• Anonym (Mamma)

Har de rätt att hota med soc pga frånvaro?

Min dotter har hög frånvaro i skolan och igår sa fröken att de är skyldiga att anmäla vid hög frånvaro.

Jag påpekade att dottern inte ens har skolplikt, men då sa hon att förskoleklassen är obligatorisk sen januari. Det stämmer väl inte? Det är väl bara för de som börjar from i höst?

• Svar på tråden Har de rätt att hota med soc pga frånvaro?
  • Anonym (Ja)

De "hotar" inte med soc, de upplyser att de kan anmäla till soc och jag gissar att det egentligen inte är pga frånvaro utan pga oro.

Varför får din dotter inte gå till förskoleklassen? Jag vet inte om det är plikt för det eller ej så det kan jag inte svara på, men om ni VALT att sätta henne i klassen så ska hon givetvis gå dit så länge hon inte är sjuk. Så varför håller du henne hemma? Hade ju varit bättre med ett extra år på dagis om du inte tycker förskoleklassen är viktig.

• Anonym (L)

På skolverkets hemsida tycks det vara från höst. Men jag tycker de har rätt att lämna en orosanmälan då förskoleklass är viktigt och bra för barnet. Varför vill du inte ge ditt barn bättre möjligheter att klara av skolan senare?

• viseversa

Jo det är obligatoriskt nu.Vilket jag tycker är fel dock.  Och varför har hon hög frånvaro? Kanske inse allvaret och skärpa till sig lite?

• Anonym (,)

Vad menas med förskoleklass? Är det dagis eller det som förr hette 6års?

• viseversa
    Anonym (,) skrev 2018-05-16 07:44:57 följande:
    Vad menas med förskoleklass? Är det dagis eller det som förr hette 6års?
    6års verksamhet.
  • Anonym (asdf)

Ja vad jag vet gäller skolplikten i förskoleklassen först från och med i höst.

Vad är anledningen till anmälan? Är det bara den låga närvaron? Hur ofta och länge går hon?

• Anonym (asdf)
    Anonym (L) skrev 2018-05-16 07:38:31 följande:

På skolverkets hemsida tycks det vara från höst. Men jag tycker de har rätt att lämna en orosanmälan då förskoleklass är viktigt och bra för barnet. Varför vill du inte ge ditt barn bättre möjligheter att klara av skolan senare?

Förskolan ska inte agera som moralpolis utan anmäla när de misstänker att ett barn far illa.
  • Anonym (L)
    Anonym (asdf) skrev 2018-05-16 07:55:00 följande:

Förskolan ska inte agera som moralpolis utan anmäla när de misstänker att ett barn far illa.

Ett barn som förvägras skola far illa.
Svar på tråden Har de rätt att hota med soc pga frånvaro?