Inlägg från: mammatill2boys |Visa alla inlägg
  • mammatill2boys

Vi som försöker bli gravida!

Hej hej! Jag hoppar in här jag med:)

Har två barn 7 och 10  och "planerar" nu mitt och min sambos första gemensamma barn:)
    Har inte alls koll på verken min ägglossning eller min mens pga jag slutade med mina cerazette precis innan midsommar. Men jag tror att jag hade min ägglossning i början av denna veckan då jag hade huggningar och stickningar samt molande värk i mina äggstockar. Dagen innan myste jag och sambon så om det tar sig redan nu är det så fall ren tur då jag inte ens visste när jag skulle få ägglossning..  om det nu va ägglossning så antar jag att jag borde kunna testa mig runt den 20.e? eller har jag fel för mig? dvs om jag inte fått min mens innan det;)

• mammatill2boys
    Tessaloniki skrev 2018-07-05 13:25:53 följande:

Nu var det ett bra tag sedan jag skrev här...

Jag och min man har precis "avslutat" försök nummer två att bli gravida med vår första.

Vi har haft mysigt varannan dag sedan min sista mensdag, och enligt Flo hade jag ägglossning i söndags. För att täcka upp eventuell försening så myste vi fredag, söndag, måndag och tisdag. Så nu är det en lång väntan till BIM som är den 16 juli...

Jag vet att jag kommer framstå som... Jag vet inte ens vad jag kommer framstå som, men jag har typ redan gett upp. Det känns som att alla får plus på första försöket. Samtidigt så vet jag att så många kämpar med ofrivillig barnlöshet och det gör att jag får ännu mer skuldkänslor över att jag känner så här. Jag har sån enorm längtan men samtidigt känns det som att jag aldrig kommer att få bli mamma. Och jag vet att det i genomsnitt tar 7 månader...

Grejen är den att för två år sen gjorde vi abort, då det var helt fel förutsättningar för oss att klara av ett barn. Det fostret blev till av ETT oskyddat samlag på min sista mensdag! Plus att jag tog ett dagen efter-piller. Trots det blev jag alltså gravid. Därför känns det som ett nederlag att jag inte blivit gravid än.

Finns det någon som känner likadant? Eller nästan likadant?

Jag kan förstå lite hur du känner.. Mina andra graviditeter va inte planerade och nu när vi faktiskt planerar ett barn så känns det jätte jobbigt. Jag har prestationsångest nästan, plus att jag inte har något tålamod alls. vill jag något så vill jag det NU! Så om det inte fungerar på våra första försök så kommer jag också känna mig uppgiven!
  • mammatill2boys

Haft mensvärk i en vecka nu:( Dom ljusbruna flytningar kom bara enstaka ggr under 2 dagar.. Varför kommer inte mensen bara!! Vet det kan ta en evighet efter pillerstopp men det är så frustrerande. Jag trodde faktiskt inte det skulle ta sån tid med "minipiller". dock så har jag ju hört att man lättare blir gravid efter minipiller för dom försvinner ur kroppen fortare än p-piller, hoppas det är så!
    Dessutom fått lite finnar, mensfinnar kanske? blää på att va kvinna ibland!

• mammatill2boys
    Thorax skrev 2018-07-10 09:52:58 följande:
    Om de inte kommit om en vecka så testa dig, nu kan ju ha lyckats pricka en äl som varit. Minipiller tar ju inte bort äl så sätt
    Det är det som är så konstigt för jag har läst olika om det där. Vissa sidor står det att cerazette förhindrar ägglossning medans jag hört att dom bara förhindrar att spermierna kommer "fram".
    Jag har dock inga andra symptom som typ ömma bröst eller så.. men är ju för tidigt för att få det kanske.
    Mina två andra grav så var jag med första barnet "bakfull" kändes det som inna  jag fick reda på det och med andra barnet väldigt trött och känselbortfall så jag sökte vård på vc då min mamma har MS men då fick jag reda på att jag var gravid, trots att jag testat mig några dagar innan. men tror mina symptom började vid typ v.5 med båda mina barn.
  • mammatill2boys
    EmmalinneaS skrev 2018-07-10 16:26:17 följande:

För mig tog det nästan 2 månader innan jag fick mens igen efter cerazette. Slutade i mitten av februari och i början av april kom den. Jag kände dock inte särskilt mycket där emellan.

Har också läst att de ska förhindra ÄL och det är därför de flesta som tar dem inte får någon mens alls. Nu är allt normalt igen tycker jag, något längre cykel än vad jag kan minnas att jag hade innan.

Själv har jag precis haft ÄL och väntar in bim den 22/7. Tur att jag har fullt upp på jobbet nu och en München resa nästa vecka att distrahera mig med

Håll oss uppdaterade på hur det går för dig

Åh jag hoppas det går fortare för min att komma tillbaka men samtidigt så får vissa inte tillbaka den för sen efter ett är nästan!! Finnarna kan ju va pga pillerstopp. Men den här konstanta molande känslan i magen gör mig galen. Tror inte att jag är gravid men om jag är det så är jag livrädd för MF efter att ha läst flertal som fått det pga dom blev gravida direkt efter pillerstopp. Att det inte hade gått ur kroppen.. Men just nu vill jag helst av allt bara ha min mens. Men jag ska börja med ÄL-stickor efter den 20.e om grantestare jag tänkte ta då visar negativt och om inte mensen kommit. Tack för ditt svar:) Håller er uppdaterade!
  • mammatill2boys
    Längtan19 skrev 2018-07-12 14:29:17 följande:

Hej, jag plussade 8 juni men fick blödning 14 juni o insåg sedan att det var missfall. Vi har sedan efter blödningen som blev som mens o höll i sig i 5 dagar ungefär, försökt att bli gravida igen. Jag hade ägglossning 3/4 juli. Så frågan är om man alltid har beräknad mens 14 dagar efter ägglossning, för jag försöker räkna på när jag som tidigast kan ta graviditetstest.

Jag hade också ägglossning då nån gång (vad jag tror) och jag tänker testa mig tidigast 14 dagar efter, helst inte försen den 20.e :)
  • mammatill2boys
    nist skrev 2018-07-13 08:29:08 följande:

Ja de stämmer. Tog ett digitalt de är sjukt. Haha

Stort grattis:):)
  • mammatill2boys
    Thorax skrev 2018-08-01 18:36:29 följande:

Ibland räcker det med en gång på rätt dag för att det ska gå vägen :) så jag håller tummarna.

Det låter ju lovande om du hade ett hugg nu och molvärk.

Jag är på bim-18 så en evighet kvar, tiden står liksom stilla. Om cykeln är som förra månaden. Den är så oregelbunden så svårt att säga exakt när de är.

Det är innan ÄL och under ÄL-dagen det är störst chans ju vad jag läst! Äggen överlever ju inte så att ha sex efter ÄL ser jag inte skulle va till så stor nytta.. eller har jag missat nått?;)
  • mammatill2boys
    Thorax skrev 2018-08-02 05:55:53 följande:

Läser du så skriver hon att hon hade sex PÅ äl dagen. Så ja du har missat nåt.

Oj varför måste man va så otrevlig?!

Jag tolkade det som att husdjuret hade gått bort efter ÄL och därför i te fick tillräckligt med mys. Så därför jag blev fundersam.

Men du in sluta svara på mina inlägg om du ska va otrevlig för det va absolut inte jag.
  • mammatill2boys
    Tessaloniki skrev 2018-08-02 11:28:21 följande:

Hej :) du tolkade det rätt, han gick bort ett par dagar efter ÄL men var dålig under i princip hela mitt fertilitetsfönster. I vanliga fall försöker vi få till det varje dag under mina fertila dagar eftersom jag har oregelbunden cykel och inte är helt hundra på när jag har ÄL. Men denna gång så blev det bara på själva ÄL (tror jag åtminstone).

Okej då förstår jag om man inte är så sugen på att ligga. Beklagar sorgen. Jag har börjar testa med ÄL-tester för att vara helt säker på vilka 2 dagar vi ska ligga i som mest så jag hoppas det fungerar! Undrade mest för i så fall har jag missat att man ska ha sex efter ÄL oxå.

Styrkekramar till dig i sorgens tid!
  • mammatill2boys
    Anonym (Jado) skrev 2018-08-02 19:51:39 följande:

Får inget utslag på ÄL .. dum fråga kanske , men får man alltid mens 14 dagar efter äl?

Pratade med en barnmorska och hon sa att ja det får man men dör emot varierar ju antalet dagar mellan mens och ÄL från person till person.
  • mammatill2boys
    Anonym (Jado) skrev 2018-08-02 20:22:52 följande:

Ja de har jag koll på :) men blir tokig på att inte hitta ÄL , har oregelbunden cykel , blir svindyrt med alla tester :(

Samma situation här men jag köpte på Graviditetskollen och tyckte det va helt okej pris där. Ju fler stickor man köpte ju billigare är det ju. Blir ju egentligen ?bara? 200kr i månaden och det tycker jag är okej för det hjälper ju. Jag hade ingen ÄL alls från jag slutade med mina piller innan midsommar fram tills i förrgår då kah fick positivt för första gången. Efter man slutat med piller blir kroppen helt konstig och kan ta flera månader innan ÄL kommer igång. Just nu är min smärta ganska hemsk faktiskt men hoppas på att denna dunder ÄL bara hjälper lite extra kanske;)
Svar på tråden Vi som försöker bli gravida!