• Kaknyfiken

    Kak-och-konfektyrutbudet för er som är allergiker eller veganer - vad saknar ni?

    Ni som är - eller har familj, släkt, vänner, personer i er närhet - veganer eller har någon form av födoämnesallergi: vad känner ni att ni saknar i utbudet hos affärer, caféer och dylikt? Vad skulle ni allra helst vilja ha som ni tycker är svårt i dagsläget?

    Anledningen till att jag frågar är att jag är i uppstarten av ett livsmedelsföretag som ska inrikta sig specifikt på den här gruppen av konsumenter. Jag har en hel del egna idéer, men erfarenheter från den faktiska målgruppen smäller ju såklart högst :)

    Är utbudet bra men en smula tråkigt? Finns det någon kaka som ni gillar men som aldrig går och få? Hur ser det ut för er med flera allergier exempelvis, hittar ni alternativ? Stöter ni på slarvig märkning eller okunskap? Finns det bra grejer, men sällan något nytt?

    Hit me med alla era erfarenheter och önskemål!
  • Svar på tråden Kak-och-konfektyrutbudet för er som är allergiker eller veganer - vad saknar ni?
  • Meriall

    Saknar alternativ för multiallergiker. Är allergisk mot ägg, nötter och stenfrukt och hittar aldrig något. Allt veganskt utan ägg har nötter i sig. Allt nötfritt har ägg i sig. Enstaka kaka utan är fullproppad av stenfrukt. Har jag tur så hittar jag en chokladboll men det är på vart 20e ställe... och oftast spår av nötter.

    Finns massor för de som är känsliga för både gluten och laktos samtidigt men för allergiker... svårt.

    Kakor (eller ännu bättre bakelser/mjuka kakor!) utan de 5 vanligaste allergenerna hade ju varit otroligt. Tex cheesecake eller sockerkaksliknande eller kladdkakeliknande.

    Också saknar jag bra märkning med innehållsförteckningar som syns så man slipper fråga hela tiden och att kakorna inte ska röra i andra sorter eller tas med samma tång.

  • Meriall

    Och utbudet är jättedåligt på caféer för allergiker så det uppskattas verkligen. Finns en hel del för laktis, gluten och enbart nöt samt vegan men just äggallergi verkar svårt och det är en mkt vanlig allergi, speciellt hos barn.

    Kakor som är inslagna enskilt är jättebra för att undvika kontaminering på caféet om du bara säljer vidare till dem.

  • gangstah91

    Saknar mat gjorda av veganer. Vill inte äta en grönsak odlad och plockad av en person som fått sin energi ifrån kött.

    Det är min mänskliga rättighet.

  • Kanttant

    Hm.. inte så mycket jag saknar faktiskt (är vegan, ej allergiker). Skulle älska om det fanns veganska macarons att köpa, men macarons brukar ju inte generellt finnas i matbutiker iallafall, så det beror ju på vad för slags marknad du riktar dig in på.

  • MallaL

    Jag vet att det inte var detta du frågade efter, men jag saknar något för diabetiker. Vi ska förstås inte äta socker, men vetemjöj höjer blodsockret nästan lika mycket som vanligt socker, så det ska man inte heller äta så mycket av. Jag bakar sockerkaka hemma enligt LCHF-recept med mandelmjöl och sötningsmedel, det blir jättebra.

    Ska jag gå ut och fika tar jag oftast med mig något, kanske köper jag något litet som jag bara smakar lite på, men jag är inte lönsam för caféerna eftersom jag bara köper kaffe och sedan smugglar upp en smörgås (utan mjlöl, hembakt specialbröd), men jag har ju inget val.

  • nytt eller gammalt

    Jag är vegan. Pendlar och känner ibland att jag skulle vilja köpa en smörgås på vägen hem. Men det finns bara en sorts wrap med massor av inte alls gott vitt bröd på hela Stockholms central. (Nu har jag inte koll på de senaste ställena som öppnat där.)

    I allmänhet på caféer så är utbudet av veganska smörgåsar uruselt. I 99% av fallen kan de göra en smörgås som består av bröd, sallad, gurka o tomat. Inte så kul.

  • Kaknyfiken

    Tack för era svar! Ja diabetiker glömde jag såklart, ni är också välkomna med erfarenheter och önskemål. 

    Min tanke är och kunna erbjuda främst försäljning till privatpersoner över nätet, men också som leverantör till fik och dylikt. Jag har själv noterat att det finns rätt mycket gluten/laktosfritt men inte riktigt lika många alternativ för de övriga vanliga allergierna. Och speciellt inte för de som kämpar med ett flertal. 

    Jag har planer för att i min verksamhet frångå de traditionella gluten/laktosfria produkterna och ta fram goda, vackra bakverk som passar flera målgrupper samtidigt. Veganska macaroons står faktiskt med på min lista bland annat,

    Dock är jag i valet och kvalet om jag helt ska utesluta nötter i min produktion, eftersom den mer än de andra allergenerna verkar svårast vad gäller kontaminering och luftburen allergi. Ni som är nötallergiker, klarar ni "spår av" (som i att det i samma lokal används nötter, men ej samma redskap eller arbetsbänk)?

  • Meriall

    Jag brukar klara av det men hade helt klart uppskattad nötfri tillverkningslokal (köper aldrig saker med spår då jag reagerar i ca 30% av fallen men då är det nog samma (dock rengjorda) maskiner och hade gärna handlat som privatperson över nätet. Jag har beställt choklad från ett finskt företag innan som var i nöt och äggfri lokal men nu går det inte längre att beställa till Sverige via dem.

    Så chokladkonfektyr hade uppskattats massor.

    Skicka gärna ett pm till mig om det blir verklighet, jag blir gärna kund.

  • Snowflingan

    Tårtor, bakelser som tex Napoleon, Budapest, semlor, wienerbröd, vaniljmunkar, biskvier, bullar med shopping eller fyllning likt toscabullar. Cheesecake!!

  • Fillibom

    Nöt- och mandelfritt i kombination med sockerfritt - går i stort sett aldrig att få. Antingen är det socker eller så en massa mandel/nötter.

    Ex vetebulle utan pärlsocker ovanpå: ja då ligger där en massa hackade mandel istället.
    Likaså på sockerfria bakelser, i regel täckta med mandel/nötter ovanpå och på sidorna.

    Istället för småkakor med choklad är det sockerfria mandel och nötkakor.
    Ja, du fattar.
    Varför kan man inte experimentera lite med att använda olika frön eller flingor eller kokos istället ex istället för alla dessa mandel/nötter?

  • Fillibom

    Jag är mandel och nötallergiker; men klarar "spår" av. Ex kan jag äta en mazarin och mandeln i den är "skållad och skalad" likaså andra mandelmassekakor.
    Behöver inte heller vara rädd för att äta sådant som är bakat i samma lokal etc.

  • mrsalpha

    saknar ett helt nötfritt bageri/fik. Finns väldigt få där jag bor om ens!
    Saknar att kunna gå till bageriet och köpa ett gott bröd eller något gott till kaffet, då allt innehåller spår av.

Svar på tråden Kak-och-konfektyrutbudet för er som är allergiker eller veganer - vad saknar ni?