Inlägg från: SoSS15 |Visa alla inlägg
  • SoSS15

Vi som planerar syskon 2018 (BF 2019)

Hej! Kul! :) Vi ska också börja i juli!  Har en dotter född -14, så hon kommer hinna bli över 4 år innan syskon föds. :) 

• SoSS15
    Otello skrev 2018-07-27 12:43:45 följande:

Hej! Har precis fått reda på att jag är gravid, har en son som är född 2010 sedan innan. Så för oss blir det också en liten sladdis. :)

Grattis! :) Så roligt!
  • SoSS15
    Jsv17 skrev 2018-11-19 19:55:58 följande:
    Vi blev gravida i Oktober men fick tyvärr ett tidigt missfall.... så vi är inne på första försöket efter det, men jag har inte fått äl än (enligt testen iaf kan ju ha missat stegringen) ville testa för att ha koll på bim iom att jag inte visste hur kroppen skulle reagera efter missfallet. Men vi kör på minst varannan dag och hoppas att pricka in och bli gravida direkt igen

Hur går det dör dig?
    Åh, så tråkigt med missfall! :( Hoppas det tar sig fort för er nu igen!

Jaa, vet inte alls hur det blir för oss faktiskt. Min cykel är så extremt oregelbunden och har legat på 51 och 65 dagar nu de senaste cyklerna, men får ju ingen hjälp innan man försökt över 1 år... :( Dessutom tog jag cellprov för 1,5 månad sedan och fick svar på det att det inte såg så bra ut så frågade om vi var tvungna att avbryta försökandet och vänta tills det ser bra ut, ska få svar denna vecka... :(
  • SoSS15
    Jsv17 skrev 2018-11-20 07:55:30 följande:
    Oj va tråkigt för er också Ja vi hoppas fick positivt ägglossningstest idag, så då blev ägglossning bara något förskjuten av missfallet och vi kommer iaf att prova denna gång, så får vi hoppas på det bästa sen

Men du behöver inte vänta ett år för att kolla upp dina oregelbundna cykler, jag skulle kontakta gyn (om cellprovet ser bra ut) och be att få det kontrollerat så att det inte är så att du behöver nån hjälp med det. Håller tummarna för er!
    Det sägs ju att man oftast blir gravid snabbt efter ett missfall då hormonerna redan är där i kroppen liksom... :)

Jo, jag kan ju kolla upp just det, men när jag pratade med dem så sa jag att det var i samband med att vi försöker bli gravida och då sa hon att det inte erbjuds utredning förrän efter 1 år... :/ Men ska ju på återbesök om 4 månader angående cellprovet så är väl lika bra att vänta tills dess antar jag. Jag började ju dock första kuren munkpeppar nu denna cykel, så får se hur det blir. Hoppas få besked typ idag om vi måste avvakta eller inte, men vet ju inte om munkpeppern har någon effekt för mig ändå... Haha x''D Usch jag är så förvirrad och bara babblar...
  • SoSS15
    Jsv17 skrev 2018-11-20 13:13:38 följande:
    Fast det där känns som att det inte riktigt stämmer, man ska vänta i ett åt om man inte har några uppenbara problem... har man redan en pco-diagnos tex så behöver man ju inte vänta för att få hjälp med ägglossning. Så har man något som skulle kunna vara ett uppenbart problem så har man rätt att få just den specifika delen utredd, så ingen full utredning där man tittar på båda och alla olika saker men att de tar en titt på dig och ser om det finns någon orsak till de oregelbundna cyklerna (och om du kanske behöver hjälp med nån typ av behandling för just det) ska du absolut inte behöva vänta på! Ring igen, och säg bara att du vill boka en tid för att utreda det.
    Men är det ens någon idé att söka hjälp nu när jag inte ens vet om vi får fortsätta försöka? De kanske anser att vi ska avvakta med försökandet åtminstone dessa 4 månader innan återbesöket för att se att allting ser okej ut?

För när jag pratade med dem sa dom kortfattat att för att få en regelbunden mens kunde dom erbjuda exempelvis p-piller, men eftersom vi försöker bli gravida så är ju inte det ett alternativ och det är så lång kö för att bli utredd så de hjälper inte förrän man har försökt i 1 år...

Vet inte om jag ska skratta eller gråta. Funderar på att ringa och fråga idag igen om vi måste vänta eller inte... x'D
  • SoSS15
    Jsv17 skrev 2018-11-21 18:05:09 följande:
    Jag skulle avvakta till svaret på cellprovet, men nej de ska kunna kolla dig innan, jag skulle säga att du misstänker att du kanske inte har ägglossning och peka på de oregelbundna cyklerna att du vill bli undersökt för pco, säger inte alls att jag tror du har det men ibland måste man vara extremt tydlig. Min kompis har pco och hon kontaktade sin läkare direkt när de bestämde och fick komma att kolla så hon hade ägglossning, visade sig att hon hade inte det (iaf inte regelbundet) och fick hjälp med sprutor för att framkalla ägglossning (vet inte exakt hur det går till) men tänk om hon skulle ha behövt sitta och vänta ett helt år när hon sen blev gravid på andra försöket med sprutorna... det är ju vansinne de kan ju iaf ta lite blodprover och göra en gynundersökninh för att se att det inte är ngt uppenbart som ex. pco, som man kan få mycket bra hjälp med och de flesta blir då gravida på egen hand. Ibland får man vara lite pushig vården
    Tack för du lyssnar och tack för råden! <3

Fick svar att vi får fortsätta försöka om vi själva vill det, och att eventuella ingrepp i nuläget går att göra även om man är gravid. Så det är ju betryggande!

Kör ju min första kur med munkpeppar denna månad, så är på dag 11 i cykel idag och börjat med ägglossningstest. Förhoppningsvis får jag ägglossning lite mer normalt tack vare munkpepparn. Det ska ju ha hjälpt andra mirakulöst, så jag hoppas på det! :D Hoppas att det snart visar två streck på ägglossningstestet!
  • SoSS15
    Jsv17 skrev 2018-11-21 18:05:09 följande:
    Jag skulle avvakta till svaret på cellprovet, men nej de ska kunna kolla dig innan, jag skulle säga att du misstänker att du kanske inte har ägglossning och peka på de oregelbundna cyklerna att du vill bli undersökt för pco, säger inte alls att jag tror du har det men ibland måste man vara extremt tydlig. Min kompis har pco och hon kontaktade sin läkare direkt när de bestämde och fick komma att kolla så hon hade ägglossning, visade sig att hon hade inte det (iaf inte regelbundet) och fick hjälp med sprutor för att framkalla ägglossning (vet inte exakt hur det går till) men tänk om hon skulle ha behövt sitta och vänta ett helt år när hon sen blev gravid på andra försöket med sprutorna... det är ju vansinne de kan ju iaf ta lite blodprover och göra en gynundersökninh för att se att det inte är ngt uppenbart som ex. pco, som man kan få mycket bra hjälp med och de flesta blir då gravida på egen hand. Ibland får man vara lite pushig vården
    Hej igen!

Tog tag i saken och ringde till Kvinnokliniken och fick en tid i januari för att kolla upp om jag har exempelvis PCO... Läskigt :( Tråkigt med så lång väntetid också, men det är väl bara att acceptera läget och avvakta. :)
  • SoSS15
    Jsv17 skrev 2018-11-30 03:09:37 följande:
    Men bra ändå att du fick komma Då kan du ju förhoppningsvis bara utesluta det, så vet du att det är inget uppenbart fel som de kan hjälpa till med på en gång. Hade ju känts jobbigt att gå ett helt år och sen visar det sig att det hjälp med ex. En ägglossningsspruta skulle det vara så så finns det jättebra hjälp att få idag så klart att det skulle vara ett tufft besked men inget som är ett jättestort hinder. Hoppas verkligen att de inte hittat nåt och att niblir gravida innan du ens kommer dit

Här väntar vi på bim, på Onsdag, testade med ÄL-test denna gång så vet att vi prickade iaf, ville se så att kroppen hoppade igång direkt efter missfallet, min ägglossning blev bara förskjuten 4-5 dagar så det gjorde den ju. Så nu håller vi tummarna att vi tillhör den gruppen som blir gravida direkt igen, är rejält förkyld så de är de enda symptomen jag känner just nu haha
    Jaa, jag hoppas på att få något svar iaf! x''D Men vet inte vad det är med mig de senaste dagarna, undrar om munkpepparn har någon verkan trots allt. Är i ett hormonellt kaos och gråter för minsta lilla typ! x'D

Åh, skönt att det inte blev mer förskjutet än så! :) Håller alla tummar och tår för att det tar sig för er!
  • SoSS15

Idag fick jag mitt första positiva ägglossningstest! :O Visserligen sent, dag 25 i cykeln, men ändå!!!! Då kanske jag har en ägglossning ändå! x''D

Är helt ställd och lycklig! :D Så nu vet jag vad vi gör ikväll - passande nog har vi dejtnight och barnfritt tills imorgon! x'')

Svar på tråden Vi som planerar syskon 2018 (BF 2019)