• Anonym (TS)

Lågt B-EVF, hjälp?

Hej!

Är gravid i vecka 33 och det togs blodprov på mig. Mitt B-EVF är 0,35 och referensvärdet är tydligen 0,35-0,46

Vad betyder det egentligen? Förstår att det är nära gränsen till anemi, men vad kan jag göra?

Hoppas nån vänlig själ kan hjälpa mig

• Svar på tråden Lågt B-EVF, hjälp?
  • Anonym (Läkarstudent)

Hej. EVF (erytrocyt volymfraktion) eller hematokrit säger något om andelen röda blodkroppar i relation till blodvolym. Ett lågt EVF kan alltså dels bero på anemi, för lågt antal röda blodkroppar, eller en ökad blodvolym. Du som gravid har en ökad blodvolym (plasma) så detta kan vara orsaken till ditt EVF-värde som ligger inom referensvärdet men nedre intervallet, du behöver alltså inte ha anemi Kontakta MVC om du är orolig.

• Anonym (TS)
    Anonym (Läkarstudent) skrev 2018-05-17 15:35:29 följande:

Hej. EVF (erytrocyt volymfraktion) eller hematokrit säger något om andelen röda blodkroppar i relation till blodvolym. Ett lågt EVF kan alltså dels bero på anemi, för lågt antal röda blodkroppar, eller en ökad blodvolym. Du som gravid har en ökad blodvolym (plasma) så detta kan vara orsaken till ditt EVF-värde som ligger inom referensvärdet men nedre intervallet, du behöver alltså inte ha anemi Kontakta MVC om du är orolig.

Tack snälla!
Svar på tråden Lågt B-EVF, hjälp?