Linnitaa skrev 2018-05-17 16:55:23 följande:
Men åh spännande, hur ser jag det? :) Läst lite, kanske därför jag redan känner bebisen? <3
Den är över bebben och inte under bebben vad jag kan se på din bild, så såg min också ut på KUB och den barnmorskan ba: ?du har moderkakan bak!?. På RUL och UL på förlossningen sen sa både den barnmorskan och förlossningsläkaren att den sitter fram och blockerar typ allt hon gör än så länge.. Moderkakan fram gör snarare att du får diffusa rörelser hela graviditeten ibland och speciellt upp till vecka 25. Men jag kände ändå henne mycket vecka 17-18. Antar att hon var så pass liten då att hon kunde ligga helt åt vänster och moderkakan var ju mindre då. Men den växer ju typ med henne. Det var typ en tid lite innan och efter RUL och fram som hon verkar ha blivit för stor för att slinka åt sidan för moderkakan så hon ligger och sparkar på den hela tiden har vi sett på flera ultraljud (just för att höger sida verkar va så hiiimla mysig). Den täcker verkligen hela henne förutom hennes små underben och fötter och vi har sett henne ligga både raklång med fötterna vägg i vägg med min blåsa och i fosterställning, sparkandes uppåt på moderkakan. Den är väl go att sparka på, haha.. Känner henne oftast när jag sitter ner men nu har jag ibland börjat känns henne när jag står upp men inte så ofta. Allt är fortfarande oregelbundet. Hon älskar iallafall att sparka på blåsan och hon tjatar oftast på mig, genom att verkligen lägga sig på den efter ett antal sparkar, att gå och kissa om jag inte tömmer den. Haha...
Men att ha moderkakan fram är inget dåligt eller så. Det är lika bra som allt annat förutom previa (när den täcker öppningen) som INTE är en bra placering. :)