Inlägg från: Anonym (Justdet) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Justdet)

Hur kan man förlåta otrohet?

Jag skulle vilja ha lite andra människors synpunkter på otrohet.

Om premissen är ett monogamt förhållande och en person är systematiskt otrogen - det är alltså inte ett engångstillfälle på "fyllan" eller ett "misstag" med någon som inte betydde något - utan något som pågått under en längre tid - hur kan man som bedragen partner förlåta det?

Om någon systematiskt bedrar, ljuger och undanhåller saker och man får reda på det, hur kan man komma över det och vilja fortsätta?
    Är det på grund av att den otrogna på något vis kan snacka sig ur det, ursäkta sina handlingar och manipulera den bedragna, eller finns det sådan fullständig tillgivenhet och förlåtelse hos somliga att man liksom bara... "släpper det"?
    Vill man fortsätta för att man älskar personen trots dennes handlingar? 

Jag förstår att det finns många skäl att vara otrogen och att alla inte är stöpta i samma form, och att skälen till att förlåta säkert kan vara lika varierade. Men jag har lite svårt att greppa hur man kan förlåta någon som varit otrogen flera gånger.  Hur blev ni som varit otrogna förlåtna och varför förlåter man som bedragen otrohet? 

• Svar på tråden Hur kan man förlåta otrohet?
  • Anonym (Justdet)

Jag är i sitsen att jag börjat tvivla på min partner efter att en annan kille hört av sig till mig. Han säger sig ha träffat min tjej vid ett antal tillfällen under våren men även innan dess och att de haft en romans tillsammans. Jag har lite svårt att förstå det hela då jag litat totalt på min tjej och upplevt att vi har ett bra förhållande sen flera år tillbaka. Jag känner inte den andra killen, han var inte detaljerad i sin beskrivning men ändå kan jag inte släppa det. Han ser bra ut när jag kollade upp honom och min tjej visste vem det var när jag konfronterade henne, men hon verkade förvånad.

Hon säger att det är en kille som hon träffade kortvarigt innan mig då de läste samma utbildning och att hon absolut inte varit med honom medan vi varit tillsammans. Hon säger att han förmodligen är psykiskt instabil och vill förstöra för oss och hittar på allt! Dessutom frågar hon mig nästan retoriskt hur hon skulle hinna vara otrogen när hon klättrar i karriären och tillbringar nästan all sin lediga tid med mig eller våra vänner och när hon älskar mig och inte behöver någon annan. Hon blev väldigt upprörd och arg på mig när jag bad henne förklara hans meddelande. Själv vet jag varken ut eller in.

Jag älskar henne och vill lita på henne, men varför skulle någon påstå detta? Jag vet inte om det går att förlåta om det finns nån sanning i det hela.

• Anonym (Justdet)

Jag vet ju att hon haft en hel del relationer och sexpartners innan mig, men det är inget jag stört mig på. Hon är väldigt social och pratsam också och brukar få en del uppnörjdamhgetX men jag har inte känt mig osäker särskilt ofta. Hon har en tendens att bli sårad eller arg då man ifrågasätter henne dock, egentligen oavsett vad det handlar om vilket jag haft lite svårt att förstå.

Hon har varit iväg en del med sitt jobb samt någon ?tjejresa? och möhippor vilket egentligen är de tillfällen hon varit ifrån mig. Men samtidigt nekar hon ju till allt. Om han bara hittar på allt borde han väl varit mer detaljerad eller förklarat närmare. Hon säger att jag inte ska prata med honom mer eller fråga om jag litar på henne, vilket jag vill göra..,

• Anonym (Justdet)

Uppmärksamhet skulle det stå.

• Anonym (Justdet)
    Anonym (Ka) skrev 2018-05-22 12:02:00 följande:

Har ni snackat vidare om detta?

Har hon sagt att dom hade en sexuell relation innan ni träffades?

Hur länge sedan var det i.s.f.?

Har dom en yrkesmässig relation idag?

Jag har ju jättesvårt att tro att någon skulle göra sig besvär med att höra av sig till dig, för att typ, tjalla på din partner. Vad skulle han vinna på det, mer än att som hämnd, avslöja att din partner är otrogen. Han bränner ju sina egna broar samtidigt, om han skulle vilja ha din partner istället.

Att hon blev upprörd och arg på dig, istället för att bli arg på honom känns också som att det ligger sanning i hans påstående. Det riktiga hade ju varit att konfrontera honom och fråga varför han sprider lögner om henne.

Om du inte redan gjort det är det nog dags att konfrontera henne igen, för något känns lurt...

Ja, vi har pratat lite mer om det. Det är inte så lätt att prata om. De har tydligen haft sex tidigare, ?vid enstaka tillfällen? långt innan vi blev tillsammans och min sambo beskriver att killen var intresserad av henne under utbildningen.

Det är enligt henne ca 4-5 år sedan de träffades. De examinerades båda 2014. De hade vänskaplig kontakt något år utöver det, enligt henne.

Hon säger att hon blev arg och besviken av anledningen att hon trodde jag var tryggare med henne och över att jag ens kan tro något sådant om henne. Denna kille ska ha försökt kontakta henne, men hon har då sagt att hon inte är intresserad och dessutom upptagen. Han verkar inte ha förstått/tagit det bra.

De jobbar inte tillsammans vad jag vet, dock inom samma bransch.

Det är sant att det verkar märkligt att han skulle tjalla på henne om han skulle vilja ha henne för sig själv. Den enda anledningen jag kan se till hans information är att han antingen vill göra mig medveten om att hon (om det är sanning) går bakom ryggen på mig för att han tröttnat på hennes spel, eller att det är precis som hon säger, han mår dåligt och är knäckt över hennes ointresse och gör ett desperat försök... men hur de skulle gynna han vet jag inte. Jag önskar jag visste mer.
Svar på tråden Hur kan man förlåta otrohet?