• Äldre 18 May 07:43
    4159 visningar
    30 svar
    30
    4159

    Lyckad utåt- självhat inuti...

    Hej, jag har ett problem med självkänslan. Utåt sett uppfyller jag många av de "krav" som samhället ställer på en. Jag är välutbildad, allmänbildad, har sambo och bostadsrätt. Såklart är detta inte någon garanti för hur lyckad och lycklig man anses vara, men jag har ett ordnat liv liksom. Jag ser förmodligen helt normal ut, ganska lång och blond, lite överviktig. Att jag skriver förmodligen är för att jag har risig självkänsla och avskyr att se mig i spegeln, hittar bara massa fel. Vill inte vara med på kort för tycker jag ser så udda och ful ut.

    Jag känner inuti att jag aldrig duger. Var mobbad för mitt utseende och för att jag var duktig i skolan som liten. Mobbningen slutade först i gymnasiet. Sen har det varit dåligt i familjen med alkoholmissbruk och bråk. Jag tog avstånd tidigt från familjen pga detta och flyttade tidigt hemifrån.

    Jag upplever ofta att jag är ensam, ful och inte duger om jag inte presterar. Saknar att ha en familj att ha en relation till. Inte firat jul med dem sen 2006. Jag närmar mig 30år nu.

    Har gått hos psykolog och kurator i omgångar och de säger alltid att jag är för hård mot mig själv och ska försöka slappna av och känna att jag duger som jag är. Jag klarar dock inte av det, teoretiskt förstår jag ju men i praktiken har jag svårt att sluta självhata.

    Har inte så mkt vänner, och känner att jag är lite speciell pga pratar mycket och vill ha diskussion på hög nivå, vilket alla inte hänger med i. Ytliga diskussioner roar mig inte. De vänner jag har och min sambo är jag alltid orolig för om de verkligen tycker om mig. Detta handlar om rädsla för att bli övergiven, pga familjesituationen säger psykologen.

    Jag vill kunna känna mig lugn och tycka om mig själv. Någon med erfarenhet och råd att ge? Alla reflektioner är av intresse.

  • Svar på tråden Lyckad utåt- självhat inuti...
  • Äldre 18 May 08:09
    #1