• Anonym (Trälen)

Vill få sparken

Hej alla
    Jag vantrivs med mitt jobb och vill säga upp mig för att få lite ledigt i sommar. 
    Men jag hörde att det är typ 90 dagars karens om man säger upp sig själv men om man däremot blir avskedad så får man börja stämpla direkt. 
    Sååå jag vill ha tips på hur jag kan göra för att bli avskedad. 
    Funderar på att komma full till jobbet men det kanske ser illa ut i pappren efteråt? Lite sånt behöver man ju tänka på menar jag. Inte bara att göra något dumt så man blir avskedad utan helst ska det vara snyggt också. 
    Hur gör man? Någon annan i samma situation? 

• Svar på tråden Vill få sparken
  • Anonym (Kompis)

Prova lite sexuella trakasserier. Tafs och kommentarer. 

• tolvtretton

Blir du avskedad pga att du missköter dig är det också karrens (samma som om du säger upp dig själv)...

• tolvtretton
    Anonym (Trälen) skrev 2018-05-20 09:38:17 följande:

Tack för alla tips och råd. 

Måste väll tänka smart så jag slipper karensdagarna ja. 

Får ingen semester och därför jag är bitter. De andra i min grupp går före och får sommarsemester man jag ska ta min i september/oktober tycker chefen. 

Samma visa två år i rad nu. 

Så upp till mig att hålla sommarvikarier i handen o lära upp o högre arbetsbelastning men inte mer betalt. 

Vill ju egentligen inte vansköta mitt jobb då jagh ar heder men trivs fan inte. Känner mig helt ohörd o osedd o orespekterad. 

De har inte rätt att neka semester under sommaren. Du har rätt till 4 sammanhängande veckor under juni-augusti.
  • GGN
    Anonym (Trälen) skrev 2018-05-20 09:38:17 följande:

Tack för alla tips och råd. 

Måste väll tänka smart så jag slipper karensdagarna ja. 

Får ingen semester och därför jag är bitter. De andra i min grupp går före och får sommarsemester man jag ska ta min i september/oktober tycker chefen. 

Samma visa två år i rad nu. 

Så upp till mig att hålla sommarvikarier i handen o lära upp o högre arbetsbelastning men inte mer betalt. 

Vill ju egentligen inte vansköta mitt jobb då jagh ar heder men trivs fan inte. Känner mig helt ohörd o osedd o orespekterad. 

Prata med facket då, du har rätt till sommarsemester.
  • Anonym (??)

Är du dum eller?

Det kommer se jäkligt illa ut.

Lagen säger sommarsemester så det är bara att lämna in 4 veckor under sommaren som du ska ha.

Punkt.

Skaffa lite ryggrad istället.

• Anonym (N)

Du har dock rätt till 4 veckors sammanhängande sommarsemester, vare sig du har arbetat in det eller ej. Beviljas inte detta kan du dra in facket. Detta gäller under perioden mitten på juni-mitten på augusti. Detta inräknar alltså även obetald semester om du nu är villig att ta det.

• Anonym (ung o bortskämd)

Som titeln säger, du verkar otroligt ung och bortskämd, om du börjar så här nu så kommer det bara bli värre med åren. Det är många som vantrivs på sitt jobb och vill "få lite ledigt i sommar" men de skiter inte bara i det, hur skulle samhället se ut då? Väx upp och ta ditt ansvar!!!

• Anonym (Ballepalle)
    Anonym (ung o bortskämd) skrev 2018-05-21 08:04:22 följande:

Som titeln säger, du verkar otroligt ung och bortskämd, om du börjar så här nu så kommer det bara bli värre med åren. Det är många som vantrivs på sitt jobb och vill "få lite ledigt i sommar" men de skiter inte bara i det, hur skulle samhället se ut då? Väx upp och ta ditt ansvar!!!

Och som tur är kan man heller inte göra som TS - blir man avskedad pga dåligt uppförande så får man samma karenstid som om man sagt upp sig själv. Då är det ju aningen bättre att bara säga upp sig om man nu verkligen vill sluta...
  • Fru Ve

Tänk på att framtida arbetsgivare kommer att vilja ha referenser av ditt nuvarande jobb. Så gör du något väldigt dumt typ är full eller stjäl på jobbet (skäl för avsked) är det ju risk att du aldrig får nytt jobb sen även om du söker. Att inte uppge en fd arbetsgivare som referens ser konstigt ut också. Det gör att en ny chef blir misstänksam. Ta reda på hur lång uppsägningstid du har. Har man varit fast anställd mindre än ett år har man ofta kortare uppsägningstid än 3 månader. Säg upp dig men jobba snällt den tid du måste är mitt tips. I gen bra idé att göra korkade saker hur arg man än är.

• Anonym (men. . .)

Ibland är det så man undrar lite hur folk tänker! Tycker du själv att det låter rimligt att den som fått sparken inte ska behöva stå ut med karens från a-kassan (den stackaren!)?

Ditt problem är att du inte känner till att det är skillnad på att bli uppsagd och att bli avskedad. Uppsagd kan man endast bli på grund av arbetsbrist (att arbetsplatsen inte har råd att ha dig kvar / nedskärningar) och då slipper du karens. Avskedad blir du när du klantat dig för mycket för att få vara kvar på jobbet och det ger definitivt karens till a-kassan!

Tänk själv om det du tror låter rimligt innan du gör något dumt nästa gång!

• Anonym (Trälen)
    Anonym (??) skrev 2018-05-20 22:08:21 följande:

Är du dum eller?

Det kommer se jäkligt illa ut.

Lagen säger sommarsemester så det är bara att lämna in 4 veckor under sommaren som du ska ha.

Punkt.

Skaffa lite ryggrad istället.

Öh. Nä? Finns ingen lag som säger att man har rätt till sommarsemester som timanställd? 
    De har dinglat en tillsvidareanställning framför näsan på mig i snart två års tid men jag har tvingats träla vidare på timmar då. 
  • AnnaPaulita
    Anonym (Trälen) skrev 2018-05-18 15:14:54 följande:

Hej alla
    Jag vantrivs med mitt jobb och vill säga upp mig för att få lite ledigt i sommar. 
    Men jag hörde att det är typ 90 dagars karens om man säger upp sig själv men om man däremot blir avskedad så får man börja stämpla direkt. 
    Sååå jag vill ha tips på hur jag kan göra för att bli avskedad. 
    Funderar på att komma full till jobbet men det kanske ser illa ut i pappren efteråt? Lite sånt behöver man ju tänka på menar jag. Inte bara att göra något dumt så man blir avskedad utan helst ska det vara snyggt också. 
    Hur gör man? Någon annan i samma situation? 

Det som egentligen kan göra så att du blir av med jobbet är om du misshandlar någon på din arbetsplats, själ på jobbet eller om arbetsplatsen drabbas av arbetsbrist.

Att komma full till jobbet är inte en god ide´(om du vill bli av med jobbet) då arbetsplatsen har ett långt gående rehabiliteringsansvar. Förvisso kan du komma full och sedan vägra medverka i din rehab.

Generellt är det väldigt svårt att säga upp/ge medarbetare sparken.
  • Anonym (Ballepalle)
    Anonym (Trälen) skrev 2018-05-22 11:07:54 följande:

Öh. Nä? Finns ingen lag som säger att man har rätt till sommarsemester som timanställd? 

De har dinglat en tillsvidareanställning framför näsan på mig i snart två års tid men jag har tvingats träla vidare på timmar då. 

Är du timanställd är det ju bara att säga nej till arbetspass du inte vill jobba? Vad är problemet då?
  • Bjoer
    Anonym (Trälen) skrev 2018-05-22 11:07:54 följande:
    Är det inte bättre att söka andra arbetsgivare istället? Du vet, som andra gör när de inte trivs på jobbet.
Svar på tråden Vill få sparken