• Anonym (Såret)

Sår i underlivet

Behöver råd och hjälp vad jag kan göra. Redan pratat med gyn men de tyckte inte det var akut och att jag skulle vänta till nästa vecka.

Har fått ett sår på ena blygdläppen som gör så helvetes ont när jag kissar. Gör ont bär jag börjar kissa och i cirka 10 minuter efteråt Sen försvinner smärtan och det är lugnt tills nästa gång jag kissar. Gör så ont att jag knappt vill gå och kissa, ondare än några av mina två förlossningar. Någon som har nåt förslag på vad jag kan göra för att lindra smärtan eller vad det kan tänkas vara som gör att det gör så förbenat ont?

• Svar på tråden Sår i underlivet
  • EpicNurse

Herpes? Skavsår? Hur ser det ut?

Xylocaingel på apoteket bedövar bra. Svider till när man tar på det men hjälper massor sedan.

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (Såret)
    EpicNurse skrev 2018-05-18 20:42:49 följande:

Herpes? Skavsår? Hur ser det ut?

Xylocaingel på apoteket bedövar bra. Svider till när man tar på det men hjälper massor sedan.

Osäker på vad det är tror inte på herpes. Kom så plötsligt från ena dagen till den andra. Skulle kunna vara skavsår fick skavsår av trosorna i ljumskarna/benen när jag hade bara klänning och inga byxor så funderar på om det även kan vara skavsår där. Fick skavsår där kvällen innan och sen vaknade jag med detta.
  • Anonym (Abcde)

Köp dactakort på apoteket, är en salva mot svamp med hydrokortison, hjälper mot näsan alla hudbesvär. Receptfri men förvaras i kylskåp bakom disk så fråga personalen. Eller köp tex vectavir, en receptfri salva mot herpes med den lindrar klåda/smärta och hjälper läkandet. Jag använder alltid dom två till nästan alla hudåkommor eller sår i underlivet och dom är suveräna.

• Anonym (Nejnejnej)
    Anonym (Abcde) skrev 2018-05-18 23:36:09 följande:

Köp dactakort på apoteket, är en salva mot svamp med hydrokortison, hjälper mot näsan alla hudbesvär. Receptfri men förvaras i kylskåp bakom disk så fråga personalen. Eller köp tex vectavir, en receptfri salva mot herpes med den lindrar klåda/smärta och hjälper läkandet. Jag använder alltid dom två till nästan alla hudåkommor eller sår i underlivet och dom är suveräna.

Ja det är ju alltid en bra idé att behandla något man inte vet vad det är med läkemedel som försämrar huden/slemhinnan i underlivet.

Ts, om du är väldigt besvärad misstänker tex herpes så ska det undersökas asap så att man kan sätta in behandling snabbt, om det nu är herpes. Men då skulle du känt av det hela tiden, kan man ju tycka. Gissar också på skav eller dyl. Lufta och bedöva! Smeta inte på en massa krämer mot svamp osv nör det sannolikt inte är det.
  • Anonym (Abcde)

Jo för jag hade säkert fortsatt använda det om och om igen om slemhinnan blivit förstörd. Fast jag har alltid misstänkt att jag är lite hårdare än alla andra och är väl förmodligen nån typ av mutant som är härdad och reagerar inte som alla andra på olika saker. Så nej du har rätt, det var nog ett dumt råd.

• Anonym (Abcde)
    Anonym (Nejnejnej) skrev 2018-05-19 00:07:28 följande:

Ja det är ju alltid en bra idé att behandla något man inte vet vad det är med läkemedel som försämrar huden/slemhinnan i underlivet.

Ts, om du är väldigt besvärad misstänker tex herpes så ska det undersökas asap så att man kan sätta in behandling snabbt, om det nu är herpes. Men då skulle du känt av det hela tiden, kan man ju tycka. Gissar också på skav eller dyl. Lufta och bedöva! Smeta inte på en massa krämer mot svamp osv nör det sannolikt inte är det.

Sen behöver du inte tycka att herpes skulle kännas av hela tiden, för det kan jag berätta att det gör det nödvändigtvis inte. Utan det känns precis så som hon beskriver, svider/bränns/gör ont ett tag efter beröring eller att man har pissat.

/en som lider då och då av både svamp, herpes och skavsår/självsprickor, reaktioner på toapapper osv....
  • Mullbär

Kan du typ hålla undan blygisen medan du kissar så det inte kommer något på såret eller på annat sätt skydda det? Hjälper det att tvätta av området efter kissning så det inte svider efteråt? Låter hemskt o det är inte bra att gå o hålla sig! 

• Mullbär

Vi använder zinksalva för behandling av skavsår, torkar ut o drar ihop såret. Min man fick en del elaka i ljumskarna efter cykling förra sommaren. Men skulle nog bara använda det om det var på utsidan av blygisen så att säga, om det är på insidan på slemhinnan vet jag inte om denna salva är OK!

• Anonym (Abcde)
    Anonym (Abcde) skrev 2018-05-19 00:21:20 följande:

Sen behöver du inte tycka att herpes skulle kännas av hela tiden, för det kan jag berätta att det gör det nödvändigtvis inte. Utan det känns precis så som hon beskriver, svider/bränns/gör ont ett tag efter beröring eller att man har pissat.

/en som lider då och då av både svamp, herpes och skavsår/självsprickor, reaktioner på toapapper osv....

Fast ojsan, nu fick jag det visst att låta som/eller att du givetvis tolkar det som att jag lider av försämrad hud/slemhinna :D

Nej jag brukar ha klåda/utslag/svamp men väldigt sällan. Jag hade en period då jag hade svår klåda ofta tills jag kom på att det var toalettpappret som var boven, och det är nu 2 år sedan jag hade det sist. Där hjälpte endast salvan mot svamp mot klådan och läkningen. Jag har haft två herpesutslag dom senaste 7 åren. Haft svamp nån enstaka gång för många År sedan men det var mer invärtes och behandlas med såna piller/tabletter man för in. Skavsår/självsprickor har man haft nån gång om man tex råkats torka sig för hårt eller trosor som skavt eller vad orsaken nu kunnat vara
  • Anonym (Såret)

Får ta mig till apoteket och köpa xylocain. Smärtan har inte gått ner och känns inte som det år nåt som lindrar är ett sår som är ca 4x1cm stort.

Tror inte på herpes då jag inte haft det förut och högst osannolikt att jag skulle kunnat blivit smittad.

Även om jag försöker undvika såret när jag kissar är det nästan helt omöjligt då det sitter så pass till att det är svårt att missa.

• Anonym (Jag med)

Låter typ som jag hade kunnat skriva denna tråden.. fick för några dagar sedan lite sveda på min yttre blygdläpp som nu blivit ett stort sår. Beter sig typ som ett skavsår fast jag har såååå ont så jag inte kan sova eller gå eller något. Är höggravid och ska föda snart och är livrädd för att förlossningen ska starta nu när jag har så ont! Vettefan vad jag ska göra, misstänker att kanske svamp har gjort mina slemhinnor sköra och att jag då fått skavsår. Men vart vänder jag mig för sånna här problem när jag är gravid?? Är det MVC eller vårdcentral? Vill ju inte behandla emot svamp om det nu inte är det.

• Anonym (Herpestrollet)
    Anonym (Såret) skrev 2018-05-19 13:35:19 följande:

Får ta mig till apoteket och köpa xylocain. Smärtan har inte gått ner och känns inte som det år nåt som lindrar är ett sår som är ca 4x1cm stort.

Tror inte på herpes då jag inte haft det förut och högst osannolikt att jag skulle kunnat blivit smittad.

Även om jag försöker undvika såret när jag kissar är det nästan helt omöjligt då det sitter så pass till att det är svårt att missa.

Min herpes började så. Började göra ont när jag kissade vilket eskalerade i ett extremt utbrott med en massa "prickar". Jag höll mig in i det längsta med att kissa för det var så fruktansvärt. Bedövningssalvan hjälpte en del, men inte tillräckligt. Man behöver medicin rätt snabbt för att hindra ett större skov.

Varför tror du att det inte är herpes? Förlåt om du redan svarat på det, läste lite snabbt igenom sista sidan bara.
  • Anonym (Såret)
    Anonym (Herpestrollet) skrev 2018-05-20 15:15:53 följande:

Min herpes började så. Började göra ont när jag kissade vilket eskalerade i ett extremt utbrott med en massa "prickar". Jag höll mig in i det längsta med att kissa för det var så fruktansvärt. Bedövningssalvan hjälpte en del, men inte tillräckligt. Man behöver medicin rätt snabbt för att hindra ett större skov.

Varför tror du att det inte är herpes? Förlåt om du redan svarat på det, läste lite snabbt igenom sista sidan bara.

Dels är det ett sår och inga ?prickar?, blåsor eller liknande plus att det inte finns nån chans att jag blivit smittad av det de senaste åren.
  • Tessa85

Du ska kolla upp det på Gyn eftersom (vill inte skrämma dig) hudcancer kan bete sig så.

Jag fick ett bra tips när jag var sårig ett bra Tag efter första barnet kom att använda receptfri östrogensalva ett tag. Tunt laget! Trodde aldrig det skulle finger (var sårig i slidområded) men det gjorde det ! Och väldigt snabb effekt :)

• Anonym (Liknande symptom)

Låter lite som när jag fick skavsår av tighta trosor (läs för små..) och innan jag gick på toaletten så smörjde jag in rejält med vitt vaselin från apoteket på såret och så höll jag borta själva blygdläppen med fingrarna och så duttade jag med pappret efteråt. Obs obs måste vara vitt nyfiberpapper! Inget jävla returpapper kommer i närheten av den här snippan längre. Har alltid med mig eget papper då jag är väldigt känslig för returpapper.

Är du inte säker på att det är skavsår så boka tid på gyn på en gång. Kan ju vara något annat såsom herpes, kondylom, svamp som man behöver behandling för och som inte kan läka av sig själv. Är det ett jobbigt skavsår så kan man behöva hjälp på traven med nån salva.

• Pentra

Kan det vara afte du drabbats av? Elocon kutan lösning var det enda som hjälpte mig för för många år sedan. Det sved värre än satan när jag duttade på det på såren, men det hjälpte det att tillslut läka ut. ... Med vänlig hälsning, Pentra

Svar på tråden Sår i underlivet