• Anonym (fattar inte riktigt)

Min flickvän firar inte högtider

Min flickvän sedan 8 månader ungefär verkar ha någon konstig aversion mot högtider. Jag frågade var hon skulle vara över julfirandet, då svarade hon att hon inte firar jul, så hon skulle jobba. Påsken lika så. Jag frågade om vi skulle åka någonstans och äta våfflor på vårfrudagen, inte så mycket till högtid kanske, men icke.  Nu frågade jag om midsommarafton och hon sa att hon inte firar midsommar heller. Jag frågade varför inte och då sa hon att hon firar stånden och jämningarna och några andra strödagar som jag inte vet något om. Jag blev lite frustrerad så jag sa bara ok vi får göra det tillsammans nån gång och sen lade jag på. Efteråt kom jag på att jag inte ens vet vad hon menar med stånden och jämningarna. 

Är det någon som vet vad hon menade och om det är någon religion som firar det, och några strödagar? Jag vill så klart fråga henne, men det känns lite som att hon avvisar det här med högtider så om jag vet lite mer kanske jag har en öppning att prata med henne om.

• Svar på tråden Min flickvän firar inte högtider
  • Cecese

Är väl inget konstigt att inte vilja fira. Jag firar bara de år jag har barnen hemma (varannan högtid) och då bara för deras skull. Om jag var utan barn skulle jag inte fira alls. Visst midsommar skulle jag säkert äta gott med vänner och festa, precis som jag kan göra vilken helg som helst. Dvs inget märkvärdigt mer än äta och dricka gott i trevligt sällskap. 

• Anonym (Häxa)
    Anonym (fattar inte riktigt) skrev 2018-05-20 16:50:50 följande:

Hon förklarade idag att vi firar midsommar på fel dag.

Hon är svenska så vitt jag vet. Kanske har hon lite norska också.

Exakt. Vi pagans firar midsommar/Litha mellan den 20:e och 22:a beroende på när ståndet sker. I år sker sommarsolståndet den 21:a. Du har ännu inte kommenterat mitt inlägg som var högst legitimt och inte ett skämt.

Till er andra som skyller på tjejens uppväxt - sjukt oförskämt. Ni skulle inte göra så angående någon annan mer känd kultur, va? :P

Hur som haver, lycka till. Nu har du något att fråga henne iallafall. ;)
  • nernu

Fundera på om du tycker att det är värt det. Vill du fira jul med dina barn om tio år med en fru som sitter i sovrummet och surar?

• s0me1ne
    Anonym (fattar inte riktigt) skrev 2018-05-20 16:50:50 följande:
    Hon förklarade idag att vi firar midsommar på fel dag.

Hon är svenska så vitt jag vet. Kanske har hon lite norska också.
    Som nämnt så ligger ju vår midsommar lite fel, då vi har fast dag men dagen själv flyttar sig. Men bara att vänja sig gissar jag.
  • Anonym (Va)
    Anonym (fattar inte riktigt) skrev 2018-05-19 23:44:55 följande:

Fast födelsedagar firar hon. Hon ska till och med fira sin farmors födelsedag och farmor har varit död i 8 år. Jag vet för jag var med henne på HM och köpte en klänning som hon ska ha på sin farmors födelsedag och när jagf rågade hur gammal hennes farmor var så berättade hon det.

Hur firar man döda släktingar födelsedagar? Det har jag aldrig gjort.
  • Anonym (Häxa)
    Anonym (Va) skrev 2018-05-21 18:25:20 följande:

Hur firar man döda släktingar födelsedagar? Det har jag aldrig gjort.

Är en del av vår kultur att hedra våra bortgångna. :) Vi ?firar? inte deras död men vi är tacksamma för livet de givit oss och för att ge hjälpt till att forma oss. Det är inte ovanligt att vi kommunicerar sinsemellan heller. ^^
  • Anonym (Helen)
    Anonym (Häxa) skrev 2018-05-20 12:32:21 följande:

Hej! Det låter som om din tjej är pagan precis som jag. Det betyder inte att hon är häxa (fast jag är det) eller att hon praktiserar Wicca (snälla folk, Wicca är inte allt och alla som de flesta verkar tro), asatro, hederlig witchcraft eller druidism. Pagan är ett samlingsord för naturbaserade religioner och kulturer som funnits längre än alla de kända religionerna (abrahamistiska) som de flesta är kunniga om idag.

Våra högtider heter sabbaths och esbats och de är ofta utsatta på ungefär samma dagar som de kristna högtiderna (då kristendomen tog våra högtider och gjorde det till sina egna med kristen mening). Våran högtidskalender kallas för ?the wheel of the year? och det är mycket jämningar och stånddagar. T.ex Yule som är Jul för de kristna som är vintersolståndet (sker ofta den 21:a och inte den 24:e). Andra likheter är Beltane som är Valborg i Sverige, Ostara som är påsk i Sverige, Litha som är midsommar (midsommar är en gammal pagan tradition och stången symboliserar Gudens kuk och man firar fertiliteten), Samhain som är Halloween för er osv. Det finns några fler! Som sagt att hon inte firar de kristna högtiderna är inte alls konstigt. Dagarna är inte riktigt desamma för det mesta. Personligen firar jag både mina sabbaths och esbats och de ?kristna? högtiderna som min familj firar. Jag lägger dock inte någon tanke i de kristna högtiderna då jag inte relaterar till dem, men de hedniska högtiderna är väldigt spirituella för mig. Tack och bock! :)

Intressant att ta del av. Jag har som kristen fått lära mig detsamma, att våra kristna högtider i almanackan i flertal fall  varit hedniska från början. Eller judiska. 
  • Anonym (Va)
    Anonym (Häxa) skrev 2018-05-21 19:20:42 följande:

Är en del av vår kultur att hedra våra bortgångna. :) Vi ?firar? inte deras död men vi är tacksamma för livet de givit oss och för att ge hjälpt till att forma oss. Det är inte ovanligt att vi kommunicerar sinsemellan heller. ^^

Jag fattar, men hur? Samlas ni och klär er i finkläder och äter middag? Vi kristna brukar åka till kyrkogården med lite blommor. Då behöver man inte en ny klänning.
  • Anonym (fattar inte riktigt)
    Anonym (Häxa) skrev 2018-05-20 12:32:21 följande:

Hej! Det låter som om din tjej är pagan precis som jag. Det betyder inte att hon är häxa (fast jag är det) eller att hon praktiserar Wicca (snälla folk, Wicca är inte allt och alla som de flesta verkar tro), asatro, hederlig witchcraft eller druidism. Pagan är ett samlingsord för naturbaserade religioner och kulturer som funnits längre än alla de kända religionerna (abrahamistiska) som de flesta är kunniga om idag.

Våra högtider heter sabbaths och esbats och de är ofta utsatta på ungefär samma dagar som de kristna högtiderna (då kristendomen tog våra högtider och gjorde det till sina egna med kristen mening). Våran högtidskalender kallas för ?the wheel of the year? och det är mycket jämningar och stånddagar. T.ex Yule som är Jul för de kristna som är vintersolståndet (sker ofta den 21:a och inte den 24:e). Andra likheter är Beltane som är Valborg i Sverige, Ostara som är påsk i Sverige, Litha som är midsommar (midsommar är en gammal pagan tradition och stången symboliserar Gudens kuk och man firar fertiliteten), Samhain som är Halloween för er osv. Det finns några fler! Som sagt att hon inte firar de kristna högtiderna är inte alls konstigt. Dagarna är inte riktigt desamma för det mesta. Personligen firar jag både mina sabbaths och esbats och de ?kristna? högtiderna som min familj firar. Jag lägger dock inte någon tanke i de kristna högtiderna då jag inte relaterar till dem, men de hedniska högtiderna är väldigt spirituella för mig. Tack och bock! :)

När jag läste detta så tänkte jag att det kanske stämmer. Det låter lite som det kunde vara det. Men jag vet inte. Jag frågade henne idag om hon kanske trodde på någon mindre vanlig religion eftersom hon har inställningen till kristna högtider som hon har men hon ville inte riktigt svara på det. Jag vet inte om hon är rädd för att bli dömd för sin religion eller om hon inte bryr sig om religioner eller om hon tycker att religioner är fel eller dåligt eller fånigt eller något.

Denna biten om henne är som ett stort, intressant mysterium.
  • Anonym (Häxa)
    Anonym (fattar inte riktigt) skrev 2018-05-21 21:02:02 följande:

När jag läste detta så tänkte jag att det kanske stämmer. Det låter lite som det kunde vara det. Men jag vet inte. Jag frågade henne idag om hon kanske trodde på någon mindre vanlig religion eftersom hon har inställningen till kristna högtider som hon har men hon ville inte riktigt svara på det. Jag vet inte om hon är rädd för att bli dömd för sin religion eller om hon inte bryr sig om religioner eller om hon tycker att religioner är fel eller dåligt eller fånigt eller något.

Denna biten om henne är som ett stort, intressant mysterium.

Det KAN inte vara något annat om hon firar stånd och jämningar, haha.. Det är bara naturkulturer och naturreligioner som gör det. Men ja, det är förstående om hon inte vill direkt prata om det. För det första brukar vi vara hemlighetsfulla och för det andra har vi ett negativt stigma kring oss då gamla Bettan associerar oss med djävulen (självklart existerar inte djävulen för oss för Kristus finns ju uppenbarligen inte och djävulen är bara en skapad figur inom kristendomen). Vi har också en Gud men även en Gudinna. Det är dock högst inviduellt hur hedningen resonerar kring det, många Pagans tror bara på Guden och Gudinnan som maskulina och feminina energier i universum (som finns i allt jordligt). Andra pagans tror inte på någon Gud alls men den hedniska kulturen är något som de lever efter och följer. För dessa kan religion vara väldigt svårdefinierat. Alla resonerar olika kring detta. Paganism har inga regler och det finns en massa olika slags Pagans (men häxdom kan dela en gemensam regel att det är förbjudet att skada med magi - en värdering många av oss följer och lägger STOR vikt på).
  • Anonym (Häxa)
    Anonym (Va) skrev 2018-05-21 20:47:40 följande:

Jag fattar, men hur? Samlas ni och klär er i finkläder och äter middag? Vi kristna brukar åka till kyrkogården med lite blommor. Då behöver man inte en ny klänning.

Hur varje hedning väljer att hantera en bortgången är verkligen jätteindividuellt så jag har ingenting att säga angående hennes sätt att fira hennes farmors liv.

Många av oss kan göra en Samhain-ritual som är hyllande, detta innefaller kring Halloween för er. Det är kultur att lägga upp mat för en extra person på bordet, en bortgången släkting eller vän, men det är ingenting jag gör själv - men vissa gör så. Om personen är med i ett Coven (och är häxa på något vis naturligtvis) firas många Sabbaths och Esbats i grupp med andra Pagans/häxor.

Andra pagans kanske gör ett ritualistiskt arbete för personen i fråga, på hens födelsedag. Det behöver inte vara mer än en intention, kanske lite ljus och rökelse. Andra kanske mediterar, tänder några ljus eller offrar något. Common misconception; nä, vi offrar inte levande saker. Om personen tyckte om rosor kan man t.ex lägga en skål med rose petals framför porträttet i form av uppskattning. :)

Pagans kan fortfarande lägga lite blommor vid en grav med! Det kan vara en ritual i sig och det viktiga är tanken och intentionen. :)
  • Anonym (Häxa)
    Anonym (Helen) skrev 2018-05-21 19:58:14 följande:

Intressant att ta del av. Jag har som kristen fått lära mig detsamma, att våra kristna högtider i almanackan i flertal fall  varit hedniska från början. Eller judiska. 

Hej! Ja precis! Halloween, Påsk, Beltane, Midsommar och Jul är ?taget? från oss. Många, många människor var ju egentligen hedningar på ett eller annat sätt innan de abrahamistiska religionerna intog världen. Pagan har betytt ?outcast? och lite mindre finare grejer som Kristendomen kom på då de ville att man bara skulle tro på en Gud. Hedningar är ofta polytheistiska men behöver inte vara (vissa tror inte på någon alls!). I Sverige var ju asatro den primära naturreligionen och de existerar faktiskt än idag men är en lite mindre andel av alla hedningar nuförtiden.

Men det som är jättekul för mig är Midsommar! En högtid som vi svennebananer firar ordentligt men ingen talar egentligen om dess uppkomst för ingen vet egentligen om att det är en gammal hednisk tradition för att fira högsommarens fruktsamhet och fertila jord. :)
  • Anonym (Häxa)

Vill tillägga att jag inte menade att lägga till Midsommar bland de ?stulna? högtiderna, det är ju faktiskt inte ett kristet påfund. :)

• PH76

Ser detta som helt naturligt, jag skulle gärna skippa julen om det inte vore för barnen. Midsommar är trevligt men inte för att man firar något speciellt utan för att man samlar vännerna, men det gör man ju annars också.

Sen sa du något om våfflor som jag aldrig har hört talas om...

• nihka
    Anonym (fattar inte riktigt) skrev 2018-05-19 23:17:32 följande:

Min flickvän sedan 8 månader ungefär verkar ha någon konstig aversion mot högtider. Jag frågade var hon skulle vara över julfirandet, då svarade hon att hon inte firar jul, så hon skulle jobba. Påsken lika så. Jag frågade om vi skulle åka någonstans och äta våfflor på vårfrudagen, inte så mycket till högtid kanske, men icke.  Nu frågade jag om midsommarafton och hon sa att hon inte firar midsommar heller. Jag frågade varför inte och då sa hon att hon firar stånden och jämningarna och några andra strödagar som jag inte vet något om. Jag blev lite frustrerad så jag sa bara ok vi får göra det tillsammans nån gång och sen lade jag på. Efteråt kom jag på att jag inte ens vet vad hon menar med stånden och jämningarna. 

Är det någon som vet vad hon menade och om det är någon religion som firar det, och några strödagar? Jag vill så klart fråga henne, men det känns lite som att hon avvisar det här med högtider så om jag vet lite mer kanske jag har en öppning att prata med henne om.

Stånden och jämningarna. Låter som hon kommer att fira sommarsolståndet härnäst och att hon är inne på naturreligioner. Om hon var 17 år när hennes familj flyttade från Sverige har hon kanske inte följt den traditionella högtidskalendern efter det och skapat nya traditioner som hon kan fixa själv.

Många stånd och jämningar sammanfaller med våra kristna högtidsdagar (och andra) så ni kan fira lite olika saker ungefär samtidigt. Eller varför inte på närmaste lördagen så som man ofta gör med födelsedagar som infaller mitt i veckan?
  • Anonym (Utanför boxen)

Jag firar inte några högtider. Inte för att jag har något högtider utan för att jag inte tycker man skall koppla alla sina förväntningar till en viss dag. För mig är imorgon den bästa dagen i mitt liv.

Svar på tråden Min flickvän firar inte högtider