Socialarbetare med lång erfarenhet - jag behöver din synpunkt
Du/ni socialarbetare med lång erfarenhet - jag behöver din synpunktBakgrund:
Jag råkade ut för en olycka för ett antal år sedan där jag blev ganska svårt skadad och blev funktionsnedsatt.
Jag bodde då själv i en liten BR-etta med låg avgift och inga lån.
Jag fick hjälp av kommunen att anpassa lägenheten och området var i övrigt väldigt lämpligt för mig att bo i, samt att jag hade en stor majoritet av min släkt, vänner och bekanta inom kommunen.
Efter lång tids sjukskrivning och försök att i samarbete med Arbetsförmedlingen, hamnade jag i ekonomisk knipa när min sparmedel och försäkringspengar var slut. Jag blev tvungen att söka hjälp hos socialförvaltningen. Jag fick hjälp några månader. Men jag var tvungen att göra mig av med bilen, trots behov och sedan även lägenheten.
Då orkade jag inte kämpa då, visste för lite om lagar och regler, men för ett par år sedan började jag lusläsa socialtjänstlagen och socialstyrelsens rekommendationer. Enligt vad jag läst har socialförvaltningen i mitt ärende gjort flera grova fel i sina beslut.
Men det jag inte är säker på, är om lagar, regler och rekommendationer väsentligt ändrats sedan dess, så att det jag läser nu inte stämmer överens med vad som gällde då? Detta är alltså frågan jag önskar få svar på här.
Besluten jag anser felaktiga togs under 2014, medan det jag läst nog varit daterat till någon gång runt 2016-2017.
En annan fråga är vad ska/kan göra nu för att få någon slags upprättelse?