• Anonym (asdf)

Socialarbetare med lång erfarenhet - jag behöver din synpunkt

Anonym (Socionom) skrev 2018-05-20 09:23:55 följande:

Jag kan helt klart hålla med om dina synpunkter. Å andra sidan är ju en bostadsrätt värt väldigt mycket pengar. I kommunen jag jobbar får man nästan en miljon för en etta, och dem pengarna kan man leva väldigt länge på. Men det är ju heller inte så lätt att bara sälja sin lägenhet och hitta en hyresrätt med tanke på bostadsbristen i Sverige. Det är tyvärr väldigt tufft för dem som hamnar i den här situationen och jag önskar att det fanns smidigare lösningar.

Anonym (Soc.) skrev 2018-05-20 09:31:53 följande:

Jag anser att fel har begåtts, och att man helt verkar ha bortsett från särskilda behov och individuell bedömning. Med tanke på dina omständigheter så hade du haft tämligen goda möjligheter att ha fått rätt vid ett överklagande då kommunerna tolkar socialtjänstlagen betydligt hårdare än förvaltningsrätten. Däremot känns det svårt att göra nåt åt saken så långt senare. Man kan visserligen begära en granskning men nån ändring av själva beslutet lär det inte bli.

Man kan begära omprövning och även göra typ jo/ivo-anmälan.
  • Anonym (asdf)
    Anonym (Kim) skrev 2018-05-22 18:42:33 följande:

Nä, man kan inte begära omprövning(överklaga i det här fallet) efter flera år....Anmäla till IVO kan man göra om ärendet är felaktigt handlagt och så är sannolikt inte fallet här eftersom TS fick avslag eftersom det inte styrktes med begärda intyg från läkare att behovet fanns. 

Behöver man läkarintyg på att man har behov av bostad?
  • Anonym (asdf)
    Anonym (Kim) skrev 2018-05-22 19:22:13 följande:

Nej, inte bostad i sig men just den bostaden man bor i nu, om det t ex är en bostadsrätt som inte är fullt belånad eller en hyresrätt med alldeles oskälig hyra.

Känns väl vettigare att i första hand fullbelåna sin bostad än att sälja den och hamna på gatan. Hoppas verkligen ni inte råder/tvingar folk att sälja så de blir hemlösa.
  • Anonym (asdf)
    Anonym (Kim) skrev 2018-05-22 19:36:03 följande:

Vi varken råder eller tvingar någon till något. Däremot kan vi ju avslå med motiveringen att det finns realiserbara tillgångar dvs bostadsrätten. Det beror ju på den individuella situationen men generellt kan man inte ha tillgångar och samtidigt få försörjningsstöd.

Om man är i den situationen att man måste söka försörjningsstöd så tror jag knappast att banken går med på att öka belåningen på ens bostad.

Kanske man kan flytta in i husvagn. Eller räknas husvagn också som en realiserbar tillgång?

Ps. En bostad är ingen fullt realiserbar tillgång eftersom man måste bo någonstans.
Svar på tråden Socialarbetare med lång erfarenhet - jag behöver din synpunkt