• Igeln

4-månaders sömnbesvär/"sleep regression" - hur fick ni era små att sova bra igen?

Som många andra brottas vi just nu med en 4,5 månaders kille som börjat sova dåligt. Från att ha sovit  ett 6-8 timmarspass från ca kl 19 samt två amningar under tidig morgon så är allt ställt på ända. Han vaknar efter ca 1 1/2-2 h och somnar inte om på nån timme. På dagarna sover han enbart 35-45 minuter åt gången. 

Efter att ha googlat och läst en del på svenska sidor och forum så letade jag rätt på engelskspråkig information. I USA och UK verkar "the 4 month sleep regression" vara ett väletablerat begrepp. (googla gärna och läs)

Motsvarande information om vad som händer i bebisens utveckling vid fyra månader när det gäller just sömnen tycker jag inte att jag sett så mycket om här hemma i Sverige. Det jag läst kastar  helt nytt ljus över vad jag som förälder måste förbereda mig på, och mest av allt, att det inte går att förvänta sig någon återgång till ett tidigare beteende. Det verkar vara helt nya sömnvanor som gäller och att jobba aktivt med att lära bebisen lugna sig själv och somna. Och det verkar kunna ta sin lilla tid...

I den här tråden vore det intressant att höra om andras upplevelser.
    Hur har ni fått era små att sova bra igen? 

• Svar på tråden 4-månaders sömnbesvär/"sleep regression" - hur fick ni era små att sova bra igen?
  • Igeln
    Carambolan skrev 2018-05-20 16:34:24 följande:

Aldrig gjort något annat än att stå ut, slå på en bra tv-serie och låtit bebisarna somna om i soffan. Det har alltid ordnat sig automatiskt efter nån vecka.

Låter ju otroligt skönt! Du upplever alltså inte att alla tidigare sömn vanor och beteenden är hux flux borta utan att barnet/n faktiskt återgått till hur det/de tidigare sovit?? Vi är mitt inne i en stäng period så själv vet jag inte riktigt hur det kommer bli här. Får återkomma :)
Svar på tråden 4-månaders sömnbesvär/"sleep regression" - hur fick ni era små att sova bra igen?