Inlägg från: Glinda från Oz |Visa alla inlägg
  • Glinda från Oz

Vems är katten?

Enligt lag är det den nya familjens men jag tycker det bästa är om man kan komma överens. Det hade förövrigt inte spelat någon roll om katten var id märkt.

• Glinda från Oz
    Anonym (MrsH) skrev 2018-05-20 21:38:34 följande:

Endast om upphittaren anmält detta till polisen och ägaren då inte hittats eller hittats men inte kommit och hämtat djuret inom en viss tid.

Tyvärr gäller inte det lösspringande katter, man får inte behålla en upphittad katt som man anmäler heller den ska lämnas in till polisen (numera Länsstyrelsen) I verkligheten är dock Polisen väldigt ointresserade av att hjälpa upphittade katter min erfarenhet är att de flesta undrar varför man ringer och inte är särskilt hjälpsamma.
  • Glinda från Oz
    Anonym (Peter) skrev 2018-05-20 21:50:05 följande:

Hur hade det inte spelat roll med ID-märkning?

En ID märkning hos katt är inte en juridisk handling tillskillnad från en hund.
  • Glinda från Oz
    Anonym (Ansvar) skrev 2018-05-21 01:49:48 följande:

Jodå. Det är den definitivt. Finns det papper att bevisa så finns det och är lika bindande som hos hund. Har fött upp katter i flera år och har varit i en tvist förut

Nej, tyvärr är det inte så jag önskar att de vore det. En ID märkning är inget bevis på att man äger katten. En hund registrerar man hos Jordbruksverket så det är skillnad, hundar har betydligt mycket bättre regler och lagar runt sig.
  • Glinda från Oz
    Erla skrev 2018-05-21 13:49:44 följande:

Hur är det om katten är registrerad hos Sverak under ägarens namn?

Som jag sa är inte en ID märkning på katt en juridisk handling, det spelar ingen roll vart man registrerar eller hur man gör lagen ser tyvärr ut så.
Svar på tråden Vems är katten?