Inlägg från: Anonym (Skoda) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Skoda)

Råd inför bilköp

Namnet skrev 2018-05-23 22:11:55 följande:

Tack för tipset!

Har kollat lite på någon nyare Skoda men hittade ingen modell i den storleksklassen jag tänkt mig... Antingen var det stora kombi, sedan bilar eller så små bilar, finns det någon Skoda modell i Auris eller A3 storlek? Seat har jag inte ens kollat, ska ta en titt på dom! Har dålig koll på Seat bilarna, har tänkt mig det som ett "b märke" med dålig kvalité men jag kan ha blandat ihop dom med något annat märke!

Intressant med inlägget om Toyotas kvalité, har hört att dom nyare bilar från dom håller, är det inte så? Är det samma sak med Audi?

Vi bytte från en V50 till en Skoda Octavia för vi behövde en större kombi. Vi köpte V50n 3 år gammal med några tusen mil på nacken och när vi sålde efter två år och omkring 4000 mil hade den sjunkit nästan 60000 i värde... Skodan köpte vi splitter ny för knappt 190000. Vi ÄLSKAR den! Man får såå mycket bil för pengarna när man köper ett billigare märke. Snygg är den också :D vi hade inte tänkt köpa en ny utan letade efter en 2-3 år gammal. Men sen tänkte vi om.

Skoda Fabia kanske vore något för dig? Osäker på hur du får plats med barnstolarna i den men du kan ju prova hos en bilhandlare.

Just nu kan man köpa en ny Fabia för 135 000 kr. Tänk då på att du har tre års nybilsgaranti, vilket innebär att du kan ha bilen halvförsäkrad i tre år - du sparar kanske 2000 om året på det. Ingen besiktning och garanterat inga reparationskostnader på minst den tiden heller. Nya bilar brukar ha väldigt låg skatt också, vi betalar under 500kr om året för vår Octavia.

Säg att du går in med halva summan som du har kontant idag, och tar lån på resten. Betalar du 2000 i månaden är bilen avbetald på de tre åren. Sen har du fortfarande en bil som bara gått kanske max fem tusen mil, så du kan med lätthet köra den kanske fem år till innan det börjar bli lite dyrare reparationer på den.

Och en Skoda har mycket långsammare värdeminskning än en Volvo tex eftersom den är mycket billigare från början. En femton år gammal Volvo med 20000 mil kommer vara lika billig på blocket som motsvarade bil av ett billigare märke - men då har det skiljt kanske 150000-250000 i nypris på dessa bilar...
Svar på tråden Råd inför bilköp