• Anonym (Linda)

Snus och gravid

Hej på er!

Jag är gravid i vecka 18, och av några anledningar fick jag inte reda på att jag var gravid förrns jag var i 16+0. Jag slutade snusa såfort jag fick veta såklart! Tror ni att fostret har tagit skada av det jag snusat innan jag visste? någon med erfarenhet eller kunskap? Mvh, Linda

• Svar på tråden Snus och gravid
  • Anonym (E)

Fostret anses vara som mest känsligt mellan v6-10 (då de flesta organen bildas) så ja, risken finns tyvärr att det tagit skada. 
    Men det måste inte betyda att det har gjort det. Hur mycket du snusar, hur starkt det är, hur länge du har i prillorna, osv, spelar roll. Mitt råd är att du lyfter ämnet med minst en barnmorska och hör vad dom har att säga. 

Enligt netdoktor så står det följande "Den del av hjärnan som nikotinet påverkar anläggs efter ca 3 månader. Det är därför viktigt att mamman slutar röka och även helst är helt nikotinfri efter denna tid." och om du fick veta i v16 så slutade du ju bara lite efter den tid de talar om, så det är bra. 

Enligt viforäldrar så är det bästa att kvinnor som slutar röka under den första tredjedelen av graviditeten inte längre har någon ökad risk för att till exempel få ett dödfött barn. 

Nu är det inte, som jag uppfattat det, bevisat att rökning och snusning har samma effekt, självklart är det inte bra, men du slutade så fort du fick veta och det är det viktiga. 
    Försök att inte ha dåligt samvete. Grattis till plusset! {#emotions_dlg.flower}

• Magnefico

Statistiskt sett så är sannoliktheten låg. Var och varannan kvinna använde nikotin under graviditeten för 50 år sedan och de barnen blev också människor.

Däremot ökar givetvis risken för skador. Från väldigt låg till låg ungefär.

• Anonym (Rosett)

Prata med barnmorskan kring din oro. Du slutade så fort du fick veta och har där med sätt sitt barn främst <3

• Anonym (U)

Jag har oxå funderat på det här med snus. Vad är skillnaden egentligen om vi säger att jag är gravid och vill sluta snusa men klarar det inte utan nikotinplåster/tuggummi. Det borde ju vara samma skit att ta det som att snusa väl?

Jag menar, det är ju faktiskt nikotinet som går över till fostret och gör det beroende. Snus innehåller naturligtvis tobak o så oxå men det är inte farligt i sig.

Cigaretter är en heeelt annan sak men snus förstår jag egentligen inte. Npn som vet???

• Anonym (Hm)
    Anonym (Rosett) skrev 2018-05-21 16:05:18 följande:
    Prata med barnmorskan kring din oro. Du slutade så fort du fick veta och har där med sätt sitt barn främst <3
    Håller med
  • Anonym (.)
    Anonym (U) skrev 2018-05-21 16:34:16 följande:

Jag har oxå funderat på det här med snus. Vad är skillnaden egentligen om vi säger att jag är gravid och vill sluta snusa men klarar det inte utan nikotinplåster/tuggummi. Det borde ju vara samma skit att ta det som att snusa väl?

Jag menar, det är ju faktiskt nikotinet som går över till fostret och gör det beroende. Snus innehåller naturligtvis tobak o så oxå men det är inte farligt i sig.

Cigaretter är en heeelt annan sak men snus förstår jag egentligen inte. Npn som vet???

För att rökning skadat så många andra människor passivt. Snus skadar endast snusaren
  • Anonym (U)
    Anonym (.) skrev 2018-05-21 16:53:35 följande:

För att rökning skadat så många andra människor passivt. Snus skadar endast snusaren

Ja det vet ju alla idag ang cigg. Men snus hör man aldrig nått om därför frågar jag. Tror knappt ens att en barnmorska kan svara med riktigt bra argument..
  • Anonym (Nej)
    Anonym (E) skrev 2018-05-21 12:28:07 följande:

Fostret anses vara som mest känsligt mellan v6-10 (då de flesta organen bildas) så ja, risken finns tyvärr att det tagit skada. 
    Men det måste inte betyda att det har gjort det. Hur mycket du snusar, hur starkt det är, hur länge du har i prillorna, osv, spelar roll. Mitt råd är att du lyfter ämnet med minst en barnmorska och hör vad dom har att säga. 

Enligt netdoktor så står det följande "Den del av hjärnan som nikotinet påverkar anläggs efter ca 3 månader. Det är därför viktigt att mamman slutar röka och även helst är helt nikotinfri efter denna tid." och om du fick veta i v16 så slutade du ju bara lite efter den tid de talar om, så det är bra. 

Enligt viforäldrar så är det bästa att kvinnor som slutar röka under den första tredjedelen av graviditeten inte längre har någon ökad risk för att till exempel få ett dödfött barn. 

Nu är det inte, som jag uppfattat det, bevisat att rökning och snusning har samma effekt, självklart är det inte bra, men du slutade så fort du fick veta och det är det viktiga. 
    Försök att inte ha dåligt samvete. Grattis till plusset! {#emotions_dlg.flower}

Det där stämmer inte. Risken med tobak är missfall, för låg födslovikt och eventuellt allergier. Det andra är inget annat än struntprat.

Ts. Grattis till bebisen och strongt gjort att ha slutat. Oroa dig inte, bebisen har fortfarande tid att lägga på hullet <3
  • Anonym (Linda)

Tack för alla svar! Känns lite bättre!

• Anonym (Nej)
    Anonym (U) skrev 2018-05-21 17:02:10 följande:
    Ja det vet ju alla idag ang cigg. Men snus hör man aldrig nått om därför frågar jag. Tror knappt ens att en barnmorska kan svara med riktigt bra argument..
    Risken att barnet dör i magen är större med snus eftersom nikotindosen är större och jämnare än med cigaretter. Det är det ända som klart kunnat konstateras angående snus sist jag kollade upp det. (ca 6 år sedan)
  • Anonym (Nej)
    Anonym (U) skrev 2018-05-21 16:34:16 följande:

Nikotinplåster är mer koncentrerat och kan orsaka missbildningar på fostret.
  • Anonym (.)
    Anonym (U) skrev 2018-05-21 17:02:10 följande:

Kanske inte finns lika mycket forskning kring snusning och graviditet
  • Anonym (Linda)

Tror ni risken för missbildningar är stor med mitt snusande? Hjärtfel?

• Anonym (.)
    Anonym (Linda) skrev 2018-05-21 17:20:58 följande:

Tror ni risken för missbildningar är stor med mitt snusande? Hjärtfel?

Nä risken är inte stor . Som någon ovan skrev så va det jätte vanligt förr att gravida använde nikotin, framförallt rökte under graviditeten och det är väldigt få av dom barnen som nu är vuxna som har missbildningar , risken är pytte lite förhöjd bara
  • Anonym (Linda)

Jaha jag missade nog det. Varför var det vanligt förr?!

• Anonym (.)
    Anonym (Linda) skrev 2018-05-21 18:24:31 följande:

Jaha jag missade nog det. Varför var det vanligt förr?!

För man visste inte lika mycket om riskerna med rökning och graviditet . I början av 80 talet rökte 32% under sin graviditet , gissar att det var ännu fler tidigare än så
  • Anonym (Linda)
    Anonym (.) skrev 2018-05-21 18:45:11 följande:

För man visste inte lika mycket om riskerna med rökning och graviditet . I början av 80 talet rökte 32% under sin graviditet , gissar att det var ännu fler tidigare än så

Det är iof sant, min mamma rökte som en skorsten när jag låg i magen
  • Anonym (Linda)

Tänkte bara uppdatera er att jag har bf om tre dagar. Gjorde rul och ett privat tul i vecka 32, allt såg fint ut, avvikelse på -0,6%. Min oro har istället gått över till att han ska dö i plötslig spädbarnsdöd läst att risken ökar pga snus.

Svar på tråden Snus och gravid