Inlägg från: Anonym (.) |Visa alla inlägg
  • Anonym (.)

Snus och gravid

Anonym (U) skrev 2018-05-21 16:34:16 följande:

Jag har oxå funderat på det här med snus. Vad är skillnaden egentligen om vi säger att jag är gravid och vill sluta snusa men klarar det inte utan nikotinplåster/tuggummi. Det borde ju vara samma skit att ta det som att snusa väl?

Jag menar, det är ju faktiskt nikotinet som går över till fostret och gör det beroende. Snus innehåller naturligtvis tobak o så oxå men det är inte farligt i sig.

Cigaretter är en heeelt annan sak men snus förstår jag egentligen inte. Npn som vet???

För att rökning skadat så många andra människor passivt. Snus skadar endast snusaren
  • Anonym (.)
    Anonym (U) skrev 2018-05-21 17:02:10 följande:

Ja det vet ju alla idag ang cigg. Men snus hör man aldrig nått om därför frågar jag. Tror knappt ens att en barnmorska kan svara med riktigt bra argument..

Kanske inte finns lika mycket forskning kring snusning och graviditet
  • Anonym (.)
    Anonym (Linda) skrev 2018-05-21 17:20:58 följande:

Tror ni risken för missbildningar är stor med mitt snusande? Hjärtfel?

Nä risken är inte stor . Som någon ovan skrev så va det jätte vanligt förr att gravida använde nikotin, framförallt rökte under graviditeten och det är väldigt få av dom barnen som nu är vuxna som har missbildningar , risken är pytte lite förhöjd bara
  • Anonym (.)
    Anonym (Linda) skrev 2018-05-21 18:24:31 följande:

Jaha jag missade nog det. Varför var det vanligt förr?!

För man visste inte lika mycket om riskerna med rökning och graviditet . I början av 80 talet rökte 32% under sin graviditet , gissar att det var ännu fler tidigare än så
Svar på tråden Snus och gravid