• Anonym (ts)

Ska jag ge sonen en glass?

Vi har glasspinnar hemma och sonen tjatar. Han säger att han är sååå varm och behöver glass. På väg att ge efter. Vad tycker ni? Ska han få en glass?

• Svar på tråden Ska jag ge sonen en glass?
  • Anonym (123)

Handlar detta om att du inte vill ge honom socker eller är det bara en tramstråd?

• complicit

Varför skulle han inte kunna få en glass?

• cosinus

Ta ett beslut och stå fast vid det.

Idag sa jag nej, någon annnan dag blir det ja.

Men tjat lönar sig icke...

• SupersurasunkSara

Nej, tjat ska inte löna sig. 

Om det handlar om sockret så mixa frukter, tex kiwi, melon av ngt slag eller saftiga päron var för sig. Skeda ner i glassformer och frys. 

• SupersurasunkSara

Nej, tjat ska inte löna sig. 

Om det handlar om sockret så mixa frukter, tex kiwi, melon av ngt slag eller saftiga päron var för sig. Skeda ner i glassformer och frys. 

• Anonym (Anonym)

Konstigt att säga nej för sakens skull. Vem har dött av lite glass? Man behöver inte ge barnen glass varje dag, men någon gång ibland, som idag när det är så varmt t ex.

• Anonym (Anonym)
    cosinus skrev 2018-05-21 19:13:04 följande:

Ta ett beslut och stå fast vid det.

Idag sa jag nej, någon annnan dag blir det ja.

Men tjat lönar sig icke...

Hur motiverar du att du säger nej ena dagen och ja andra?
  • Anonym (L))
    Anonym (Anonym) skrev 2018-05-21 19:58:35 följande:
    Man kan äta allt, men inte alltid.

Hur gör du? Finns det saker hos er man aldrig får äta och andra man får äta varje dag?
  • Anonym (lolz)

Om du redan sagt nej så ska du INTE säga ja nu för att han tjatar! Vad lär han sig då? Jo - att tjat lönar sig. Att du ger med dig ifall han tjatar tillräckligt mycket. Har du sagt nej så är det nej som gäller.

• Anonym (ts)

Jag gav efter. Han fick en glass. Kanske inte hela världen. Tack för alla svar. Trevlig kväll allihop!

• Tow2Mater
    Anonym (lolz) skrev 2018-05-21 20:02:21 följande:

Om du redan sagt nej så ska du INTE säga ja nu för att han tjatar! Vad lär han sig då? Jo - att tjat lönar sig. Att du ger med dig ifall han tjatar tillräckligt mycket. Har du sagt nej så är det nej som gäller.

Eller, så lär barnet sig att argumentera och motivera ("det är sååå varmt").
  • Anonym (lolz)
    Tow2Mater skrev 2018-05-21 20:11:12 följande:
    Eller, så lär barnet sig att argumentera och motivera ("det är sååå varmt").
    Nog en väldigt liten chans för det där, mycket större chans att de lär sig att tjat lönar sig.Drömmer
  • Queennr1
    Anonym (lolz) skrev 2018-05-21 20:02:21 följande:

Nej, barn lär sig att de kan bli hörda. Att deras vilja räknas. Lär sig argumentera för sin sak. Detta kan man vägleda dom i. Ge exempel på vilka argument som väger tyngre än "jag vill" De kan lära sig kompromissa och köpslå. Förmågor jag tusen gånger hellre vill att min unge tar med sig ut i livet än bara lära sig "tjat lönar sig inte"
  • Anonym (mmmm)
    Anonym (ts) skrev 2018-05-21 18:36:48 följande:

Vi har glasspinnar hemma och sonen tjatar. Han säger att han är sååå varm och behöver glass. På väg att ge efter. Vad tycker ni? Ska han få en glass?

Men såna här trådar alltså! Sluta!
  • cosinus
    Anonym (Anonym) skrev 2018-05-21 19:58:35 följande:

Inte alls eg. Beror mest på om det var länge sen de fick en glass. Om de ätit godis (de flesta lördagar) så kan jag tycka att de inte behöver glass också.

Säger nog oftare nej så det behöver jag inte motivera. De gånger jag då säger ja ifrågasätter de inte :)

Undantaget om de är sjuka. Då brukar de oftast få glass.
  • Anonym (Pelle)

Om du har GB Glace Magnum hemma tänk på att ge honom tre på en gång, deras glassar är så små nu att en nyfödd bebis inte hade blivit mätt på en.

• Mullbär

Man kan ta lite isbitar eller frysta ärtor istället om man vill ha ett hälsosammare alternativ till glass, eller som nån skrev göra fruktglass :)

• Tow2Mater
    Mullbär skrev 2018-05-22 23:00:04 följande:

Man kan ta lite isbitar eller frysta ärtor istället om man vill ha ett hälsosammare alternativ till glass, eller som nån skrev göra fruktglass :)

isbitar eller frysta ärtor??? Tror du barn är dumma eller?
Svar på tråden Ska jag ge sonen en glass?