• Anonym (Nini)

Förändrat lukt/smaksinne som gravid?

Någon som känner igen det?

Någon på bussen hade vaniljparfym som störde, räkorna med aioli smakade inte särskilt gott, doften av grillat kött orsakade spykänslor, indisk mat som jag i vanliga fall älskar smakar bara konstigt!

Är detta ett vanligt graviditetssymptom?

• Svar på tråden Förändrat lukt/smaksinne som gravid?
  • Anonym (Plåtburk)

Japp, och kaffe smakar plåt och går plötsligt inte att dricka

• Anonym (T)

Ja. Jag tyckte att allt luktade nymålat och vatten smakade saffran... För mig har dessa symtom kommit tidigt och varit det som fått mig att ta graviditetstest.

• Anonym (Usch)

Ja, oh, ja! Jag kräks nästan av maken nyduschad, all mat smakar "fel" och allt luktar "fel"...

• Anonym (Nini)

Lustigt att det kan bli så!

• Anonym (-)
    Anonym (Nini) skrev 2018-05-22 10:27:00 följande:

Lustigt att det kan bli så!

Inte alls! Det är nedärvt i reptilhjärnan.
    - Du får skarpare luktsinne - för att undvika farliga lukter, upptäcka brand/farliga djur/etc.
    - Du får skarpare hörsel för att snabbare kunna agera vid fara.
    - När det är fara, får du ett starkare adrenalinpåslag än den bästa elitlöparen.
    - Smaklökarna blir känsligare för att du ska undvika mat som inte är bra för dig.

osv, osv, osv.
  • Fia 28

Helt normalt. 15 månader efter förlossningen har min supernäsa inte återgått till det normala, däremot blir jag inte spyfärdig av allt längre.

• Anonym (-)
    Fia 28 skrev 2018-05-22 11:50:36 följande:

Helt normalt. 15 månader efter förlossningen har min supernäsa inte återgått till det normala, däremot blir jag inte spyfärdig av allt längre.

7,5 år senare och jag har fortfarande skarp hörsel och skarpt luktsinne.
  • Anonym (Plåtburk)
    Fia 28 skrev 2018-05-22 11:50:36 följande:

Jag får fortfarande kräkreflex av vissa saker. Yngsta ungen är 6 år....
Svar på tråden Förändrat lukt/smaksinne som gravid?