• 3Augusti83

Ni som fått upprepade missfall..nån som lyckats behålla o har barn

Hej. 2a missfallet nu. 1a va nu i april 10e. Efter flygning till min brors bröllop. Alla sa att de ej va farligt att flyga. Nu väntade vi på att mensen skulle komma tillbaka för att veta när ägglossningen var.men den kom aldrig o de visade sig att jag var gravid igen. Men även denna gg hade ja en planerad resa. Pratade med läkarna alla sa att de är helt ofarligt men kom hem igår o på väg till affären kände ja ett illande o tryck när ja kom hem hade ja blodigt igenom byxorna. Så hur ska man kunna va hopp full om nästa?! Vågar inte ens hoppas. Blev gravid snabbt verkligen de va ju ej planerat då vi väntade på mensen men så hände de mirakulöst även om vi bara haft sex 2 ggr. Men slutade nu i missfall igen. Är de verkligen säkert att flyga?! Ja vet ej kommer aldrig göra de igen trots att alla säger att de absolut ej finns någon risk alls! Men nu efter 2 missfall inom 3 månader o båda Ggrna har ja flugit ser ja ej det som riskfritt. Men nån som blivit gravid efter 2 mf o som fått barn?! Snälla ja får ingen hjälp av vården ska söka mig privat istället. Är 35 i augusti o sambon är 30 men han har 2 barn sedan tidigare.

• Svar på tråden Ni som fått upprepade missfall..nån som lyckats behålla o har barn
  • EpicNurse

2 missfall räknas ju inte som upprepade missfall. Det hör till det normala, är relativt vanligt och därför får man ingen hjälp förrän efter 3 missfall.

Det är lite ökad missfallsrisk när man blir gravid direkt efter missfall, eftersom ett befruktat ägg lättare fäster då, vilket gör att även de sämre äggen, som annars inte skulle orkat fästa, också lyckas implantera. Och då blir det i de fallen ett tidigt missfall istället.

Det är ofarligt att flyga. Sannolikt skulle du fått missfall båda gångerna ändå, men någon dag senare.

Mitt råd att se till att inte bli gravid innan din mens kommit igång efter missfallet, utan låt livmodern återställa och tömma sig helt (som den gör vid mens).

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Sivs

Har lyckats behålla efter flera missfall. Fick Trombyl som jag skulle ta direkt efter plusset och gulkroppshormon gel som skulle tas varje dag och hela graviditeten gick bra. Du borde väl få det också!

• Bubbel85

Jag hade tre tidiga missfall första gången innan det gick vägen, missfallen var i v.5-9. Fjärde gången gick allt jättebra. Nu när vi skulle försöka oss på syskon räknade vi starkt med några missfall men det gick bra på första försöket, är nu i v.38. Jag fick göra utredning men inget var fel på mig, det var helt enkelt otur.

Jag minns att jag var så förkrossad över missfallen och tankar uppstod att det kanske aldrig kommer gå vägen, men som ovan skriver. Två missfall är väldigt vanligt! Har en kompis som nu är gravid som har två barn och nu är gravid med nr.3 och hon fick också 2 missfall innan det tog sig denna gången. Och bara för att jag fick 3 missfall betydde det inte att något var fel på mig eller sambon. Du liksom jag verkar bli väldigt lätt gravida och kanske är det så att våra kroppar befruktar väldigt lätt och det tar därför en stund för våra kroppar att förstå att detta ägg inte är tillräckligt bra och därför får vi missfall. De flesta andra får ju försöka i många många månader innan det tar sig och kanske har deras kroppar varit kräsna från start och bara befruktat det som faktiskt varit riktigt bra... men våra befruktar liksom första bästa och märker sen att det inte kommer fungera och därför blir det missfall.

Förstår fullt ut att det är jättejobbigt nu, men jag lovar dig att när din bebis kommer (för den kommer med största sannolikhet komma) kommer du nästan vara tacksam för missfallen, för annars hade du ju inte fått den bebis som tillslut kom. Jag kan titta på mitt barn idag och tycka att det var tur att jag fick missfallen, för annars hade jag ju inte fått just henne :)

Önskar dig stort lycka till!

• Evaangelicamaria

Hejsan!

Jag har en jätte erfarenhet av missfall,

Vi började vår resa 2009, samma år fick jag tre missfall men ingen hjälp. De sa att jag var så ung. Det var tre tidiga missfall, miasfall innan vecka 9, som blödde ut av sig själv. 2010 var de dags igen, ett sent missfall i vecka 16. Sedan 2012 föddes vår friska dotter, 2014 föddes vår andra dotter, och 2018 i januari fick vi ett missfall i v14 och nu precis i dagarna fick jag ett missfall till, i vecka 9 :/

Emellan fick vi två friska flickor, jag ska försöka kämpa, vi vill så gärna ha ett syskon till? Och flickorna vill oxå de.

Tuff resa!

Håller tummarna för er

Svar på tråden Ni som fått upprepade missfall..nån som lyckats behålla o har barn