• Hannahmedtvåh

    ICAs torrfoder, godkänt?

    Hej!

    Efter mycket googling utan några vidare framsteg då detta torrfoder verkar vara rätt nytt på hyllorna så tänkte jag att vi kanske har några experter här.

    I princip det enda jag har koll på är att torrfoder ska innehålla så mycket protein som möjligt och så lite spannmål som möjligt. Så vad säger vi om detta, är det godkänt eller innehåller det som allt annat bara massa skit?

  • Svar på tråden ICAs torrfoder, godkänt?
  • Anonym (Julie)

    Låt kissen avgöra om det är godkänt, de brukar vara rätt kräsna de små liven och äter bara det de gillar!

  • IceKitten

    Jag skulle säga nej. Om du läser innehållsförteckningen så ser du att den främsta ingredienser är ris. Tillverkarna är skyldiga att sätta den ingrediens som finns mest av i produkten först i listan.

    Knappast kattmat.

    Med tanke på att du kollar på Icas kattmat så gissar jag på att du vill ha ett billigt foder. Kanske inte rätt inställning enligt mig men kör isf på Mjaus blötmat (utan fisk i). De har bra innehåll för en katt. Och pga olika anledningar är blötmat mycket bättre för katten än torrfoder.

    I övrigt... Kattmat fungerar precis på samma sätt som mat för människor, det är förebyggande. Du kommer sällan märka något fel med katten om du ger den dålig mat under den första delen av dens liv. Men veterinärskostnaderna kommer bli desto högre som senior. En människa dör inte omdelbart av att äta skitmat varje dag, men kroppen kommer inte tacka personen som gammal.

  • Hannahmedtvåh

    Icekitten, billigt foder i sig är väl inte det viktigaste direkt men ja relativt billigt då jag är student och har rätt lite att röra mig på när alla räkningar är betalade.

    Men är mest att jag vill ha något som är lättillgängligt då jag rätt långt till närmsta djuraffär.

    Provade en påse bara då jag fick det gratis men tänkte är lika bra att kolla om det var något att hänga i granen då det säljs på mitt Ica :)

  • Anonym (Nej)

    Den innehåller bara skit.

    Dessutom fisk - vilket jag inte förstår varför alla ska envisas med att ha i kattmat.

    Katter utvecklar bara allergier om de äter fisk.

    Och när jag var ung och inte hade kunskap om foder för katt så lät jag min katt (som jag har haft i 15år) äta fisk/räkor/tonfisk. Idag är han så sjuk mot fisk att om han lyckas äta nåt annat skitfoder som whiskas så kräks han pga fiskproteinet.

    Ska du köpa billigt torrfoder så köp mjau (köttsmak) och satsa på mjaus blötmat utan fisk. Mjau har det bästa på lågprismarknaden.

    När du är rik osv så rekommenderar jag acana torrfoder och mush barfbollar.

  • Anonym (?)
    Anonym (Julie) skrev 2018-05-22 10:52:36 följande:

    Låt kissen avgöra om det är godkänt, de brukar vara rätt kräsna de små liven och äter bara det de gillar!


    Vad katten gillar är dock väldigt irrelevant... Min katt älskar melon först och främst. Jag skulle ärligt talat helst vilja äta chips varje dag.


    Knappast lämplig föda till någon av oss.

  • Glinda från Oz

    Jag håller med IceKitten. Om du absolut vill köpa mat på mataffären så är Mjaus blötmat i tetra den enda vettiga maten de har annars rekommenderar jag att handla på djuraffären, det finns djuraffärer på nätet också t.ex zooplus.se

  • Primulina

    En annan sida att handla på kan vara animail.com de levererar till din dörr och handlar man över 500 tror jag det är fraktfritt. Lätt värt om man inte kan ta sig till djuraffärer.

    Dyrare foder är oftast mer drygt så kostnadsskillnaden är inte riktigt så stor som man kan tro.

  • Glinda från Oz
    Primulina skrev 2018-05-23 08:38:18 följande:

    En annan sida att handla på kan vara animail.com de levererar till din dörr och handlar man över 500 tror jag det är fraktfritt. Lätt värt om man inte kan ta sig till djuraffärer.

    Dyrare foder är oftast mer drygt så kostnadsskillnaden är inte riktigt så stor som man kan tro.


    Animail är seriösa och bra men sjukt dyra, det kostar oftast lika mycket att handla av dem som hos djuraffären.
  • Primulina
    Glinda från Oz skrev 2018-05-23 09:02:06 följande:
    Animail är seriösa och bra men sjukt dyra, det kostar oftast lika mycket att handla av dem som hos djuraffären.
    Ja jag vet men när man saknar bil och utlämningsstället är långt bort så är det superskönt att få tunga grejor till dörren utan att man måste passa nån leverans firma som kan komma mellan 10:00 -17:00.

    Min zooplus leverans missades (post nord) och paketet hamnade på postterminalen som ligger ännu längre bort än djuraffären. Var inte det lästaste att få fram.  

    Ibland är det värt att betala för bekvämlighet.
  • Chloe b

    Tror det är skit. Finns många märken som är superbra. Många nätbutiker har oftast många bra att välja mellan.

    Jag brukar även själv undvika alla Ica eller Coop varor då sortimentet "egna märkesvaror" då flera av de har varit dåliga och det sortimentet växer men skadar alla nyskapande företag som faktiskt är duktiga och gör bra djurmat.

Svar på tråden ICAs torrfoder, godkänt?