• Angel2014

    flyttat hemifrån men vägrar byta adressen

    Hej!
    Vi är gifta med barn men vi är på väg att skiljas. Min man har flyttat hemifrån men vägrar byta adressen. Hur kan jag bevisa att min man har flyttat hemifrån vid bodelning? Först så kan han helt enkelt komma tillbaka när han vill för han har ju nyklar kvar. Och sedan kan han nekar att han har ens flyttat ut.
    Tack för hjälpen!

  • Svar på tråden flyttat hemifrån men vägrar byta adressen
  • Anonym (M)
    Angel2014 skrev 2018-05-22 18:49:23 följande:

    Hej!

    Vi är gifta med barn men vi är på väg att skiljas. Min man har flyttat hemifrån men vägrar byta adressen. Hur kan jag bevisa att min man har flyttat hemifrån vid bodelning? Först så kan han helt enkelt komma tillbaka när han vill för han har ju nyklar kvar. Och sedan kan han nekar att han har ens flyttat ut.

    Tack för hjälpen!


    Du kan själv kontakta skatteverket och meddela att han inte bor där längre.
  • Anonym (963)
    Anonym (M) skrev 2018-05-22 18:58:02 följande:
    Du kan själv kontakta skatteverket och meddela att han inte bor där längre.
    Och han kan kontakta skatteverket och säga att han visst bor där.
  • Rudbeckius

    Märkligt problem. Ni är vuxna i kris men finns det ingen möjlighet att du pratar med den du älskat förut och resonerar om detta och ber om hans argument och berättar dina?

    Har du en agenda med detta? Du vill få ut maximalt och kanske ännu bättre ur bodelningen? Hur gjorde du för att han skulle flytta? Var ni resonabla båda två eller var någon ojuste? Låter som om att han nog har en annan bild av detta än den du väljer att berätta för oss?

  • Anonym (M)
    Anonym (963) skrev 2018-05-22 19:39:26 följande:

    Och han kan kontakta skatteverket och säga att han visst bor där.


    Nej, inte så simpelt. Om Ts kontaktar Skatteverket och förklarar situationen, att de gått isär och han vägrar ändra adress, så kommer de starta en boutredning eftersom man ska vara skriven där man har sin huvudsakliga dygnsvila. Den processen kan ta olika lång tid, beror på, för vissa har det gått på 1-2 veckor och andra har fått vänta uppmot 2-3 månader inman personen blivit avskriven. Saker som kan vara bra att ha till hands för att underlätta och få det hela att gå snabbare är hyreskontraktet med bara TS namn på (om det är en hyresrätt) och hans nya adress.

    Men som sagt TS, kontakta Skatteverket och förklara det du förklarat här.
  • Angel2014

    Tack alla för era svar.
    Vi skrev gemensamt ansökan och bestämde att jag få hyrasrätten. Jag står ensam på kontraktet. Han bor som en inneboende. Jag kan inte fråga om inneboende kotraktet. Han sa att han ska flytta adressen men i 2 månader har han inte gjort detta. Och nu nekar han allt vi var överens om. Så nu tror jag att allt som var skriven på gemensamma ansökan kommer inte gälla. Om jag gick till skatteverket så kommer jag behöva bevisa att han har redan flyttat ut men jag vet inte hur och jag vill inte att det bli ord mot ord.

  • Anonym (??)

    Vad menar du med att du inte kan fråga om inneboendekontraktet? 

    Finns det några andra människor som vet om dealen och att han nu i 2 månader förhalat? Kan de hjälpa till att få ut honom/hjälpa honom hitta boende?

  • Anonym (M)
    Angel2014 skrev 2018-05-22 21:14:48 följande:

    Tack alla för era svar.

    Vi skrev gemensamt ansökan och bestämde att jag få hyrasrätten. Jag står ensam på kontraktet. Han bor som en inneboende. Jag kan inte fråga om inneboende kotraktet. Han sa att han ska flytta adressen men i 2 månader har han inte gjort detta. Och nu nekar han allt vi var överens om. Så nu tror jag att allt som var skriven på gemensamma ansökan kommer inte gälla. Om jag gick till skatteverket så kommer jag behöva bevisa att han har redan flyttat ut men jag vet inte hur och jag vill inte att det bli ord mot ord.


    Men skatteverket kommer starta en boutredning om du går dit. Att han förhalar och försöker ändra på vad som är sagt är en sak, men de flesta backar från att öjuga för en myndighet. Har inte själv gått igenom den processen, men känner personer som behövt göra så och i alla tre fallen jag känner till har det slutat med att personen som inte bodde där blivit avskriven, har bara tagit lite olika snabbt beroende på hur sammarbetsvillig den personen var. Vad är det du orolig över om att det ska bli ord mot ord?
  • Anonym (M)
    Angel2014 skrev 2018-05-22 21:14:48 följande:

    Tack alla för era svar.

    Vi skrev gemensamt ansökan och bestämde att jag få hyrasrätten. Jag står ensam på kontraktet. Han bor som en inneboende. Jag kan inte fråga om inneboende kotraktet. Han sa att han ska flytta adressen men i 2 månader har han inte gjort detta. Och nu nekar han allt vi var överens om. Så nu tror jag att allt som var skriven på gemensamma ansökan kommer inte gälla. Om jag gick till skatteverket så kommer jag behöva bevisa att han har redan flyttat ut men jag vet inte hur och jag vill inte att det bli ord mot ord.


    Undrar också vad du syftar på med att du inte kan be om inneboendekontrakt från honom? Om du menar att ni skrivit ett sådant kontrakt sinsemellan så säger du helt sonika upp det, skriftligt helst. Beroende på vad ni avtalat så kan det innebära en uppsägningstid. Men har han redan flyttat och inte faktiskt bor där så ska han ändå adressändra.

    Om det är inneboendekontrakt med hyrsvärden så hör du av dig dit och ber denne om ett där bara du står med, alt. att hyrsvärden säger upp kontraktet med ditt ex, beroende på hur ni lagt upp det. Samma sak gäller fortfarande dock, bor han inte kvar längre ska han adressändra.

    Det är vart han faktiskt bor som Skattverket kommer intressera sig över, inte vilka kontakt eller avtal ni haft/har. Utan de bryr sig om var han har son huvudsakliga dygnsvila helt enkelt. Ett hyreskontrakt med endast ditt namn på kan bara vara ett hjälpmedel i att göra den processen snabbare (boutredning), men det är inte det allra mest avgörande.

    Vilken ansökam är det du syftar på som ni skrev gemensamt?
  • Angel2014

    Han bor som inneboende så han har något hyreskontrakt antar jag samt har jag inget sätt att få en kopia på det. Det finns många som försoker hjälpa honom hitta en lägnhet men han vill bo på en spesifik område och har en mycket låg budget för max hyran och tyvärr så funger hyrasmarknaden inte så. Min lägenhet är också ganska dyrt och därför sa han att jag får behålla den. Men nu är jag osäkert om han vill ha adressen här till skilmassan beslutats eller om han vill ha lägnheten eller vad är syfttet med att han inte flyttar adressen hos skatteverket.

  • Angel2014

    Jag måste säga att jag har inte hans ny adress heller och har ingen aning om hur kan jag ta reda på denna för han kommer aldrig ge mig denna och jag frågade honom att barn vill besöka honom och han sa att han kommer och hälsa på men vill inte att jag tar dem dit till honom

  • Anonym (M)
    Angel2014 skrev 2018-05-22 22:44:16 följande:

    Han bor som inneboende så han har något hyreskontrakt antar jag samt har jag inget sätt att få en kopia på det. Det finns många som försoker hjälpa honom hitta en lägnhet men han vill bo på en spesifik område och har en mycket låg budget för max hyran och tyvärr så funger hyrasmarknaden inte så. Min lägenhet är också ganska dyrt och därför sa han att jag får behålla den. Men nu är jag osäkert om han vill ha adressen här till skilmassan beslutats eller om han vill ha lägnheten eller vad är syfttet med att han inte flyttar adressen hos skatteverket.


    Jaha, ja men du behöver knte ha hans kontrakt, syftade på att det kan vara bra att ditt kontrakt med bara ditt namn på att visa upp - om hans namn fortfarande stod på kontraktet så skulle du isåfall kunma ha bett hyresvärden om ett uppdaterat kontrakt.
    Angel2014 skrev 2018-05-22 22:47:41 följande:

    skilsmässoansökan


    Okej, det är separat från frågan om adressändring. Som sagt, Skatteverket är intresserade av bar man har sin huvudsakliga dygnsvila - även gifta par kan ju bo på olila ställen och ska då också vara skrivna på separata ställen.
    Angel2014 skrev 2018-05-22 22:52:03 följande:

    Jag måste säga att jag har inte hans ny adress heller och har ingen aning om hur kan jag ta reda på denna för han kommer aldrig ge mig denna och jag frågade honom att barn vill besöka honom och han sa att han kommer och hälsa på men vill inte att jag tar dem dit till honom


    Okej, men det gör ändå inget. Kontakta Skattevereket, säg att han flyttade för två månader sedan men ännu inte adressändrat och att du vill/behöver att han avskrivs från adressen. Har du inte hans nya adress så kommer de försöka kontakta honom för att få den och skicka papper som han ska fylla i om adressändring, fungerar inte det såstartar de en boutredning.
Svar på tråden flyttat hemifrån men vägrar byta adressen