• Anonym (Anonyma)

Hur göra slut med sambo

Hej!

Jag funderar på att göra slut med min tjej. Vi har bott ihop lite mer än ett år och jag känner ibland att det inte kommer att hålla i framtiden, så istället för att köpa nån bostad ihop och hela den biten känns det bäst att avsluta allt nu. Är så svårt att göra sånt, har aldrig gjort det förut och hon vill fortsätta med mig, dock har det svajat lite senaste tiden då sexet ibland blir uppskjutet 2-3 veckor och hon blir fundersam om vi passar ihop pga att sexet ibland inte genomförs så ofta.

Jag känner att mina känslor har avtagit lite och mest därför jag vill avsluta. Vi har tagit upp lite problem ibland, bl.a. att hon är svartsjuk och att jag känner mig kvävd ibland, samt att jag ska ta mer initiativ till sex, men jag stör mig på ganska mycket, tex att hon har jobbig röst, pratar mycket och är slarvig. Det jag har svårt att se mig själv i framtiden med en sån person.

Har ni erfarenhet av att göra slut? Jag är lite konflikträdd och sånt här är ju jobbigt såklart att bara säga ?jag vill inte fortsätta längre?. Ibland när hon blir tveksam om relationen pga svartsjukhet eller att jag vill vara med kompisarna ibland, då känner jag ibland att jag vill göra det värre så hon gör slut istället.

Hon är bipolär också och hennes humör kan pendla ibland men det är en ganska mild variant, men sånt tänker jag också på i framtiden. Det är ärftligt och jag vill nog inte ha barn med en risk för denna ärftlighet.

Hur tänker ni?

Tack.

• Svar på tråden Hur göra slut med sambo
  • plättarmedsylt

Om man gör slut med någon som själv inte vill göra slut, så är det ju oundvikligt att den personen blir ledsen. Man kan gå runt och vänta på det perfekta tillfället hur länge som helst - det kommer inte att komma. Man kan linda in det man säger hur mycket som helst - den andra kommer ändå att bli sårad. Klart som fan att det är jobbigt. Men det är bara att ta tag i det. Om du är säker, vill säga. Sedan ska man naturligtvis framföra det på ett respektfullt sätt. Det finns ingen anledning att vara otrevlig. Men det förstår du säkert. Var tydlig, bara.

• Corneliass

Det enda rådet jag kan komma med är kommunikation. Berätta för henne hur du känner, det är alltid bäst att vara ärlig. 

Det kan ibland vara skönt att få fram det till att det ska vara ett gemensamt beslut. Så att sätta dig ner i lugn och ro (när hon inte har en dålig dag eller dålig stund) med henne och var helt ärlig med vad du känner och tänker på. Det är inte rättvist varken mot dig själv eller mot henne om du ska stanna i en relation där du inte trivs. 

Sen är det nog i de flesta fall aldrig lätt att lämna någon. Det är fruktansvärt. 

• Anonym (Anonyma)

Tack för era svar!

Det är så hårt. Jag har aldrig haft någon som sagt det till mig men kan tänka att det känns dåligt. Hon är ju inte otrevlig eller så, bara det att jag kanske har lindat in mig i nåt jag inte skulle gjort från början. Vi har gjort slut mycket och gått fram o tillbaka och sen så flyttade hon in hos mig för ett år sen för att det kanske skulle blivit bättre, men känslorna är inte så starka. Jag gillar även frihet och lugn o ro, medan hon är mycket drama. Och hon pushar även att vi ska köpa tillsammans för hon vill också äga nåt boende annars vill hon i princip göra slut, så man får dras med det också. Har ni gjort slut nån gång av att ni sagt att ni helt plötsligt inte känner så mycket längre?

• Corneliass
    Anonym (Anonyma) skrev 2018-05-23 15:23:26 följande:

Tack för era svar!

Det är så hårt. Jag har aldrig haft någon som sagt det till mig men kan tänka att det känns dåligt. Hon är ju inte otrevlig eller så, bara det att jag kanske har lindat in mig i nåt jag inte skulle gjort från början. Vi har gjort slut mycket och gått fram o tillbaka och sen så flyttade hon in hos mig för ett år sen för att det kanske skulle blivit bättre, men känslorna är inte så starka. Jag gillar även frihet och lugn o ro, medan hon är mycket drama. Och hon pushar även att vi ska köpa tillsammans för hon vill också äga nåt boende annars vill hon i princip göra slut, så man får dras med det också. Har ni gjort slut nån gång av att ni sagt att ni helt plötsligt inte känner så mycket längre?

Ja. Jag har gjort slut med min nuvarande sambo en gång pga jag kände mig inte lika kär i honom längre. Det var i ett väldigt tidigt skede utav vårt förhållande. Det fick mig att inse att det verkligen är honom jag vill vara med och enda sen dess har jag aldrig tänk i dom banorna igen och vi är väldigt lyckliga med varandra. 

Men med tanke på att ni varit on och off så kanske detta är tiden då bägaren runnit över? Ni kanske inte är menade för varandra? Ta detta rätt, jag säger bara vad jag tänker och tror. 
    Har du tänkt prata med henne eller har du kommit fram till någonting annat? 
  • plättarmedsylt
    Anonym (Anonyma) skrev 2018-05-23 15:23:26 följande:

Tack för era svar!

Jag och mitt ex gjorde slut för att vi hade tappat känslorna för varandra, men vi var ju överens. Ändå var det jättesvårt att ta det steget efter 16 år tillsammans och två barn.

Så hennes krav är att ni ska köpa hus eller lägenhet ihop, annars gör hon slut? I så fall låter det inte som om hon värdesätter er relation särskilt mycket.
  • Anonym (Anonyma)
    Corneliass skrev 2018-05-23 15:32:09 följande:

Ja. Jag har gjort slut med min nuvarande sambo en gång pga jag kände mig inte lika kär i honom längre. Det var i ett väldigt tidigt skede utav vårt förhållande. Det fick mig att inse att det verkligen är honom jag vill vara med och enda sen dess har jag aldrig tänk i dom banorna igen och vi är väldigt lyckliga med varandra. 

Men med tanke på att ni varit on och off så kanske detta är tiden då bägaren runnit över? Ni kanske inte är menade för varandra? Ta detta rätt, jag säger bara vad jag tänker och tror. 

Har du tänkt prata med henne eller har du kommit fram till någonting annat? 

Har inte kommit fram till nåt. Har känt så några mån, ibland känns det hyfsat bättre än andra dagar så låtit det vara och ibland tänkt att så har alla. Sen ibland kommer hennes svartsjuka in tillsammans med att hon alltid vill vara med mig, hon har svårt att vara själv hemma en kväll om jag träffar nån. Jag brukar ibland ta med henne tillsammans med mina kompisar bara för det även fast de andra inte tar med sina respektive. Jag försöker säga till henne att man inte sitter ihop bara för att man är ett par. Sen vet jag inte om jag är bekväm och vill ha det lugnt i vardagen istället för drama, hon kan tex bli arg om jag är barnvakt åt min brorsas barn en kväll/natt, vilket är väl inget konstigt? Då tycker hon att jag inte prioriterar henne.
  • Anonym (Anonyma)
    plättarmedsylt skrev 2018-05-23 15:34:11 följande:

Jag och mitt ex gjorde slut för att vi hade tappat känslorna för varandra, men vi var ju överens. Ändå var det jättesvårt att ta det steget efter 16 år tillsammans och två barn.

Så hennes krav är att ni ska köpa hus eller lägenhet ihop, annars gör hon slut? I så fall låter det inte som om hon värdesätter er relation särskilt mycket.

Ok. Sånt är ju lättare. Och det jag menar, jag vill inte bara köra på och sen mycket senare händer det där. Men är ju svårt att veta sånt också i förväg.

Ja det sa hon iaf. Hon känner att alla andra gör sånt och hon vill också äga tillsammans medan jag sagt att med tanke på historiken kan vi avvakta med såna beslut. Inte direkt att vi bor dåligt nu heller.
  • Corneliass
    Anonym (Anonyma) skrev 2018-05-23 16:13:44 följande:
    Har inte kommit fram till nåt. Har känt så några mån, ibland känns det hyfsat bättre än andra dagar så låtit det vara och ibland tänkt att så har alla. Sen ibland kommer hennes svartsjuka in tillsammans med att hon alltid vill vara med mig, hon har svårt att vara själv hemma en kväll om jag träffar nån. Jag brukar ibland ta med henne tillsammans med mina kompisar bara för det även fast de andra inte tar med sina respektive. Jag försöker säga till henne att man inte sitter ihop bara för att man är ett par. Sen vet jag inte om jag är bekväm och vill ha det lugnt i vardagen istället för drama, hon kan tex bli arg om jag är barnvakt åt min brorsas barn en kväll/natt, vilket är väl inget konstigt? Då tycker hon att jag inte prioriterar henne.
    Nu ska inte jag låta som en relationsexpert för det är jag verkligen inte. Men det låter lite som om hon har svårt att lita på dig. Har det hänt någonting i ert förhållande som kan ge henne dom känslorna, såsom otrohet eller dylikt? 

Eller är hon bara så som person att hon är väldigt svartsjuk och i min åsikt kontrollerande? 

Och nej, det är verkligen inte konstigt att du är barnvakt åt din brors barn. Varför skulle det vara konstigt tänker jag?
  • Anonym (Anonyma)
    Corneliass skrev 2018-05-23 16:18:43 följande:

Nu ska inte jag låta som en relationsexpert för det är jag verkligen inte. Men det låter lite som om hon har svårt att lita på dig. Har det hänt någonting i ert förhållande som kan ge henne dom känslorna, såsom otrohet eller dylikt? 

Eller är hon bara så som person att hon är väldigt svartsjuk och i min åsikt kontrollerande? 

Och nej, det är verkligen inte konstigt att du är barnvakt åt din brors barn. Varför skulle det vara konstigt tänker jag?

Nej och det har jag sagt till henne. Jag har aldrig rört någon annan men enligt henne så är alla killar såna. Hon tycker jag tittar mycket åt tjejer vilket jag inte gör, hon kan uppprörd om det är några tjejer som ser bra ut och jag tittar endast åt deras håll, men alltså inte kollar in dom om du förstår. Tex om man är på en strand eller dylikt. Sånt är jobbigt.

Hon tycker sånt är konstigt för det handlar inte om henne då, hon gillar uppmärksamhet.
  • Corneliass
    Anonym (Anonyma) skrev 2018-05-23 17:02:12 följande:
    Nej och det har jag sagt till henne. Jag har aldrig rört någon annan men enligt henne så är alla killar såna. Hon tycker jag tittar mycket åt tjejer vilket jag inte gör, hon kan uppprörd om det är några tjejer som ser bra ut och jag tittar endast åt deras håll, men alltså inte kollar in dom om du förstår. Tex om man är på en strand eller dylikt. Sånt är jobbigt.

Hon tycker sånt är konstigt för det handlar inte om henne då, hon gillar uppmärksamhet.
    Ja jag tycker att det låter väldigt märkligt. Jag och min sambo har aldrig haft några problem som att jag blir sur eller arg för att han vill umgås med kompisar. Jag tycker bara att det är roligt att han gör saker utan mig då det är bra för ett förhållande att man är ifrån varandra då och då. 

Jag förstår verkligen att du tycker att det är jobbigt, det verkar begränsa ditt liv oerhört mycket. Mitt bästa råd fortfarande är att berätta för henne att du känner på det här sättet och att antingen om detta fortsätter så vill du avsluta förhållandet med henne, eller så berättar du att du inte orkar mer och att du vill avsluta detta nu beroende på vad du känner. 

Hon måste lita på ditt ord, vilket hon inte verkar göra och enligt mig är tillit grymt viktigt i ett förhållande. 
Svar på tråden Hur göra slut med sambo