• Anonym (Lite bitter haha)

    Har du haft problem med progressiva glasögon?

    Maken och jag köpte våra första progressiva glasögon för några år sen och har bara haft problem med dom. Optikern böt glas men det blev aldrig riktigt bra. Nu ska vi köpa nya igen och tänkte gå till en annan optiker men jag är rädd för att vi ska slänga drygt 20 000 kr i sjön igen.

    Därav mina frågor;

    Har du haft problem med progressiva glasögon?
    Vad var problemet?
    Böt optikern glas utan knorr eller fick du bråka med dom?
    Var det så illa så att du inte kunde använda dom och hade kastat pengarna i sjön?

    Om det är så att allt funkade bra så får du mer än gärna skriva det också så att jag vet att det kanske inte är så nervöst att beställa nya glasögon som jag tror. Jag liksom räknar med att det ska vara dåligt och inte fungera efter vår sista erfarenhet.

  • Svar på tråden Har du haft problem med progressiva glasögon?
  • Anonym (novis)

    Eftersom jag just idag varit och hämtat ut mitt livs första progressiva glasögon är jag lite nyfiken. Vad är det som inte har fungerat? Har ni stora synfel som gör att det blir svårare att få det bra? Jag har bara provat mina en kort stund och upptäckt att fönstret med riktigt bra lässkärpa är väldigt smalt. Jag hade tänkt att jag skulle ha dem för att läsa böcker, men det blir ett väldigt vickande på huvudet, alternativt flyttande på boken, eftersom man bara ser några få rader skarpt åt gången. Men man kanske vänjer sig vid det?

  • Anonym (Moa)
    Anonym (novis) skrev 2018-05-23 16:56:37 följande:

    Eftersom jag just idag varit och hämtat ut mitt livs första progressiva glasögon är jag lite nyfiken. Vad är det som inte har fungerat? Har ni stora synfel som gör att det blir svårare att få det bra? Jag har bara provat mina en kort stund och upptäckt att fönstret med riktigt bra lässkärpa är väldigt smalt. Jag hade tänkt att jag skulle ha dem för att läsa böcker, men det blir ett väldigt vickande på huvudet, alternativt flyttande på boken, eftersom man bara ser några få rader skarpt åt gången. Men man kanske vänjer sig vid det?


    Ja man vänjer sig... Har nyss skaffat progressiva och tänkte ge upp men nu har jag fått in tekniken och läser obehindrat med dom.. Ligger jag och läser i tex sängen har jag enbart läsglasögon dock.
  • Anonym (novis)
    Anonym (Moa) skrev 2018-05-23 17:26:44 följande:
    Ja man vänjer sig... Har nyss skaffat progressiva och tänkte ge upp men nu har jag fått in tekniken och läser obehindrat med dom.. Ligger jag och läser i tex sängen har jag enbart läsglasögon dock.

    Ja, det var just sådana där lite längre lässessioner jag tänkte kunde bli lite bökiga. Det blir nog att jag får skaffa ett par läsglasögon också. Jag får flashbacks till när mina föräldrar var i den här åldern och det låg glasögon av alla möjliga sorter spridda över vårt hem.
  • Anonym (Moa)
    Anonym (novis) skrev 2018-05-23 17:47:32 följande:

    Ja, det var just sådana där lite längre lässessioner jag tänkte kunde bli lite bökiga. Det blir nog att jag får skaffa ett par läsglasögon också. Jag får flashbacks till när mina föräldrar var i den här åldern och det låg glasögon av alla möjliga sorter spridda över vårt hem.


    Haha ja som min sambo.. Han har glasögon överallt. Det går att ligga ner med progressiva också men jag tycker det blir lite krångligare då får jag hålla huvudet på ett annat sätt... Men att sitta och läsa är inga problem tog lite tid att lära sig bara ... Det tog ngr veckor att vänja sig men nu tänker jag inte på att jag har progressiva länge..
  • Anonym (Lite bitter haha)

    Våra problem var att vi såg sämre med glasögonen än utan, att det blev mycket brus åt sidorna och såg suddigt ut att se rakt fram. Det blev för mig även konstiga synförvillningar som att raka objekt var böjda och texten vågig. Optikern böt glas men samma problem kvarstod för oss båda. Så nu är vi rädda för att spendera ytterligare 20 000 kr och få samma problem hos den nya optikern.

    Vi har inga svåra synfel utan bara lite svårt att läsa liten text och på långt håll behöver vi knappt nån korrigering alls. Jag har astigmatism också. 

    Angående den lilla läsrutan med progressiva så tror jag att det delvis beror på om man har ett billigt eller dyrt glas hur stor läsrutan är. Men den kan aldrig bli lika bra som läsglas oavsett. Var nånstans och hur dyra glas köpte du?

    För mig är progressiva toppen att ha ute på stan för att man lätt kan läsa sms, menyer eller på burkar eller om jag lagar mat och vill se på tv och läsa samtidigt men om jag ska läsa en längre stund på dator, tidning eller iPad så vill jag definitivt ha läsglas istället.

    Ni som inte har haft några problem alls kan väl slänga in en liten kommentar så jag vet om jag kanske inte behöver oroa mig att beställa nya?

  • Anonym (Lite bitter haha)

    Hur länge tog det för er att få era progressiva levererade förresten?

  • AndreaBD

    Jag har haft två par progressiva hittills, men jag har aldrig betalat mer än 2500. Och om det dessutom blir fel så skulle jag definitivt prova nåt billigare. Det var då en an "nät-företagen".  

  • Alessia
    Anonym (Lite bitter haha) skrev 2018-05-24 14:13:46 följande:

    Våra problem var att vi såg sämre med glasögonen än utan, att det blev mycket brus åt sidorna och såg suddigt ut att se rakt fram. Det blev för mig även konstiga synförvillningar som att raka objekt var böjda och texten vågig. Optikern böt glas men samma problem kvarstod för oss båda. Så nu är vi rädda för att spendera ytterligare 20 000 kr och få samma problem hos den nya optikern.

    Vi har inga svåra synfel utan bara lite svårt att läsa liten text och på långt håll behöver vi knappt nån korrigering alls. Jag har astigmatism också. 

    Angående den lilla läsrutan med progressiva så tror jag att det delvis beror på om man har ett billigt eller dyrt glas hur stor läsrutan är. Men den kan aldrig bli lika bra som läsglas oavsett. Var nånstans och hur dyra glas köpte du?

    För mig är progressiva toppen att ha ute på stan för att man lätt kan läsa sms, menyer eller på burkar eller om jag lagar mat och vill se på tv och läsa samtidigt men om jag ska läsa en längre stund på dator, tidning eller iPad så vill jag definitivt ha läsglas istället.

    Ni som inte har haft några problem alls kan väl slänga in en liten kommentar så jag vet om jag kanske inte behöver oroa mig att beställa nya?


    Påminner om mitt seende. Lätt astigmatism "problemfri" enligt optiker, behöver läsglasögon när jag arbetar med bildskärm och läser, ser bra på långt håll. Jag behöver endast läsglasögon styrka 2,5 -3 och köper dessa på apoteket eller i Tyskland när jag är där (mycket snyggare bågar än vad som finns i svenskt utbud). Slarvig med glasögon, tappar, förlägger, sitter sönder....
    Jag prövade att ha progressiva glas för något år sedan. Jag blev sjösjuk av dem, livsfarlig på cykel och bakom ratt. Det var ett dyrt experiment, men bågen kunde återanvändas till läslinser.

    Ni klarar er nog med läsglas precis som jag.
  • Anonym (Moa)

    Jag köpte mina på specsavers... Skulle kostade 3000 för 3 par ett par fick progressiva solglas och enbara lösglas också

  • Anonym (novis)
    Anonym (Lite bitter haha) skrev 2018-05-24 14:13:46 följande:
    Våra problem var att vi såg sämre med glasögonen än utan, att det blev mycket brus åt sidorna och såg suddigt ut att se rakt fram. Det blev för mig även konstiga synförvillningar som att raka objekt var böjda och texten vågig. Optikern böt glas men samma problem kvarstod för oss båda. Så nu är vi rädda för att spendera ytterligare 20 000 kr och få samma problem hos den nya optikern. Vi har inga svåra synfel utan bara lite svårt att läsa liten text och på långt håll behöver vi knappt nån korrigering alls. Jag har astigmatism också. 

    Hade ni glasögon alls innan ni skaffade progressiva? Jag tänker att ni kanske ser för bra, så att ett par brillor bara blir i vägen. Jag ser dåligt i sidorna av mina, men inte lika dåligt som utan glasögon. Att det är så med progressiva blev jag förvarnad om när jag beställde dem, så det är nog något som man får räkna med.
    Anonym (Lite bitter haha) skrev 2018-05-24 14:13:46 följande:
    Angående den lilla läsrutan med progressiva så tror jag att det delvis beror på om man har ett billigt eller dyrt glas hur stor läsrutan är. Men den kan aldrig bli lika bra som läsglas oavsett. (...) För mig är progressiva toppen att ha ute på stan för att man lätt kan läsa sms, menyer eller på burkar eller om jag lagar mat och vill se på tv och läsa samtidigt men om jag ska läsa en längre stund på dator, tidning eller iPad så vill jag definitivt ha läsglas istället.

    Största anledningen till att jag köpte progressiva var att jag ofta sitter vid tv:n samtidigt som jag håller på med något pyssel/mobilen. Då blir ju inte läsglas så bra. Men nu har jag haft de progressiva på mig hemma i några timmar igår och idag och börjar känna att det är riktigt trevligt att kunna se på alla slags avstånd, även om jag. måste vicka litet på huvudet, så de kanske blir mina vardagsbrillor helt enkelt. Lite onödigt kanske att jag köpte enkelslipade också ...
    Anonym (Lite bitter haha) skrev 2018-05-24 14:13:46 följande:
    Var nånstans och hur dyra glas köpte du?

    Anonym (Lite bitter haha) skrev 2018-05-24 14:14:35 följande:
    Hur länge tog det för er att få era progressiva levererade förresten?

    Smarteyes, 2000:- (deras mellandyra glas inklusive bågar, med rabatt för att jag köpte enkelslipade samtidigt), en vecka. Att lägga 10000 på ett par glasögon när man bara har ett pyttelitet synfel låter helt galet.
Svar på tråden Har du haft problem med progressiva glasögon?