• mm1122

    Beräkning av ersättningsresistans för kretsen mellan 3 resistorer

    Jag har hållt på med en massa uppgifter om elektriska kretsar, och har fastnat på den sista. Ska nämligen beräkna ersättningsresistansen för kretsen med 3 resistorer. R1 och R2 är seriekopplade, och R3 är parallellkopplad till R1/R2. Kunde välja olika alternativ med ohm så valde mindre än 100 ohm.

    Jag har nu fått hjärnsläpp och kommer inte på hur man räknar ut detta..

    är det bara att först räkna ut för seriekopplingen, och sen addera parallellkopplingen??

    Någon snäll själ som skulle kunna hjälpa mig med själva ekvationen?

  • Svar på tråden Beräkning av ersättningsresistans för kretsen mellan 3 resistorer
  • Kjell2
    mm1122 skrev 2018-05-24 04:58:52 följande:

    Jag har hållt på med en massa uppgifter om elektriska kretsar, och har fastnat på den sista. Ska nämligen beräkna ersättningsresistansen för kretsen med 3 resistorer. R1 och R2 är seriekopplade, och R3 är parallellkopplad till R1/R2. Kunde välja olika alternativ med ohm så valde mindre än 100 ohm.

    Jag har nu fått hjärnsläpp och kommer inte på hur man räknar ut detta..

    är det bara att först räkna ut för seriekopplingen, och sen addera parallellkopplingen?


    Ja. Men du vet väl hur parallellkopplade ska beräknas?
  • mm1122

    Formeln är väl R=1/R1+1/R2+1/R? Grejen är jag vet inte hur jag ska beräkna om det är 2 resistorer i seriekoppling och 1 resistor som är parallellkopplad..

    Och det där med mindre än 100ohm, menar de att alla resistorer kan ha samma ohm eller måste de ha olika ohm?

Svar på tråden Beräkning av ersättningsresistans för kretsen mellan 3 resistorer