• Anonym (Batman)

Flera sjukskrivna uppsagda pga "arbetsbrist". Vad ska vi göra??

vi är minst två personer som under provanställningen har fått gå från jobbet pga arbetsbrist och att det var "sist in först ut", fast vi har starka skäl att tro att det var pga sjukskrivningen... Vi tror att det är så eftersom andra har fått börja jobba efter oss samtidigt som arbetsgivaren tagit bort alla jobbannonser efter att vi började på jobbet, men de gamla annonserna är kvar. Nu vill arbetsgivaren att jag ska skriva på ett papper där det står att jag slutar pga arbetsbrist fastän jag vet att det inte är så.

Ingen av oss är med i facket. Finns det någon väg att gå eller är dethär ett hopplöst fall???

Mvh

• Svar på tråden Flera sjukskrivna uppsagda pga "arbetsbrist". Vad ska vi göra??
  • Anonym (Batman)
    Anonym (Batman) skrev 2018-05-24 11:31:58 följande:

vi är minst två personer som under provanställningen har fått gå från jobbet pga arbetsbrist och att det var "sist in först ut", fast vi har starka skäl att tro att det var pga sjukskrivningen... Vi tror att det är så eftersom andra har fått börja jobba efter oss samtidigt som arbetsgivaren tagit bort alla jobbannonser efter att vi började på jobbet, men de gamla annonserna är kvar. Nu vill arbetsgivaren att jag ska skriva på ett papper där det står att jag slutar pga arbetsbrist fastän jag vet att det inte är så.

Ingen av oss är med i facket. Finns det någon väg att gå eller är dethär ett hopplöst fall???

Mvh

Det ska stå att de tagit bort alla NYA jobbannonser
  • GGN

Är ni provanställda behöver chefen ingen anledning alls. Så varför drar hen till med arbetsbrist?

• Anonym (Batman)
    GGN skrev 2018-05-24 12:20:05 följande:

Är ni provanställda behöver chefen ingen anledning alls. Så varför drar hen till med arbetsbrist?

Det undrar jag också, så när hen säger så samt att det skulle vara "sist in först ut" ökar bara misstankarna att det är pga sjukskrivningen.
  • Egon den stora

Han kanske bara säger arbetsbrist för att det skall kännas bättre? Men är det provanställning så är det väl inget att göra något åt.

• Anonym (AG)
    Anonym (Batman) skrev 2018-05-24 12:38:57 följande:
    Det undrar jag också, så när hen säger så samt att det skulle vara "sist in först ut" ökar bara misstankarna att det är pga sjukskrivningen.
    Det spelar ingen roll hur du tror eller vad du anser att anledningen är. Du är under provanställning och arbetsgivaren behöver inte ens ange något skäl då. Att AG gjorde det i det här fallet beror nog på konflikträdsla och feghet kan jag tänka. Eftersom jag inte vet vilka sorters sjukdom ni varit sjukskrivna för så är det ju svårt att veta om det är detta som ligger bakom det hela. Har AG nån anledning att tro att ni kommer bli sjukskrivna mer än normalt så är det klart att ni då inte är så attraktiva som anställda.
  • Anonym (A)
    GGN skrev 2018-05-24 12:20:05 följande:
    Så är det
  • Anonym (Anna)

Två bra tips;

1. Var med i facket

2. Håll dig frisk under provanställningen

3. Bli inte gravid under provanställningen

4. Avvik inte från jobbet på grund av något som har med dig eller familjen att göra.

• Bananböjaren

Hade det känts bättre om arbetsgivaren varit ärlig och sagt som det var? Att du var väldigt dålig på ditt jobb?

• smulpaj01

Att få gå under provanställningen pga sjukskrivning är både vanligt och helt rätt!

Så gör min AG också och jag har full förståelse för det.

Hur länge hade du jobbat och hur mycket var du sjuk?

Svar på tråden Flera sjukskrivna uppsagda pga "arbetsbrist". Vad ska vi göra??