• Soffen

Barnaboken av Anna Wahlgren

Jag har köpt hennes bok på rean och tycker att den är väldigt bra skriven. Den ger många tydliga råd kring ex. amning och tröstning osv. Jag känner till hennes sömn-metod sedan innan (och ev. kritik mot den) men det är inte den jag har frågor kring.

Jag undrar snarare vad ni tycker om allt annat i hennes bok (jag får notera att jag hittills endast har läst fram tills dess att bebisen blir en månad). När jag läser boken får jag ibland intrycket att vissa saker hon säger är lite förlegade (boken skrevs väl första ggn på 1980-talet?) Ex att man ska ha korsett på sig månaderna efter förlossningen, har folk verkligen det idag? Ska man också packa in bebisen stramt i en filt de första två veckorna? Någon som har synpunkter/råd?

• Svar på tråden Barnaboken av Anna Wahlgren
  • mamma37

Korsett låter precis som du säger lite förlegat men jag måste säga att lite sanning ligger det i det!!!Har själv alltid köpt en trosgördel ett par storlekar för liten o det har hjälpt att få tillbaka hållning o elasticiteten i huden och att hålla in!!!

Man kan väl ta bitar av det man tycker verkar sunt precis som man gör med mycket annat i livet!!!!

• Alvi

Jag berättade för min svärmor senast igår, att Barnaboken var den enda barnbok jag läste under min graviditet, och jag hade mycket nytta av inför-förlossningen-övningarna, och babyråden läste jag väl litegrann av - jag hade ju ingen baby då, så det var inte så intressant då..

Efter att Lilja föddes hängde boken kvar, men jag insåg rätt snabbt att det inte var boken för mig...
    Så jag tycker att - läs gärna boken, men även andra böcker, så du vet vad för olika sätt att se på saker det faktiskt finns.

Ska käka frukost nu, hoppas det inte blev för rörigt, mitt svar!

• Jozan

Det dar men korsetten har jag ingen aning om, men jag ar ovrigt ett STORT fan av Barnaboken, som jag tycker har en sa enkelt och positivt forhallningssatt till det har med att ha barn. Jag tycker att det ar sa mycket stress och tjatande om hur "jobbigt" det ar att vara foralder i dag, och jag tycker att den ar befriande att lasa. Och visst lindar man in sma bebisar i filten de forsta veckorna... kallas "swaddling" har i USA. Kan man till och med gora langre an 2 veckor, och manga bebisar alskar det. Det far dem ofta att kanna sig trygga och hjalper dem ofta att sova battre. Tajt ska det vara. Det imiterar lite av hur de har det inne i mammas mage... trangt! Gor man forresten inte sa med bebisarna pa BB i Sverige?

• Beckah82

Jag har läst hela boken och tycker den är suverän i mångt och mycket men vissa bitar håller jag inte med om däremot. Men i det stora hela...toppen!

• Carråå

Varje gång jag läser i Barnaboken blir jag så oerhört glad över att jag har barn. Det är lätt att glömma bort glädjen när samhället (i stort sett) tjatar o tjatar om hur jobbigt och begränsande det är med barn. Btw, boken är ju uppdaterad var 10:e år så sååå himla förlegad är det ju inte...

• Soffen

Tack för era synpunkter. Nej, jag menade inte att alltsammans var förlegat. Jag tycker själv att den har en väldigt positiv syn på föräldraskapet och anser att den på så sätt är ytterst aktuell. Men vissa stycken kände jag inte till sedan innan och undrade därför bara hur andra ser på dem (ex. det med korsett och lindning). Det är ju så mkt som är nytt när man väntar första barnet...

• Carråå

Mat, mycket mat och ännu mera mat är ett tips AW ger som är GULD värt! Vi har alltid tillämpat detta med vår dotter och för ofta höra hur "snäll" hon är och vilken "tur" vi har som fått ett sådant barn... Ett mätt och utsövt barn = ett "snällt" barn

• Beckah82

Finns mycket bra i boken...

sova utomhus, totalt mätt och belåten, linda bebis tätt i en filt osv osv....suveräna tips faktiskt.

...och MASSOR massor mer =)

Svar på tråden Barnaboken av Anna Wahlgren