• Anonym (ts)

Sambo ljuger för att pleasa mig

Är så arg och frustrerad på min sambo just nu.
    Jag älskar honom från topp till tå, han är den finaste mannen jag nånsin träffat men jag har märkt att han ljuger om saker för att göra mig nöjd. 
    Det är sk vita lögner men totalt onödiga lögner.
    Jag känner mig så värdelös för att han känner att han måste ljuga för att han är rädd för min reaktion.
    Jag vill inte att han ska ljuga för mig. Jag är inte alls dominant i vårt förhållande utan väldigt givmild och tålig.
    Han vill så gärna "vara den perfekta mannen för mig" som han har uttryckt sig. Han vill ändra på sig och göra så mycket saker och aktiviteter. men inte för att han vill, utan för att han tror att jag vill att han ska vara så.
    Vi har grälat om detta och han har nyss erkänt att det är så det är. Han vill helt enkelt pleasa mig, vara till lags, vara min dröm.

Uppenbarligen mår båda dåligt av detta. han vill inte ljuga och jag vill inte höra fler lögner. Men hur går vi vidare?
    Ärligt talat så känner jag just nu (efter vårt gräl) att jag inte orkar kämpa.
    Jag vet inte om jag inte hellre tar smällen och avslutar relationen...
    Jag kommer från en lång relation med en man som misshandlade mig psykiskt i många år och jag vet att jag har tagit skada av det. Och det går ibland ut över min sambo.  Möjligtvis så är det så att min sambo vill gottgöra för honom. Jag vet inte?!

Tankar, tips någon?
    Inte terapi. Det har jag gått tillräckligt med mitt ex. totalt meningslöst..

• Svar på tråden Sambo ljuger för att pleasa mig
  • Anonym (?!)

Du får väl sluta reagera då när han berättar sanningen. Det är väl ingen normal människa som vill ha en partner som överreagerar när man har en annorlunda åsikt. Tillslut börjar man dra vita lögner för att slippa tjafset.

• Vik945
    Anonym (ts) skrev 2018-05-24 23:13:23 följande:

Är så arg och frustrerad på min sambo just nu.
    Jag älskar honom från topp till tå, han är den finaste mannen jag nånsin träffat men jag har märkt att han ljuger om saker för att göra mig nöjd. 
    Det är sk vita lögner men totalt onödiga lögner.
    Jag känner mig så värdelös för att han känner att han måste ljuga för att han är rädd för min reaktion.
    Jag vill inte att han ska ljuga för mig. Jag är inte alls dominant i vårt förhållande utan väldigt givmild och tålig.
    Han vill så gärna "vara den perfekta mannen för mig" som han har uttryckt sig. Han vill ändra på sig och göra så mycket saker och aktiviteter. men inte för att han vill, utan för att han tror att jag vill att han ska vara så.
    Vi har grälat om detta och han har nyss erkänt att det är så det är. Han vill helt enkelt pleasa mig, vara till lags, vara min dröm.

Uppenbarligen mår båda dåligt av detta. han vill inte ljuga och jag vill inte höra fler lögner. Men hur går vi vidare?
    Ärligt talat så känner jag just nu (efter vårt gräl) att jag inte orkar kämpa.
    Jag vet inte om jag inte hellre tar smällen och avslutar relationen...
    Jag kommer från en lång relation med en man som misshandlade mig psykiskt i många år och jag vet att jag har tagit skada av det. Och det går ibland ut över min sambo.  Möjligtvis så är det så att min sambo vill gottgöra för honom. Jag vet inte?!

Tankar, tips någon?
    Inte terapi. Det har jag gått tillräckligt med mitt ex. totalt meningslöst..

Han måste helt enkelt börja vara ärlig med sig själv och dig om vad han vill och tycker, dvs tala sanning eller åtminstone inte ljuga. 

Förmodligen är du inte någon tyrann och därför inte problemet utan det är många som helt enkelt har hög grad av sympatiskhet och vill behaga andra människor. Dessa personer vill undvika konflikter till varje pris. Jag tror det är viktigt att jobba på det och att börja säga vad man faktiskt tycker och vill. 
  • Fredrica

För att få honom att sluta med sina små vita lögner så kan du ju försöka att sätta dig ner med honom och förklara exakt vad du känner, tänker och upplever när han ljuger för dig...

Förklara hur viktig ärlighet är för dig och hur viktigt det är att han är autentisk och är sann mot sig själv (och mot dig).

Om han inte är autentisk och sann mot sitt jag (och mot dig) så vet du ju inte vem han är eller vem du är tillsammans med (helheten) och det är ju ganska trist.

Du vill ju vara tsm med ngn som är sig själv och inte någon som kopierar dig eller ngn som bara är på ett visst vis för att bli omtyckt av dig..

Du vill att han är sin egna person och att han vågar uttrycka och vara den han är och att han slutar vara rädd för hur du ska reagera.. för på ngt vis är han nog rädd, jag vet inte för vad..rädd att göra dig ledsen, rädd att du inte ska tycka om honom eller acceptera honom som han är, rädd för motstånd eller bara rädd för den obehagliga känslan man upplever när man säger ngt som man vet vederbörande inte kommer tycka om...

Vet han ens vem han själv är? Varför vågar han inte uttrycka sina åsikter?...är han rädd att bli lämnad?

• Akira Öken

Antagligen vill han inte att du ska uppleva honom som ett viljelöst mähä. Det blir ju lätt konsekvensen när man utplånar sig själv och göra allt för att vara till lags.

Upplys honom om att din drömman är något helt annat än en man utan egna åsikter och som vänder kappan efter vinden (såvida det inte är just vad du önskar dig).

• Anonym (Vad göra vet ej)

Alltså jag tror det är så han är bara. Det är nog svårt att förändra honom. Det går nog inte. Du kan antigen acceptera detta fel hos honom eller söka dig till till en man som inte är rädd för att bli lämnad. Låter lite klängigt och för mycket ångest i mina öron. Att vara tillags är det kärlek det? Har du missuppfattat tillags för kärlek från hans sida? Känner han kärlek eller är det en rädsla eller orolighet om han inte pleasar dig så blir han lämnad och måste försöka träffa en ny tjej. Att du inte ska gilla honom längre? Det här måste vara frustrerande och svårt och förvirrande för dig. Vad är det som pågår? Vad håller han på med! Det hade jag kännt. För mig så är den perfekte mannen en självständig man som både ger och tar emot kärlek utan baktankar, utan någon agenda. Det är ren kärlek det. Pure love! Då känns hjärtat fritt!

• Anonym (Cookie)

Håller med Fredrika.
    Jag har varit med om liknande som dig. Min sambo och jag hjälpte honom sluta snusa. Vi gjorde det genom att dra ner 1snus/2v. I slutet så höll jag inte koll och så kunde han inte riktigt släppa dem där sista snusarna. Så han ljög för mig när jag frågade om han slutat helt. För han trodde jag skulle bli arg och för att han ville vara den perfekta mannen, inte ville erkänna sitt misslyckande. Sedan har det kommit fram att han ibland ljuger för att han inte vill göra mig besviken. Jag har dock inte varit i din situation med ditt förra förhållande och har därmed inte de naturliga tveksamheter kring tillit som uppstår i såna förhållanden. Min sambo har dock varit det och det är därför han gör så ibland. Han har levt i ett förhållande där sanningen inte är det bästa och därför har ljugit om saker. Hans tjej hotade honom med att ta livet av sig när han inte gjorde som hon ville eller ville lämna förhållandet :( Kanske har din sambo förflutet som han inte sagt till dig? Han kanske tror att du kommer lämna honom om han inte är perfekt. Det låter inte som att det handlar om ditt förflutna utan om hans. 
    Jag älskar min sambo mest av allt i hela världen och hade honom lite på pedistal tills det hände. Det förstörde lite av det skimmrande mellan oss, det måste jag erkänna. Men samtidigt är vårt förhållande mer ärligt än någonsin. 

Det är en myt att man måste vara själv för att upptäcka sig själv. Det är kanske till och med lättare att inte göra det själv då att hitta sig själv kan innebära att lämna många av sina gamla relationer. Han kan göra det när ni är ihop, om det nu är så att han inte ens känner sig själv. Det har min sambo gjort/gör och gör det samma för mig. Vi har gjort det stegvis. Man tar upp småsaker och gör en poäng, lite i taget. Sedan stöttar man det man ser att den andra mår bra av och skäller när han/jag går tillbaka i gamla/dåliga spår. Alla som ska ändra något i sitt liv behöver ofta någon utifrån som ser och för en tillbaka till spåret. Vi är ett team. Det kräver dock en följsam sambo, något som inte många människor är. Vi är säkra på att vi hör ihop vilket många inte heller har. Det är starkt att växa tillsammans.

Om du verkligen älskar honom så skulle du inte vilja lämna honom. Är du säker på er kärlek? Som Fredrika skrev, sätt dig ner och prata med honom. Prata igenom hur båda känner kring förhållandet. Var helt ärliga. Låt honom verkligen få tänka igenom och uttrycka vad han vill. När/om ni väl bestämt att ingen av er har vilja att lämna förhållandet och ni bestämmer er för det så ger det sån enorm frihet. Jag och min sambo har gjort det. Vi vet att det är bara vi två och inga andra alternativ, inga hemligheter, inga begränsningar. Prata om vad ni vill, har för mål och behöver av förhållandet. Strunta i allt "vanligt" och gör det NI blir lyckliga av. Låter som både du och din sambo behöver ha den säkerheten. Finns den inte där så kanske ni ska gå skilda vägar. Det är inte lätt men i din text låter du stark och smart. Om du menar att han är den finaste så kommer det vara så värt det.

• Anonym (Vad göra vet ej)

[quote=78740708][quote-nick]Anonym (Cookie) skrev 2018-05-25 01:00:01 följande:[/quote-nick]Håller med Fredrika.

Jag har varit med om liknande som dig. Min sambo och jag hjälpte honom sluta snusa. Vi gjorde det genom att dra ner 1snus/2v. I slutet så höll jag inte koll och så kunde han inte riktigt släppa dem där sista snusarna. Så han ljög för mig när jag frågade om han slutat helt. För han trodde jag skulle bli arg och för att han ville vara den perfekta mannen, inte ville erkänna sitt misslyckande. Sedan har det kommit fram att han ibland ljuger för att han inte vill göra mig besviken. Jag har dock inte varit i din situation med ditt förra förhållande och har därmed inte de naturliga tveksamheter kring tillit som uppstår i såna förhållanden. Min sambo har dock varit det och det är därför han gör så ibland. Han har levt i ett förhållande där sanningen inte är det bästa och därför har ljugit om saker. Hans tjej hotade honom med att ta livet av sig när han inte gjorde som hon ville eller ville lämna förhållandet :( Kanske har din sambo förflutet som han inte sagt till dig? Han kanske tror att du kommer lämna honom om han inte är perfekt. Det låter inte som att det handlar om ditt förflutna utan om hans. 

Jag älskar min sambo mest av allt i hela världen och hade honom lite på pedistal tills det hände. Det förstörde lite av det skimmrande mellan oss, det måste jag erkänna. Men samtidigt är vårt förhållande mer ärligt än någonsin. 

Det är en myt att man måste vara själv för att upptäcka sig själv. Det är kanske till och med lättare att inte göra det själv då att hitta sig själv kan innebära att lämna många av sina gamla relationer. Han kan göra det när ni är ihop, om det nu är så att han inte ens känner sig själv. Det har min sambo gjort/gör och gör det samma för mig. Vi har gjort det stegvis. Man tar upp småsaker och gör en poäng, lite i taget. Sedan stöttar man det man ser att den andra mår bra av och skäller när han/jag går tillbaka i gamla/dåliga spår. Alla som ska ändra något i sitt liv behöver ofta någon utifrån som ser och för en tillbaka till spåret. Vi är ett team. Det kräver dock en följsam sambo, något som inte många människor är. Vi är säkra på att vi hör ihop vilket många inte heller har. Det är starkt att växa tillsammans.

Om du verkligen älskar honom så skulle du inte vilja lämna honom. Är du säker på er kärlek? Som Fredrika skrev, sätt dig ner och prata med honom. Prata igenom hur båda känner kring förhållandet. Var helt ärliga. Låt honom verkligen få tänka igenom och uttrycka vad han vill. När/om ni väl bestämt att ingen av er har vilja att lämna förhållandet och ni bestämmer er för det så ger det sån enorm frihet. Jag och min sambo har gjort det. Vi vet att det är bara vi två och inga andra alternativ, inga hemligheter, inga begränsningar. Prata om vad ni vill, har för mål och behöver av förhållandet. Strunta i allt "vanligt" och gör det NI blir lyckliga av. Låter som både du och din sambo behöver ha den säkerheten. Finns den inte där så kanske ni ska gå skilda vägar. Det är inte lätt men i din text låter du stark och smart. Om du menar att han är den finaste så kommer det vara så värt det.[/

Starkt!

• Anonym (ts)

Tack för era svar!

Vi pratade igår, innan jag skrev min tråd.

Jag har genomskådat hans lögner redan från början men sorterat bort det mesta eftersom det ändå inte gör nån nytta att säga nått. Han kanske har trott att det har varit ok att ljuga eftersom jag inte sagt nått alltid. Det vet jag inte?! Jag borde kanske satt stopp från början?!

Men jag ansåg att det inte var så allvarligt när han tex sa att han hade varit ute idag fast han bara suttit inne.

Men nu har droppen runnit över. Jag är arg så jag gråter.

Jag är säker på att han gör det för att han är livrädd att förlora mig. Men varje lögn gör att han närmar sig slutet ändå. Det blir en ond cirkel.

Jag har sagt redan från början att jag absolut inte vill att han ska göra något mot hans vilja. Det är ok att säga nej. Speciellt inte för att han tror att han gör det för min skull. Men uppenbarligen händer nånting och han säger ja fast han inte menar det. Och jag genomskådar det och känner mig sårad.

Han har aldrig varit sambo med någon. Han har haft några få korta relationer. Jag har tänkt att han bara är oerfaren eller försöker leva upp till nått sorts ideal. Men nu har det gått för långt.

Svar på tråden Sambo ljuger för att pleasa mig