Anonym (Yt) skrev 2018-05-25 23:27:38 följande:
Det finns en psykopat i min familj som jag måste stå ut med i minst en månad till. Jag bor tillsammans med honom men är på väg att flytta. Denna flytt kan dock inte ske förrän om minst en månad. Så nu behöver jag råd av er: vad ska jag göra för att kunna stå ut i en månad till utan att hamna i dennes grepp? Jag behöver konkreta förslag.
Ge dig inte in i diskussioner. Försvara sig inte. Prata inte mer än du måste och håll samtalen neutrala kring vardagliga saker. Bli inte arg (lättare sagt än gjort) och visa inga känslor åt varken det ena eller andra hållet. Gå undan om du känner att du håller på tappa fattningen.
Har varit i samma sits, dock med en narcissist. Räknade ner hur många dagar det var kvar innan jag skulle slippa eländet och få lugn och ro. Planerade för vad jag skulle göra när jag äntligen var fri och tänkte på dessa saker när det kändes motigt. Han gjorde allt i sin makt för att få mig att ta honom tillbaka. Manipulerade och pendlade mellan att vara äckligt trevlig till att få utbrott när jag inte fastande på kroken. Höll mig iskall och tänkte på honom med förakt. När tvivlen dök upp påminde jag mig själv om allt han hade utsatt mig för och vad det var som gjorde att jag tog beslutet att lämna. Gjorde andningsövningar och stängde in mig i grovköket med tvättmaskinen när jag inte pallade mer. Var ute och sprang av mig ilskan om kvällarna när barnen somnat. Ibland satte jag mig ner någonstans under joggingturen och grät ut min frustration. Avböjde även alla hans många inviter till sex då sex gjorde mig svag och på gott humör. Överlevde och är idag en stark, självsäker och lycklig ensamstående mamma :)