• Anonym (Yt)

Det finns en psykopat i min familj. Jag måste stå ut i en månad till. Hur ska jag hantera detta?

Det finns en psykopat i min familj som jag måste stå ut med i minst en månad till. Jag bor tillsammans med honom men är på väg att flytta. Denna flytt kan dock inte ske förrän om minst en månad. Så nu behöver jag råd av er: vad ska jag göra för att kunna stå ut i en månad till utan att hamna i dennes grepp? Jag behöver konkreta förslag.

• Svar på tråden Det finns en psykopat i min familj. Jag måste stå ut i en månad till. Hur ska jag hantera detta?
  • lövet2

Är han farlig? En god vän till mig sov med en kniv under kudden och låst sovrumsdörr, tills hon kunde flytta.

• Anonym (Yt)
    lövet2 skrev 2018-05-26 00:02:24 följande:

Är han farlig? En god vän till mig sov med en kniv under kudden och låst sovrumsdörr, tills hon kunde flytta.

Inte fysiskt farlig men psykiskt. Många år av psykisk misshandel har förstört för många i min familj och själv har jag varit tvungen att gå i terapi för att hitta verktyg mot min ångest. Men min terapeut sa att den enda lösningen är att sticka, så det ska jag göra. Men jag behöver som sagt stå ut i en månad till minst. Därför undrar jag.
  • Anonym (asdf)

Har du en bra plan? Har du fått hjälp att göra den?

• Anonym (Yt)
    Anonym (asdf) skrev 2018-05-26 00:30:01 följande:

Har du en bra plan? Har du fått hjälp att göra den?

Menar du med flytten? Ja, jag kommer att flytta in som inneboende hos en jag känner. Om du menar hur jag ska hantera psykopaten så är svaret nej. Därför frågar jag här.
  • Anonym (Hj)

Ha ingenting med psykopaten att göra bara

Ge inte hen bränsle

Psykopater njuter av all uppmärksamhet, bra som dålig. Var helt nonchalant och behandla vederbörande som luft. Silent-treatmeant är den bästa metoden. Ge ingen respons. Undvik personen så mkt det går!

• Anonym (Varit där)
    Anonym (Yt) skrev 2018-05-25 23:27:38 följande:

Det finns en psykopat i min familj som jag måste stå ut med i minst en månad till. Jag bor tillsammans med honom men är på väg att flytta. Denna flytt kan dock inte ske förrän om minst en månad. Så nu behöver jag råd av er: vad ska jag göra för att kunna stå ut i en månad till utan att hamna i dennes grepp? Jag behöver konkreta förslag.

Ge dig inte in i diskussioner. Försvara sig inte. Prata inte mer än du måste och håll samtalen neutrala kring vardagliga saker. Bli inte arg (lättare sagt än gjort) och visa inga känslor åt varken det ena eller andra hållet. Gå undan om du känner att du håller på tappa fattningen.

Har varit i samma sits, dock med en narcissist. Räknade ner hur många dagar det var kvar innan jag skulle slippa eländet och få lugn och ro. Planerade för vad jag skulle göra när jag äntligen var fri och tänkte på dessa saker när det kändes motigt. Han gjorde allt i sin makt för att få mig att ta honom tillbaka. Manipulerade och pendlade mellan att vara äckligt trevlig till att få utbrott när jag inte fastande på kroken. Höll mig iskall och tänkte på honom med förakt. När tvivlen dök upp påminde jag mig själv om allt han hade utsatt mig för och vad det var som gjorde att jag tog beslutet att lämna. Gjorde andningsövningar och stängde in mig i grovköket med tvättmaskinen när jag inte pallade mer. Var ute och sprang av mig ilskan om kvällarna när barnen somnat. Ibland satte jag mig ner någonstans under joggingturen och grät ut min frustration. Avböjde även alla hans många inviter till sex då sex gjorde mig svag och på gott humör. Överlevde och är idag en stark, självsäker och lycklig ensamstående mamma :)
  • Anonym (asdf)
    Anonym (Yt) skrev 2018-05-26 00:32:41 följande:

Menar du med flytten? Ja, jag kommer att flytta in som inneboende hos en jag känner. Om du menar hur jag ska hantera psykopaten så är svaret nej. Därför frågar jag här.

Är det din partner? Psykopar är som farligaste när man lämnar dem. Det finns en massa information på nätet, särskilt på engelska, om så kallade "exit plans" om hur man säkert lämnar en psykopat.

Tror att det är bra att du ska bo med någon du känner. Kommer psykopaten veta var du kommer att bo?
  • Anonym (A)
    Anonym (Varit där) skrev 2018-05-26 02:33:10 följande:
    Ge dig inte in i diskussioner. Försvara sig inte. Prata inte mer än du måste och håll samtalen neutrala kring vardagliga saker. Bli inte arg (lättare sagt än gjort) och visa inga känslor åt varken det ena eller andra hållet. Gå undan om du känner att du håller på tappa fattningen.

Har varit i samma sits, dock med en narcissist. Räknade ner hur många dagar det var kvar innan jag skulle slippa eländet och få lugn och ro. Planerade för vad jag skulle göra när jag äntligen var fri och tänkte på dessa saker när det kändes motigt. Han gjorde allt i sin makt för att få mig att ta honom tillbaka. Manipulerade och pendlade mellan att vara äckligt trevlig till att få utbrott när jag inte fastande på kroken. Höll mig iskall och tänkte på honom med förakt. När tvivlen dök upp påminde jag mig själv om allt han hade utsatt mig för och vad det var som gjorde att jag tog beslutet att lämna. Gjorde andningsövningar och stängde in mig i grovköket med tvättmaskinen när jag inte pallade mer. Var ute och sprang av mig ilskan om kvällarna när barnen somnat. Ibland satte jag mig ner någonstans under joggingturen och grät ut min frustration. Avböjde även alla hans många inviter till sex då sex gjorde mig svag och på gott humör. Överlevde och är idag en stark, självsäker och lycklig ensamstående mamma :)
    Håller med
  • Anonym (Anonym)

Jag skulle vilja få kontakt med dig Anonym Varit där!

Jag gör igenom samma sak med en som jag tror är narcissist och pappa till mina två barn. Skulle vara så skönt att få ställa frågor!

Svar på tråden Det finns en psykopat i min familj. Jag måste stå ut i en månad till. Hur ska jag hantera detta?