• Anonym (Mamma)

Vitaminer till små barn

Hej allihopa!

Har ett barn på snart 2,5 år som är lite svår med maten. Pasta går ner, likaså köttfärssås (då även lasagne), köttbullar, korv emellanåt, pommes, hamburgare med bröd, yoghurt med flingor/musli, havregrynsgröt med kanel och mjölk, ibland smörgås med smör och leverpastej eller ost.

Inte ägg, ingen fisk, fågel eller annat kött. Enda potatisen är pommes/klyftpotatis. Sällan ris. Dåligt med frukt, ännu sämre med grönsaker. Dricker dock färskpressad juice till frukost och kvällsmat.

Behöver jag oroa mig för näringen i det som äts? Komplettera med några vitaminer och mineraler (bortsett från D-vitamin som familjen normalt tar dagligen, men vi slarvar nog lite nu sommartid)? Hur gör ni andra med tillskott till så små barn?

Förhoppningen är ju att få barnet att uppskatta och tycka om det mesta i matväg, men innan (om) vi kommer dit så kanske det behövs lite kosttillskott på vägen för att undvika ev brister?

• Svar på tråden Vitaminer till små barn
  • phillipha

Mina tre barn på 7 4 och 3 får multivitamin och extra omega i tuggisar. Vi äter max fisk en gång i veckan och då är det bara ett barn som äter med god aptit. Mina barn tycker om väldigt olika saker, en älskar gränsaker och ägg, en äter typ kött och potatis och endast gurka och den tredje är väldigt barnslig i sin smak på mat som pannkaka korv och pasta.

Jag tycker extra vitaminer är bra och det skadar inte. Omega 3 är ju dessutom bra för hjärnan.

• Anonym (Mamma)
    phillipha skrev 2018-05-26 07:29:46 följande:

Mina tre barn på 7 4 och 3 får multivitamin och extra omega i tuggisar. Vi äter max fisk en gång i veckan och då är det bara ett barn som äter med god aptit. Mina barn tycker om väldigt olika saker, en älskar gränsaker och ägg, en äter typ kött och potatis och endast gurka och den tredje är väldigt barnslig i sin smak på mat som pannkaka korv och pasta.

Jag tycker extra vitaminer är bra och det skadar inte. Omega 3 är ju dessutom bra för hjärnan.

Har kollat på tuggisar och det är de som är mest intressanta. Får rådfråga med apotekspersonalen sen, de flesta tuggisar står "från 3 år" men känns som att någon under tre som varken ammar, äter barngröt eller dricker välling kan vara i behov av samma sammansättning.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-05-26 07:51:31 följande:

Har kollat på tuggisar och det är de som är mest intressanta. Får rådfråga med apotekspersonalen sen, de flesta tuggisar står "från 3 år" men känns som att någon under tre som varken ammar, äter barngröt eller dricker välling kan vara i behov av samma sammansättning.

Kan dock bero på kvävningsrisken kom jag på samtidigt som jag postade ovanstående svar
  • Anonym (Jocke)

Vad äter barnet på förskolan?

• Anonym (vitaminpiller)

Vet ej om du behöver ge vitaminer eller ej.

Jag nojade mig också så vi började ge vår son vitamintabletter när han var 2år för att vara på säkra sidan. Han är nu tre. Vi har alltid gett "halv" dos, eftersom tabletterna är från 4år. Dvs dom tabletterna man ska två per dag av har vi i stället gett en utav (ofta inte ens varje dag). I början satt han i sin matstol när han åt tabletten, nu ger vi även när han lekar på golvet. Han gillar tabletterna. 

Har du provat med avokado? Nötter? Pankakor (innehåller ägg), falafel istället för köttbullar? Pasta gjort på annat än vete? Quinoa och hirs / amarant / bovete istället för potatis? Sötpotatis? 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Jocke) skrev 2018-05-26 11:39:53 följande:

Vad äter barnet på förskolan?

Samma som hemma. Dock aningen bättre på att haka på fruktstunden där än här.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (vitaminpiller) skrev 2018-05-26 12:23:37 följande:

Vet ej om du behöver ge vitaminer eller ej.

Jag nojade mig också så vi började ge vår son vitamintabletter när han var 2år för att vara på säkra sidan. Han är nu tre. Vi har alltid gett "halv" dos, eftersom tabletterna är från 4år. Dvs dom tabletterna man ska två per dag av har vi i stället gett en utav (ofta inte ens varje dag). I början satt han i sin matstol när han åt tabletten, nu ger vi även när han lekar på golvet. Han gillar tabletterna. 

Har du provat med avokado? Nötter? Pankakor (innehåller ägg), falafel istället för köttbullar? Pasta gjort på annat än vete? Quinoa och hirs / amarant / bovete istället för potatis? Sötpotatis? 

Provat allt (och gör fortf) då jag själv är en sån som äter "allt". Avokado testas inte ens utan får bara huvudskakning till svar, matvete, bulgur osv fräses ut över bordet, pannkakor fungerar ibland. Ett tag var bananplättar ett säkert mellanmål men nu ratas det. Provat smoothies men det har heller inte varit godkänt än :-/
  • Anonym (Tillsatser)

Många kosttillskott innehåller mycket tillsatser.

Dunderpulver är bland det bästa du kan köpa från helhetshälsa. Är ett pulver som smakar gott.

Du kan också köpa olika rawpulver tex

Acai

Nypon

Blåbär

Lingon

Pollen

Baoba mf som du strör på tex yohurt

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Tillsatser) skrev 2018-05-26 13:49:58 följande:

Många kosttillskott innehåller mycket tillsatser.

Dunderpulver är bland det bästa du kan köpa från helhetshälsa. Är ett pulver som smakar gott.

Du kan också köpa olika rawpulver tex

Acai

Nypon

Blåbär

Lingon

Pollen

Baoba mf som du strör på tex yohurt

Ska kolla upp detta! Tack för tips
Svar på tråden Vitaminer till små barn