• Anonym (Mamma)

Vitaminer till små barn

Hej allihopa!

Har ett barn på snart 2,5 år som är lite svår med maten. Pasta går ner, likaså köttfärssås (då även lasagne), köttbullar, korv emellanåt, pommes, hamburgare med bröd, yoghurt med flingor/musli, havregrynsgröt med kanel och mjölk, ibland smörgås med smör och leverpastej eller ost.

Inte ägg, ingen fisk, fågel eller annat kött. Enda potatisen är pommes/klyftpotatis. Sällan ris. Dåligt med frukt, ännu sämre med grönsaker. Dricker dock färskpressad juice till frukost och kvällsmat.

Behöver jag oroa mig för näringen i det som äts? Komplettera med några vitaminer och mineraler (bortsett från D-vitamin som familjen normalt tar dagligen, men vi slarvar nog lite nu sommartid)? Hur gör ni andra med tillskott till så små barn?

Förhoppningen är ju att få barnet att uppskatta och tycka om det mesta i matväg, men innan (om) vi kommer dit så kanske det behövs lite kosttillskott på vägen för att undvika ev brister?

• Svar på tråden Vitaminer till små barn
  • Anonym (mor)

Man KAN ju få i sig för mkt vitaminer. Kan vara väldigt skadligt. Liksom jag skulle aldrig ge mina barn ngt extra utan att rådfråga barnläkare/BVC.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (mor) skrev 2018-05-27 13:38:39 följande:

Man KAN ju få i sig för mkt vitaminer. Kan vara väldigt skadligt. Liksom jag skulle aldrig ge mina barn ngt extra utan att rådfråga barnläkare/BVC.

Risken för ev förgiftning av för mycket vitaminer genom att ta en multivitamin om dagen existerar inte. Doserna i tillskotten är långt, långt ifrån någon skadlig mängd. Enda risken vore om barnet får tag i hela burken och knaprar i sig alla isf, men så förvarar man den ju utom räckhåll för barn.
  • Anonym (mor)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-05-27 14:02:03 följande:
    Risken för ev förgiftning av för mycket vitaminer genom att ta en multivitamin om dagen existerar inte. Doserna i tillskotten är långt, långt ifrån någon skadlig mängd. Enda risken vore om barnet får tag i hela burken och knaprar i sig alla isf, men så förvarar man den ju utom räckhåll för barn.
    Jag såg ngt läkarprogram på teven för några år sedan som fick mig att inse att det inte alltid vare sig behövs eller är nyttigt med extra vitaminintag. Slutade direkt med min multivitamin.
  • Gwendolyn

Växer han som han ska? Är han pigg och glad? I så fall är det bästa rådet att sluta noja. Glad Min dotter, nu snart sju, har aldrig varit särskilt matglad. Som exempel är den enda grönsak hon äter tomat. Hon äter dock vissa frukter, vilket är bra för vitaminer och fibrer. Frukost samma bröd med samma pålägg. Då och då kommer hon på att hon gillar något nytt men lika plötsligt kan hon komma på att hon inte gillar något plötsligt som hon gillat länge. Hon är smal men växer som hon ska, är pigg och fullt normal. Och då tänker jag att jag var exakt likadan. Totalt matointresserad tills jag var i tonåren skulle jag säga. Idag äter jag det mesta och älskar att pröva nya rätter!

• Anonym (M)

Skulle rekommendera att börja göra smoothies åt honom, där kan du smyga ner mycket nyttiga grönsaker bland frukten. Använd övermogna bananer som bas så slipper du söta ytterligare. Där kommer han få i sig mycket av de vitaminer och mineraler som behövs. :)

• Anonym (V)

Har du testat att blanda ner t.ex rivna morötter, linser, finhackad paprika, bönor osv i köttfärssåsen? Har du krossade tomater i?

• Anonym (Mamma)
    Gwendolyn skrev 2018-05-27 16:45:22 följande:

Växer han som han ska? Är han pigg och glad? I så fall är det bästa rådet att sluta noja.  Min dotter, nu snart sju, har aldrig varit särskilt matglad. Som exempel är den enda grönsak hon äter tomat. Hon äter dock vissa frukter, vilket är bra för vitaminer och fibrer. Frukost samma bröd med samma pålägg. Då och då kommer hon på att hon gillar något nytt men lika plötsligt kan hon komma på att hon inte gillar något plötsligt som hon gillat länge. Hon är smal men växer som hon ska, är pigg och fullt normal. Och då tänker jag att jag var exakt likadan. Totalt matointresserad tills jag var i tonåren skulle jag säga. Idag äter jag det mesta och älskar att pröva nya rätter!

Längdkurvan ligger bra, vikten är det lite si och så med :) några viktminskningar och dålig ökning ledde till test för gluten (som visade negativt). Dock ett riktigt energiknippe.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (M) skrev 2018-05-27 17:10:21 följande:

Skulle rekommendera att börja göra smoothies åt honom, där kan du smyga ner mycket nyttiga grönsaker bland frukten. Använd övermogna bananer som bas så slipper du söta ytterligare. Där kommer han få i sig mycket av de vitaminer och mineraler som behövs. :)

Redan testat oräkneligt antal gånger, det ratas. Fortsätter dock testa precis som tidigare:)
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (V) skrev 2018-05-28 07:49:51 följande:

Har du testat att blanda ner t.ex rivna morötter, linser, finhackad paprika, bönor osv i köttfärssåsen? Har du krossade tomater i?

Morötter, paprika, champinjoner, krossade tomater osv- allt som syns petas bort. Så jag använder passerade tomater iaf. Bättre än inget.
Svar på tråden Vitaminer till små barn