• Anonym (ts)

    Anmäla familjehem

    Jag bor i ett familjehem som har väldigt många regler (tänkt ett helt papper) och ger straff för att kunna kontrollera. exempelvis skulle jag åka på ett ungdomsläger i sommar, med maskrosbarn och jag tror det var 10 dagar och det var bestämt, det var min socsekreterare som ville att jag skulle åka på det från början. sen bestämde dom att jag inte fick åka pga att jag kommit hem lite senare än vad dom har bestämt. Jag tycker inte att dom borde vara familjehem och tänker anmäla dom men jag vet inte om jag borde anmäla anonymt till soc eller till IVO. Någon som gjort det som vet vad som går snabbast och är bäst att göra?


     

  • Svar på tråden Anmäla familjehem
  • Anonym (Mmmmm)

    Hur mycket försent har du kommit hem? Har du meddelat fosterhemmet är du är blev försenad?

  • Anonym (Haha)

    Du tänker anmäla dom för att dom ger dig konsekvenser när du bryter mot deras regler? Haha asså du inser väl att ingen kommer bry sig för dom har inte gjort något fel.

  • Anonym (.)
    Anonym (ts) skrev 2018-05-26 14:09:09 följande:

    Jag bor i ett familjehem som har väldigt många regler (tänkt ett helt papper) och ger straff för att kunna kontrollera. exempelvis skulle jag åka på ett ungdomsläger i sommar, med maskrosbarn och jag tror det var 10 dagar och det var bestämt, det var min socsekreterare som ville att jag skulle åka på det från början. sen bestämde dom att jag inte fick åka pga att jag kommit hem lite senare än vad dom har bestämt. Jag tycker inte att dom borde vara familjehem och tänker anmäla dom men jag vet inte om jag borde anmäla anonymt till soc eller till IVO. Någon som gjort det som vet vad som går snabbast och är bäst att göra?

     


    anmäl till IVO . Att anmäla direkt till soc gör bara saken ännu värre, det vetjag av egna erfarenheter.
  • Anonym (..)
    Anonym (Haha) skrev 2018-05-26 14:16:23 följande:

    Du tänker anmäla dom för att dom ger dig konsekvenser när du bryter mot deras regler? Haha asså du inser väl att ingen kommer bry sig för dom har inte gjort något fel.


    Håna inte åt ett barn som vill anmäla sin familj eller familjehem till socialtjänsten. Oavsett hur det ligger till är det sorgligt att Ts känner så. I regel så vill familjehem bara tjäna pengar och det är synd om Ts som tvingas bo i ett.
  • Aniiee

    TS, du är så himmelens strulig att du inte har på läger att göra. Sorry, men du har visat att du inte kan ta ansvar om och om och om och om och om igen bara här på forumet, som förmodligen inte ens är ett förskönat axplock av allt du gjöort och gör. Frihet får man om man visar att man kan ta ansvar, och du har visat att du kan inte ta ansvar.

    Du måste skärpa dig om du ska få saker du vill ha, vare sig det är kompislvernattningar, syrrapåhälsningar eller maskrosläger.


    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Fiona M

    Är du samma 14-åring som inte förstår de enklaste regler så tycker jag de gör rätt.

  • Anonym (ts)

    Ni kan inte vara på riktigt som tror att ni vet allt om mig och familjehemmet efter att ha läst 2 inlägg. ni har inte en aning om hur det är ett bo på ett ställe med 100 regler eller bli straffad. om ni tycker det låter bra kan ni ju flytta hit så får vi se hur länge ni står ut. ingen familj jag känner till har ens regler och det är inte normalt att bli straffad när man följt alla regler trots hur dumma dom än är sen råkar man komma försent och då får man ett straff 1 månad efteråt.

  • Zaxika

    Vilken slags hjälp får du?

    Träffar du kurator eller terapeut?

    Känns som du är väldigt ensam i det här. Vore bra om det fanns någon där som kunde lyssna på dig. Kanske att ett annat familjehem skulle passa dig bättre.

  • Anonym (jo)
    Anonym (ts) skrev 2018-05-26 14:53:08 följande:

    Ni kan inte vara på riktigt som tror att ni vet allt om mig och familjehemmet efter att ha läst 2 inlägg. ni har inte en aning om hur det är ett bo på ett ställe med 100 regler eller bli straffad. om ni tycker det låter bra kan ni ju flytta hit så får vi se hur länge ni står ut. ingen familj jag känner till har ens regler och det är inte normalt att bli straffad när man följt alla regler trots hur dumma dom än är sen råkar man komma försent och då får man ett straff 1 månad efteråt.


    Jo, vi är på riktigt men vi är vuxna och har lärt oss av våra egna misstag och vet att reglerna faktiskt finns till för DIN skull. 

    Om du kom försent av en giltig orsak är straffet för hårt, är du försenad för att du gav fan i det har du valt själv att bli straffad. Giltig anledning kan vara att tåg/buss är försenade och då ringer eller sms:ar man förseningen så att de vet och inte behöver vara oroliga. 
  • Anonym (.)
    Zaxika skrev 2018-05-26 15:02:05 följande:

    Vilken slags hjälp får du?

    Träffar du kurator eller terapeut?

    Känns som du är väldigt ensam i det här. Vore bra om det fanns någon där som kunde lyssna på dig. Kanske att ett annat familjehem skulle passa dig bättre.


    Eller att dom lägger ner familjehemsindustrin helt vore ett bättre alternativ
Svar på tråden Anmäla familjehem