• Anonym (ts)

Anmäla familjehem

Jag bor i ett familjehem som har väldigt många regler (tänkt ett helt papper) och ger straff för att kunna kontrollera. exempelvis skulle jag åka på ett ungdomsläger i sommar, med maskrosbarn och jag tror det var 10 dagar och det var bestämt, det var min socsekreterare som ville att jag skulle åka på det från början. sen bestämde dom att jag inte fick åka pga att jag kommit hem lite senare än vad dom har bestämt. Jag tycker inte att dom borde vara familjehem och tänker anmäla dom men jag vet inte om jag borde anmäla anonymt till soc eller till IVO. Någon som gjort det som vet vad som går snabbast och är bäst att göra?

• Svar på tråden Anmäla familjehem
  • Anonym (ace)
    Anonym (.) skrev 2018-05-30 07:36:24 följande:
    Vad vet du om hur Ts har det i familjehemmet och hir dom är i familjen mer än utifrån det pyttelilla som hon försökt förklara? Har du möjligtvis träffat familjemmet?
    Jag tror att du har lite svårt att läsa, eller svårt med läsförståelsen.... Jag skriver, ordagrant:
    Anonym (ace) skrev 2018-05-30 00:16:33 följande:
    Ingen av dina trådar har påvisat att ditt fosterhem är ovanligt kontrollerande. Alla dina trådar indikerar att du är en strulig tonåring som inte vet hur ett normalt familjeliv ser ut.
  • Anonym (.)
    Anonym (ace) skrev 2018-05-30 13:33:27 följande:

Jag tror att du har lite svårt att läsa, eller svårt med läsförståelsen.... Jag skriver, ordagrant:

Aa och du känner fortfarande inte familjehemmet och inte ts heller för den delen så du kan inte uttala dig
  • Anonym (ace)
    Anonym (.) skrev 2018-05-30 13:49:04 följande:
    Aa och du känner fortfarande inte familjehemmet och inte ts heller för den delen så du kan inte uttala dig
    Med den inställningen så är det helt onödigt att ha ett diskussionsforum öht.
  • Anonym (......)
    Anonym (Barnsekreterare) skrev 2018-05-30 07:08:05 följande:
    Alla TS tråder har indikerat att TS är en strulig tonåring som familjehemmet inte har förmåga att möte på ett adekvat sätt och saknar förmåga att lära TS hur det normalt familjeliv ser ut.
    Som familjehem förväntas man kunna kommunicera med en tonåring, inte skriva listor med förhållningsregler. Som familjehem förväntas man kunna resonera med en tonåring, inte larma in dem. Som famijehem förväntas men följa ärentest planeringen, inte hota att vägra följa den för att man inte tycker att TS ska få ha kontakt med sitt biologiska nätverk och få åka på läger som socialtjänsten beslutat om.

Om ts är så omöjlig som en del vill få det till så är hon placerad i fel vårdform. Oavsett så är det bra att TS vänder sig till IVO så det blir granskat.
    Ingen i den här tråden som har facit på vad som händer i TS liv och hur det förhåller sig i TS men tycker många rent av borde skämas över hur man bemöter ett utsatt barn som uppenbarligen inte trivs med sin tillvaro och söker stöd och hjälp.
    Fast det är inte ovanligt att familjehem skriver upp reglerna, känns väl som det tydligaste egentligen. Behöver ju inte innebära att de inte kommunicerar. 
  • Anonym (ts)
    Pope Joan II skrev 2018-05-30 07:49:42 följande:
    Hur kommer det sig att du bytt familjehem flera gånger? Var du först placerad i ett jourhem?

Det låter hur som helst bra att det görs en granskning av familjehemmet och handläggningen av ditt ärende. Det är alltid bra att det görs när uppfattningarna om boendets kvalitet skiljer sig åt. Det är också bra att du står upp för dig själv, jag hoppas att det hela leder till att du kan känna dig nöjd med din boendesituation (och att du ges andra möjligheter att hantera din oro än att ta promenader mitt i natten). 
    familjehem betyder långt ifrån att man får bo där till man flyttar hemifrån eller hem igen, dom kan bara säga upp sig när som helst och det är vanligt att dom gör det för att sen skylla på att soc bestämt flytten.
  • Anonym (..)
    Anonym (ts) skrev 2018-05-30 23:20:41 följande:
    familjehem betyder långt ifrån att man får bo där till man flyttar hemifrån eller hem igen, dom kan bara säga upp sig när som helst och det är vanligt att dom gör det för att sen skylla på att soc bestämt flytten.
    Vanligt skulle jag inte säga att det är, familjehem ska vara beredda att ta hand om ett barn så länge det behövs. Ibland hela uppväxten. De flesta (eller jag skulle säga alla) går in för det. Sedan är det inte alltid det fungerar såklart.
  • Pope Joan II
    Anonym (ts) skrev 2018-05-30 23:20:41 följande:
    Jag har en ganska god uppfattning om hur det fungerar. Det jag undrar är om du trivdes på i de andra hemmen eller om du hade några invändningar mot hur det fungerade i dem och vad de i så fall handlade om?
  • Anonym (ts)
    Pope Joan II skrev 2018-05-31 09:40:33 följande:
    Jag har en ganska god uppfattning om hur det fungerar. Det jag undrar är om du trivdes på i de andra hemmen eller om du hade några invändningar mot hur det fungerade i dem och vad de i så fall handlade om?
    fast du fråga varför jag bytt familjehem precis som det är konstigt. Jag har inte trivts i alla men det har bara varit pga personerna och platsen dom bott på då, inte på att dom varit kontrollerande och haft massa regler och straff. 
  • Anonym (Peter)
    Anonym (ts) skrev 2018-05-31 21:55:03 följande:
    fast du fråga varför jag bytt familjehem precis som det är konstigt. Jag har inte trivts i alla men det har bara varit pga personerna och platsen dom bott på då, inte på att dom varit kontrollerande och haft massa regler och straff. 

Hur länge sen var det du bodde med din biofamilj och hur många familjehem har du haft?
    Finns det nån tidsplan för att flytta hem?

• Anonym (ts)
    Anonym (Peter) skrev 2018-05-31 22:48:09 följande:

Hur länge sen var det du bodde med din biofamilj och hur många familjehem har du haft?
    Finns det nån tidsplan för att flytta hem?

om jag räknar bort dom jag bott i vissa helger har jag bott i 4 familjehem. allra första gången jag flytta till en okänd familj var jag 8 år men då fick vi flytta hem igen. vi bodde i olika jourhem och när jag var 10 år flytta jag till mitt första familjehem. Jag har nästan ingen kontakt med mina föräldrar. min mamma träffar jag ibland men vi får inte vara ensamma och jag är nästan säker på att jag kommer bo i familjehem till jag får flytta hemifrån....
Svar på tråden Anmäla familjehem