• Anonym (.)

Är mykoplasma vanligt?

Är det stor risk att smittas av mykoplasma?

• Svar på tråden Är mykoplasma vanligt?
  • EpicNurse

Nej det är förhållandevis ovanligt.

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (Inf.ssk)
    EpicNurse skrev 2018-05-26 22:20:39 följande:

Nej det är förhållandevis ovanligt.

Fel. Det är relativt vanligt och oftast ofarligt.
  • Anonym (.)
    Anonym (Inf.ssk) skrev 2018-05-26 22:32:27 följande:

Nej det har samma komplikationer som klamydia
  • Anonym (Inf.ssk)
    Anonym (.) skrev 2018-05-26 22:39:27 följande:

Nej det har samma komplikationer som klamydia

Kan ha beror på vilket mykoplasma man har.
  • Anonym (K)

Det blir vanligare och vanligare och kan ha precis samma konsekvenser som klamydia.

• EpicNurse
    Anonym (Inf.ssk) skrev 2018-05-26 22:32:27 följande:

Alltså, jag förmodar att vi pratar om mycoplasma genitalium, vilket är ungefär lika vanligt som klamydia. Och det är ganska mycket mer sannolikt att inte få en könssjukdom än att få en. Men allt beror ju på ens livsstil. Hur och vem man ligger med.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • cosinus

Vi fick hela familjen förra året.

Feber, huvudvärk och hosta. Liknade ingen ?förkylning? jag haft tidigare så jag gissar att jag klarat mig fram tills då. Ingen snorade, alla hade tungt i bröstet och en djäkla hosta och alla hade seg feber och just huvudvärk.

Vårdcentralen pratade om försenad influensa och att många sökt för samma symtom. 2 av våra barn hade feber över 10 dagar.

Inga prov på mykoplasma togs dock på vc, anledningen till att vi vet vad vi hade var för att ena ungen insjuknade i lunginflammation och blev inlagd på sjukhus och då utreddes det ordentligt. Annars hade vi varit lyckligt oventandes.

• Anonym (Inf.ssk)
    EpicNurse skrev 2018-05-26 22:48:07 följande:

Alltså, jag förmodar att vi pratar om mycoplasma genitalium, vilket är ungefär lika vanligt som klamydia. Och det är ganska mycket mer sannolikt att inte få en könssjukdom än att få en. Men allt beror ju på ens livsstil. Hur och vem man ligger med.

Mykoplasma generellt är relativt vanligt.
  • Anonym (.)
    cosinus skrev 2018-05-26 22:48:22 följande:

Vi fick hela familjen förra året.

Feber, huvudvärk och hosta. Liknade ingen ?förkylning? jag haft tidigare så jag gissar att jag klarat mig fram tills då. Ingen snorade, alla hade tungt i bröstet och en djäkla hosta och alla hade seg feber och just huvudvärk.

Vårdcentralen pratade om försenad influensa och att många sökt för samma symtom. 2 av våra barn hade feber över 10 dagar.

Inga prov på mykoplasma togs dock på vc, anledningen till att vi vet vad vi hade var för att ena ungen insjuknade i lunginflammation och blev inlagd på sjukhus och då utreddes det ordentligt. Annars hade vi varit lyckligt oventandes.

Jag menar den som är som klamydia
  • Anonym (Livstil)

Om det är lätt eller inte beror på din livstil, bästa sättet att skydda sig mot alla sorters könssjukdomar är att vara selektiv med vem man älskar med, och jag använder ordet " älskar " med istället för att " ligga" med just för att det är det det handlar om...att lär känna någon på djupet lite mer innan man " hopar i säng" att vänta lite längre innan man tar det steget så att man vet mer om sin partner innan och SJÄLVKLART använda Kondom!! Har man den här typen av livstil, där man väntar innan man älskar med någon och anbänder kondom är det inte särskilt stor risk att smittas... Har du däremot inställningen att man kan ligga med någon man känt i ett par veckor bara och kondom..."jag tar ju p-piller"... Ja med Den sortens livstil är det lätt att smittas ( och även av andra sorters smittor inkl de som kräver smittspårning som tex klamydia som du , Ts , nämnde)

Svar på tråden Är mykoplasma vanligt?