• Anonym (...)

Vad är skillnaden på livmoderhals och livmodertapp?

Är det samma sak?

• Svar på tråden Vad är skillnaden på livmoderhals och livmodertapp?
  • Anonym (KM)

Livmodertappen är liksom änden/utsidan på livmoderhalsen, livmoderhalsen är själva halsen/kanalen - alltså tappens insida så att säga. 

• Anonym (...)
    Anonym (KM) skrev 2018-05-26 22:56:09 följande:

Livmodertappen är liksom änden/utsidan på livmoderhalsen, livmoderhalsen är själva halsen/kanalen - alltså tappens insida så att säga. 

är det livmodertappen eller livmoderhalsen som man mäter vid graviditet?
  • Anonym (KM)
    Anonym (...) skrev 2018-05-26 22:58:41 följande:
    är det livmodertappen eller livmoderhalsen som man mäter vid graviditet?
    Menar du vid förlossningen? Då är det ju tappen man kollar, eftersom det är längst ned på livmoderhalsen. 
  • Anonym (KM)

Men man kan ju också under graviditet mäta livmoderhalsens längd för att kunna sia om risk för tidig födsel t.ex.

• Anonym (...)
    Anonym (KM) skrev 2018-05-26 23:04:38 följande:

Men man kan ju också under graviditet mäta livmoderhalsens längd för att kunna sia om risk för tidig födsel t.ex.

Menar under graviditet men dom säger att dom mäter livmodertappen för att kolla om den är sluten
  • Ebo88
    Anonym (...) skrev 2018-05-26 23:06:45 följande:

Menar under graviditet men dom säger att dom mäter livmodertappen för att kolla om den är sluten

Det är livmodertappen dom mäter. Jag går och mäter varannan vecka då jag förr prematur. Så för drygt 2 veckor sedan var tappen lite över 4.2 cm
  • Anonym (...)
    Ebo88 skrev 2018-05-26 23:10:04 följande:

Det är livmodertappen dom mäter. Jag går och mäter varannan vecka då jag förr prematur. Så för drygt 2 veckor sedan var tappen lite över 4.2 cm

Hur lång ska den va då?
  • Anonym (KM)
    Anonym (...) skrev 2018-05-26 23:06:45 följande:
    Längden och om den är sluten är dock två olika saker. Livmoderhalsens längd kan mätas som sagt, men man kollar också hur sluten tappen är - alltså mynningen på livmoderhalsen helt enkelt. 

Har de inte påpekat något om att din livmoderhals verkar kort så är det inget du behöver fundera över. 
  • Ebo88
    Anonym (...) skrev 2018-05-26 23:11:28 följande:

Hur lång ska den va då?

Det är lite individuellt från kvinna till kvinna samt vecka till vecka. Jag fick en blödning i v.23+2 och då var tappen 2.2 cm. Efter 8 dagar var den utplånad och jag hade öppnat mig 3 cm. Innan så var jag inte öppen utan tappen hade bara minskat.

Sen finns det dom som har 3.5 cm tapp kvar i v.30 men kanske börjar öppna sig inifrån som en tratt. Vissa kan gå så i flera veckor och andra kan gå med 2.2 cm tapp från v.23 till BF. Som sagt det är väldigt olika och beror från fall till fall.
Svar på tråden Vad är skillnaden på livmoderhals och livmodertapp?