• Alvas

    GBP snälla säg att det blir bättre!

    För 5 dagar sedan genomgick jag min Gastric bypass, jag har hela tiden känt mig stark och trygg i mitt beslut att göra det. Lider av kronisk ryggvärk, medfödda höftproblem som ger smärta, hälsporrar osv. Smärtan och förhoppningen om att det ska lindras av viktnedgång har varit min motivation samt att min hälsa kommer förbättras avsevärt. Nu sitter jag här hemma sedan em.dagen efter operationen, har känt mig helt apatisk,flack och i chock. Är inte ledsen, arg, eller något annat, bara helt blank.... Är detta normalt? Har haft en del smärta av gasen som tryckte under revbenen som nu känns mycket bättre, har lyckats sköta magen med stor möda idag. När blir det som vanligt igen, när kan man tänkas få tillbaka sin energi. Känner mig så dum som inte är tuff och " nu jävlar ska detta bli bra".... 

  • Svar på tråden GBP snälla säg att det blir bättre!
  • Meriall

    Jag är ingen expert på gbp men visst får du äta otroligt mkt mindre nu än innan? Då är det ju inte konstigt att du får energibrist trots att du känner dig mätt. Det är väl så viktnedgången ska funka?

  • Krickis

    Jag gjorde min gbp 2012. Har gått ner närmare 60 kg. Håller vikten. Jag kände nog lite som du, helt blank och vilse. Svårt att få till med maten, lite ont. Det var nog när jag kunde äta vanlig mat som det blev bättre. Men det kommer alltid vara trixigare än innan med alla mellanmål å så.

    Var noga med att sköta dina mediciner. Jag har dragits med blod/järnbrist senaste året. Men trots detta ångrar jag inte min op.

    Hoppas du snart mår bättre.

  • Alvas

    Du har helt rätt gällande syfte, mindre mat= viktnedgång och självklart blir man orkeslös av att inte äta så mycket (och i denna sommarvärmen med) men det jag känner är mer " och nu då". Innan operationen var det stenhårt fokus på att köra flytdieten, dagens alla tankar kretsade kring det och att lyckas gå ner till målvikten, och jag hann inte reflekterad så mycket över " sen". Den lilla energin jag har, orkar liksom inte ta intiativ till något... Kommer ta alla vitaminer enligt ordination, kanske testar medmade eller baricol på sikt med, kanske lägger till extra för håret som man tappar första tiden pga av hormonomställningarna. 2012 var ju ett bra tag sedan och det låter ju bra att du inte ångrat dig, det har inte jag heller än men känner bara att jag vill snabbspola tiden lite tills då jag äter, dricker, är aktiv och mår bra på alla plan igen! 

  • Meriall

    Det låter nästan som en förlossningsdepression då om du förstår mig rätt. Där är man också så fokuserad på graviditeten och förlossningen som ett slutmål och livet med barnet känns overkligt och svårt att föreställa sig. Och när barnet kommer är det lite som "och nu då?" plus atr man är helt slut i kroppen. Kanske kan hjälpa att googla lite på det och se hur man ska tänka då.

  • Alvas

    Ja men precis, ska kolla googla lite och annars får man väl ringa mottagningen och höra om de har några råd.

  • Alvas

    Du har rätt! Jag har varit så övertaggad i flera månader och speciellt sista 3 veckorna på flyt, att äntligen kommer förändringen, äntligen ska jag få verktyget att gå ner i vikt och må bättre....att nu efter känns allt så platt! Helt klart en stor operation och en enorm omställning, ska försöka slappna av och låta tiden gå lite! 

  • Krickis

    Kolla efter grupper på Facebook angående gbp. Där finns mycket kunskap och erfarenheter. Där kan du nog få mer stöd än här :)

Svar på tråden GBP snälla säg att det blir bättre!