• Äldre 28 May 11:47
    14329 visningar
    50 svar
    50
    14329

    V12+3 och blöder

    Skulle ha åkt in till Gyn (FL för mig nu) på direkten..

    Är i vecka 21, snart 22.

    Hade en liten genombrottsblödning vid BIM i två dagar (hade mensvärk, färskt blod)


    Blödde i vecka 8 - oförklarlig (blodig flytning, ingen mensvärk).

    Blödde pyttelite i vecka 19 efter ett VUL (ingen mensvärk, ljust blod; åkte inte in den gången för jag visste att jag hade gjort ett VUL kvällen innan och att det kan irritera tappen).

  • Äldre 28 May 12:38
    #20
    Anonym (B) skrev 2018-05-28 12:24:17 följande:
    Törnrosa87 skrev 2018-05-28 12:16:40 följande:

    Jag har blött till och från under mina 15 veckor som gravid. De första gångerna åkte jag in och kollade så allt såg bra ut, man blir ju livrädd! Men nu har jag börjat vänja mig vid tanken och känner igen blödningarna. Så länge du inte har massa klumpar så ska det nog vara lugnt! Men jag tycker att du kan åka in och kolla av hur det ser ut, så du slipper oroa dig.. kram


    Man åker inte till akuten för att ?kolla av hur det ser ut?! Snälla.

    Man åker till akuten om man lider av en akut, dvs potentiellt livsfarlig, åkomma, och för att man behöver akut hjälp för att lindra smärta! Inte för att man inte pallar vänta på sin bokade tid ett dygn(!!!) senare.
    Stämmer inte riktigt. Enligt Gynakutens beskrivning i min kommun är graviditetsrelaterade blödningar ett legitimt skäl för att komma in.
  • Äldre 28 May 13:07
    #25
    Anonym (B) skrev 2018-05-28 12:49:38 följande:
    Jaså? Märkligt. Här i större städer, tex Malmö, Lund så bedriver gynakuterna just akutverksamhet. Dvs att lite blödning utan smärta när man är gravid är inget som hör hemma på akutmottagning med faktiskt riktigt dåliga patienter. Ffa inte innan vecka 12. Efter det är det givetvis en annan grej eftersom det kan bli värre komplikationer.

    I Malmö finns dessutom en egen mottagning bara för gravida som blöder för att man ska slippa dom på akuten
    Bor i Halland (så i mitt fall; Varbergs gynakut). Vid vecka 8 fick jag ett VUL på gynakuten för att fastställa grav. pga. blödning. Innan får man rådgöra med en SSK från avdelningen som bedömer om man behöver komma in eller inte. Det är inte direkt något ovanligt, jobbar själv inom just relaterade åkommor inom sjukvården.

    Det finns absolut "värre" fall och det är ju därför vårdprioritering finns. Men om någon vill sitta där och vänta är det verkligen inte min business.
Svar på tråden V12+3 och blöder