Knäsittning i stället för dop/namngivning
Nu har det blivit dags att börja planera kring namngivning och liknande. Dop är uteslutet, vi gifte oss borgerligt och vill även hålla barnet utanför kyrkan.
Det vi nu hittat, och som verkar passa oss väldigt bra, kallas knäsittning. Det är en gammal tradition sedan innan kristna kyrkan etablerades i landet, och innebär i princip en liten ceremoni, där närmaste familjen är med, och föräldrarna officiellt erkänner sitt barn som en del av familjen och familjen öppet välkomnar det lilla tillskottet.I väldigt grova drag.
Jag skulle vilja ha utomståendes syn på tillvägagångssättet. Vet att barndop i sig är något som helhjärtat är intressant för bara de allra närmaste, men också en tradition som ses som rätt tråkig.
Det jag är rädd för är att en helt annorlunda ceremoni, trots enkel och kort, gör de flesta illa till mods.
Ceremonin har vi tänkt lite såhär:
Alla samlas stående i ring. Föräldrarna får inledningsvis sitta ner, med respektive nära familj vid sin sida, och hamnar på så sätt med vänner mitt emot i ringen.
En nära familjevän håller i själva ceremonin och inleder med att välkomna alla. och sedan välkomnar barnet med sitt fulla namn, möjligen lite kuriosa om namnen. Sedan ges barnet över till mammans knä. Mamma säger då att " jag lovar att vårda och värna om dig (fullt namn), så länge jag lever". Lämnar över till pappa som säger samma sak. Sedan låter vi samtliga i ringen, i tur och ordning, hälsa på barnet. Och avslutar med att säga något som "Det här är din familj. Du är en del av oss och vi är en del av dig". Med överlämnande av en symbolisk blomkrans.
Det hela avslutas med ytterligare ett par väl valda ord av ceremoniledaren och förhoppningsvis några toner från en musikant.
Så - fööör konstigt, eller något som går att genomlida som gäst? Vi kommer bara ha gäster vi träffar regelbundet och som redan är nära involverade.
Disclaimer för alla historienördar där ute, så är jag fullt medveten om att det här kanske inte stämmer helt överens med all fakta. Men det stod i tillräckligt många källor att det är en ceremoni för de allra närmaste, och kunde anpassas rätt fritt efter behov och önskemål. Huvudsakligen handlade det om att erkänna den nya familjemedlemmen officiellt.