Inlägg från: Anonym (Japp) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Japp)

    Hpv

    Anonym (Orolig) skrev 2018-05-28 14:11:06 följande:

    Hej, jag har fått svar att jag har högrisk hpv för andra gången. Dock har man inte hittat cellförändringar än. Jag har gjort en kolposkipi där man tog biopsi och vävnadsprover och väntar på svar. Är livrädd att det ska vara cancer redan. Jag måste ha haft hpv i vansinnigt många år och det skrämmer mig såklart. Någon som varit med om något liknande?


    Jag hade hpv(utan att jag visste det) i över 16 år. Jag opererades för livmoderhalscancer för snart 2 år sen. Hade inga cellförändringar innan som visade sig.

    Men när skulle du få besked? Vad tog de bort om du inte hade förändringar ?
  • Anonym (Japp)
    Anonym (Orolig) skrev 2018-05-28 14:11:06 följande:

    Hej, jag har fått svar att jag har högrisk hpv för andra gången. Dock har man inte hittat cellförändringar än. Jag har gjort en kolposkipi där man tog biopsi och vävnadsprover och väntar på svar. Är livrädd att det ska vara cancer redan. Jag måste ha haft hpv i vansinnigt många år och det skrämmer mig såklart. Någon som varit med om något liknande?


    Jag hade hpv(utan att jag visste det) i över 16 år. Jag opererades för livmoderhalscancer för snart 2 år sen. Hade inga cellförändringar innan som visade sig.

    Men när skulle du få besked? Vad tog de bort om du inte hade förändringar ?
  • Anonym (Japp)

    Jag fick svar direkt efter biopsin. Men sa inte läkaren något om han el hon såg något vid undersökningen? Min läkare sa direkt att det inte såg bra ut. Men det kan ju vara olika hur de agerar.

    Hoppas verkligen att du slipper gå igenom mer än nödvändigt.

  • Anonym (Japp)
    Anonym (Orolig) skrev 2018-05-29 16:36:25 följande:

    Hej.

    Men så fruktansvärt! Hur mår du idag? Vilken typ av behandling fick du? Blev du långvarigt sjukskriven?

    Läkaren sa ingenting, jag var så skärrad när jag var där så jag tror inte hon vågade säga något.

    Berätta gärna mer om du orkar och kan.


    Aha, jag förstår. Men du har inte haft symtom?

    Jag fick som sagt reda på att jag hade cancer men utan spridning till livmodern( de tar prover även där redan vid kolposkopin)och fick ganska snart gå igenom massa undersökningar. Magnetkamera, Datortomografi och gynundersökning under narkos. Hela den sommaren gick åt.

    Sen fick jag operation, och jag valde att ta bort hela livmodern men lämnade äggstockar. Slippa tidigt klimakterie. De plockade även ut övervägande av lymfkörtlar i området. Allt gjordes med robotkirurgi, så bara små snitt på magen och man plockar ut allt via slidan. Jag mådde bra efter två veckor och var hemma i ca 1,5 mån.

    När de granskat allt visade det sig att tumören var ca 4 mm, så väldigt liten. Betydligt mindre än de tidigare trott. Och ingen spridning till körtlar. Så jag är färdigbehandlad och botad. Men inte friskförklarad förrän om 3 år till.

    Sjukt jobbigt, men vad gör man? Man infinner sig i det som är på något sätt. Men från att tro och känna sig helt frisk till plötslig cancerpatient är såklart oerhört chockerande. Men man gör det ändå på nåt sätt.

    Men du, vänta och se. Du kanske oroar dig helt i onödan. Det behöver inte vara det värsta. Och är det så, så klarar du det! Det är vi många som gjort.
  • Anonym (Japp)
    Anonym (Orolig) skrev 2018-05-29 19:46:00 följande:

    Men kära nån! Skönt att höra att det gått ?bra? för dig ändå.

    Men vilken resa... att du pallade det, jag tror inte jag skulle fixa det.

    Jag är 42 år dessutom har aldrig visat på cellförändringar och symptom vet jag inte hur de ska te sig? Jag har inga mellanblödningar.

    Hur lång tid tog det för dig mellan beskedet tills att nästa läkarbesök var? Pallade du att jobba? Jag klarar knappt av att arbeta nu, för ångesten att vänta på svar är så förfärlig.

    Fy tusan för cancer!!!!

    Tack för att du delar med dig.


    Precis som för mig! Jag var 41 år, skulle fylla 42 år. Har alltid gått på cellprover men aldrig haft cellförändringar. Inga mellanblödningar någonsin. Dessutom är det ofta symtomfritt i de tidiga stadier.

    Klara och klara, vad är alternativet. Man gör det man måste. Har 3 barn dessutom, livet måste fortsätta ändå.

    Ja, så många som får cancer hela tiden. Efter 40 år var det som att trycka på en knapp.
  • Anonym (Japp)
    Anonym (Orolig) skrev 2018-05-29 21:14:20 följande:

    (Jag med) fasen också! Å ska du behöva vänta till mitten av juni? Alltså den här väntetiden! När fick du provsvaret? Sa läkaren något till dig på kolposkopin? Att hen såg något?? Till mig sa de ingenting!!

    (Japp) fy så obehagligt, inga förändringar, inga symptom. Hade du Hr-hpv vid 2:a provtagningen eller hur kom det sig att de hittade din cancer?

    Hade ingen aning om att jag hade hpv, kunde inte föreställa mig att man kunde ha det i sååå många år utan cellförändringar. Sista cellprovet gav ju utslag, då utreddes jag vidare på kvinnokliniken.


  • Anonym (Japp)
    Anonym (Orolig) skrev 2018-05-30 06:52:41 följande:

    Jag fick reda på att jag har hpv genom mitt tidigare cellprov som gjordes 2015, fick infon i kallelelsen som kom nu 2018. Där stod det, ditt förra test innehöll hpv. Nu fick jag svar på mitt test från 2018 å hpv finns kvar. Dock inga synliga cellförändringar i testet.

    Blev kallad till kolposkopin och där tog hon vävnadsproverna. Väntar nu på svar på dessa och har läst att man kan ha cellförändringar i körtlarna vilka är svåra att se på cellprovet. De är också farligare.

    Jag är så vansinnigt rädd nu.

    Jag vet att jag måste ha haft hpv i evigheter, jag har varit tillsammans med min make sedan 2001 och ingen av oss har haft någon annan.

    Hade de meddelat mig att jag hade hpv 2015 så hade det känts bättre, då hade jag tagit tag i det själv redan då. Nu har man låtit det gå ytterligare 3 år.

    Jag ska få svar om 2 veckor och varje dag/ minut är plågsam.


    Inte körtlarna, men i körtelcellerna. Så var det på mig. De cellförändringarna är tydligen svårscreenade. Två läkare som är experter på området har dock sagt att den varianten egentligen inte bevisats mer aggressiv, utan att man har spekulerat kring det.

    Körtelcellerna sitter högre upp på livmodertappen.
  • Anonym (Japp)
    Anonym (Orolig) skrev 2018-05-30 11:22:29 följande:

    (Japp) hur hittade de förändringarna/cancern på dig? Fick du plötsligt cellförändringar eller undersökte de dig pga hpv? Hur kom de sig att de gick vidare med dig?

    Tack igen för att du delar mer dig.


    Ja, det såg svåra förändringar på ett standard cellprov. Sen efter biopsin såg de cancer. Visste ej innan att jag ens hade hpv. Visste inte att man kunde ha det så länge ens, varit med samma man sen år 2001. Så jag trodde jag var förskonad. Alltid varit rädd för bröstcancer, men inte detta.
  • Anonym (Japp)
    Anonym (Ta det lugnt) skrev 2018-05-30 18:19:56 följande:

    I princip alla som är sexuellt aktiva smittas med hpv. Det kan hända första gången som man ligger med varandra eller hundrade. Det finns dessutom flera olika sorter, och du blir bara immun mot den sort du haft och läkt ut. Infektionen läks alltså oftast av kroppen själv, men ibland lyckas inte kroppen. Därför väntar man 3 år om man inte ser några cellförändringar men har positivt hpv-test första gången. De flesta kommer ju läka ut det själva. Om inte det hänt kollar man noggrannt efter cellförändringar och tar bort dem som man ev. hittar. Väldigt få utvecklar cancer om de följer sitt schema för provtagning. Så sluta oroa dig i onödan, det är mycket otroligt att du har cancer!


    Problemet för oss som är över 40 år är att ta hpv- test efter 15-20 års stadig relation inte görs. Man tänker som du skriver, att det borde visat sig.

    Fler än vad man tror får svåra förändringar och cancer i körtelcellerna, de sitter högre upp i livmoderhalsen och upptäcks mycket sämre med den standardiserade cellprovtagningen. Så även om man går regelbundet, som jag gjort, så kan man tyvärr missa förändringar. Jag testade 3 år innan min cancer upptäcktes och hade då inga cellförändringar enligt testet.

    Så tyvärr, det förekommer mer än vad man tror. Men det betyder inte att det sker för TS!
  • Anonym (Japp)
    Anonym (Ta det lugnt) skrev 2018-05-31 07:13:17 följande:

    Fast det är väldigt ovanligt att få cancer om man går på sina provtagningar. Även om det såklart inträffar som i ditt fall. Tycker bara det är synd att göda TS rädsla med att berätta om undantagen. Hon behöver inte få höra om de få fall där man visat sig ha cancer trots regelbunden provtagning, hon behöver få höra faktan att det är mycket ovanligt att ett positivt hpv-test visar sig vara fullt utvecklad cancer.


    Absolut, du har rätt. Det var dumt av mig. Vill såklart inte oroa TS el någon. Men just att många tror att cellprover är en fullständig garanti, vilket även jag trodde innan. Viktigt att man är medveten. Men självklart är det väldig otur att både inte läka ut viruset och att hinna utveckla cancer.
Svar på tråden Hpv