Inlägg från: Anonym (Ta det lugnt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ta det lugnt)

Hpv

Ta det lugnt. Du har HPV och eftersom de tar biopsier vill de väl vara på säkra sidan att de inte missat några cellförändringar vid vanliga cellprovtagningen. Vägen från det till att du skulle ha cancer är lång, och det absolut mest troliga är att du inte har cancer. Så varför noja över det i onödan?

• Anonym (Ta det lugnt)
    Anonym (Orolig) skrev 2018-05-30 16:23:07 följande:

Usch jag är så rädd att det ska vara cancer.

Om det inte är cancer utan cellförändringar som behöver tas bort med en konisering, då kan väl inte hpv viruset försvinna? Tycker det är svårt att hitta information på nätet.

Pallar inte denna väntan!!!

I princip alla som är sexuellt aktiva smittas med hpv. Det kan hända första gången som man ligger med varandra eller hundrade. Det finns dessutom flera olika sorter, och du blir bara immun mot den sort du haft och läkt ut. Infektionen läks alltså oftast av kroppen själv, men ibland lyckas inte kroppen. Därför väntar man 3 år om man inte ser några cellförändringar men har positivt hpv-test första gången. De flesta kommer ju läka ut det själva. Om inte det hänt kollar man noggrannt efter cellförändringar och tar bort dem som man ev. hittar. Väldigt få utvecklar cancer om de följer sitt schema för provtagning. Så sluta oroa dig i onödan, det är mycket otroligt att du har cancer!
  • Anonym (Ta det lugnt)
    Anonym (Japp) skrev 2018-05-30 22:25:25 följande:

Problemet för oss som är över 40 år är att ta hpv- test efter 15-20 års stadig relation inte görs. Man tänker som du skriver, att det borde visat sig.

Fler än vad man tror får svåra förändringar och cancer i körtelcellerna, de sitter högre upp i livmoderhalsen och upptäcks mycket sämre med den standardiserade cellprovtagningen. Så även om man går regelbundet, som jag gjort, så kan man tyvärr missa förändringar. Jag testade 3 år innan min cancer upptäcktes och hade då inga cellförändringar enligt testet.

Så tyvärr, det förekommer mer än vad man tror. Men det betyder inte att det sker för TS!

Fast det är väldigt ovanligt att få cancer om man går på sina provtagningar. Även om det såklart inträffar som i ditt fall. Tycker bara det är synd att göda TS rädsla med att berätta om undantagen. Hon behöver inte få höra om de få fall där man visat sig ha cancer trots regelbunden provtagning, hon behöver få höra faktan att det är mycket ovanligt att ett positivt hpv-test visar sig vara fullt utvecklad cancer.
  • Anonym (Ta det lugnt)
    Anonym (Orolig) skrev 2018-05-31 08:08:39 följande:

Tack ni som svarar.

Undrar, ni som fått göra konisering hur länge fick ni sedan återigen vänta på svaret från denna?

Jag fick vänta 6-7 veckor på svaret från min konisering (där de fick bort alla cellförändringar), lika länge som jag väntade på svaret från biopsin. Nytt cellprov för uppföljning tas för mig i augusti, 6 månader efter koniseringen.
  • Anonym (Ta det lugnt)
    Anonym (Orolig) skrev 2018-05-31 17:48:53 följande:

Jag vill gärna höra alla svar och olika erfarenheter.

Känner mig fruktansvärt olycklig och hjälplös. Förstår inte att de ska vara så låååånga ledtider.

Allt jag läser tyder på cancer, att en långvarig Hr-hpv är en förutsättning. Jag måste som sagt haft min hpv skitlänge. Det oroar mig galet mycket.

Blir så förbaskad på att jag inte fick veta att jag hade det redan 2015, jag hade garanterat tagit tag i det redan då å krävt undersökningar.

Hos cancerupplysningen försöker de lugna mig men jag tycker ingen info jag läst i form av avhandlingar stämmer när jag pratar med dem. Vet inte vem man ska tro på. Det är väl bara att härda ut ett tag till tills jag får första svare, är det ett dåligt svar vet jag faktiskt inte hur jag ska fixa det.

Å hur ska det gå för min familj.

Många tankar och mycket oro.

Ni som behandlats och du som ska göra en konisering och har gjort det, vart behandlades ni? Bor ni i Stockholm?

Tack igen alla ni som svarar!

Vad menar du med att allt tyder på cancer? Har du andra symptom som t.ex. blödningar? Att ha hpv-infektion är verkligen inte att likställa med att man har cancer! Lyssna på cancerupplysningen och sluta googla, annars kommer du gå under av oro. Och det med största sannolikhet helt i onödan.

Min konisering var helt odramatisk. Hon la bedövning med sprutor och sedan tog hon bort en bit stor som en gammal femkrona, kanske 5 mm tjock typ. Själva koniseringen tog typ 10 sekunder. Inget av det kändes överhuvudtaget. Jag blödde någon dag efter, men annars inga problem alls. Hade läst en massa skräckhistorier på nätet så var förberedd på att ha värk, massa blödningar och lukta illa i flera veckor men inget av det hände. Jag bor i Skåne.
  • Anonym (Ta det lugnt)
    Anonym (Orolig) skrev 2018-06-16 09:42:03 följande:

Biopsierna visade cellförändringar och nu har jag gjort en konisering. Väntar återigen på svar... för vad de ska hitta på det som togs bort.

Håller på att gå sönder av denna ångest och oro, fullständig

Det var en till här i tråden som skulle göra en konisering i veckan, hur har det gått för dig? När får du svar?

Ni andra som gjort konisering, gick det bra? Vad har ni för erfarenheter? Hur snabbt får man vård om det är cancer de hittar?

Jag mår så fruktansvärt dåligt.

Min konisering gick bra, jag fick besked efter ca 6 veckor att det inte fanns några cellförändringar i kanterna på biten de tagit bort, dvs att de hade fått bort allt. Är kallad på ny cellprovtagning i augusti, 6 mån efter koniseringen.
Svar på tråden Hpv