• Anonym (Orolig)

Hpv

Hej, jag har fått svar att jag har högrisk hpv för andra gången. Dock har man inte hittat cellförändringar än. Jag har gjort en kolposkipi där man tog biopsi och vävnadsprover och väntar på svar. Är livrädd att det ska vara cancer redan. Jag måste ha haft hpv i vansinnigt många år och det skrämmer mig såklart. Någon som varit med om något liknande?

• Svar på tråden Hpv
  • Iowhannah
    Anonym (konstigt?) skrev 2018-05-29 23:17:28 följande:

Nej alltså cellförändringar verkar jättevanligt och delas dessutom in i tre grader och inte ens den tredje graden verkar vara så där jättefarlig. Man läser ju om folk som är tidigt gravida och har tredje graden och de får råden att vänta till efter förlossningen att operera sig så då verkar det inte heller vara akut. 

Så har jag förstått det iallfall. Dessutom har jag hört att cellförändringar kan läka ut av sig själva också, iallfall grad ett.

Jo precis. Jag fick veta att proverna kan visa på cellförändringar om man snart ska ha mens t ex. Sånt läker ut av sig själv.
  • Anonym (Japp)
    Anonym (Orolig) skrev 2018-05-30 06:52:41 följande:

Jag fick reda på att jag har hpv genom mitt tidigare cellprov som gjordes 2015, fick infon i kallelelsen som kom nu 2018. Där stod det, ditt förra test innehöll hpv. Nu fick jag svar på mitt test från 2018 å hpv finns kvar. Dock inga synliga cellförändringar i testet.

Blev kallad till kolposkopin och där tog hon vävnadsproverna. Väntar nu på svar på dessa och har läst att man kan ha cellförändringar i körtlarna vilka är svåra att se på cellprovet. De är också farligare.

Jag är så vansinnigt rädd nu.

Jag vet att jag måste ha haft hpv i evigheter, jag har varit tillsammans med min make sedan 2001 och ingen av oss har haft någon annan.

Hade de meddelat mig att jag hade hpv 2015 så hade det känts bättre, då hade jag tagit tag i det själv redan då. Nu har man låtit det gå ytterligare 3 år.

Jag ska få svar om 2 veckor och varje dag/ minut är plågsam.

Inte körtlarna, men i körtelcellerna. Så var det på mig. De cellförändringarna är tydligen svårscreenade. Två läkare som är experter på området har dock sagt att den varianten egentligen inte bevisats mer aggressiv, utan att man har spekulerat kring det.

Körtelcellerna sitter högre upp på livmodertappen.
  • Anonym (Orolig)

(Japp) hur hittade de förändringarna/cancern på dig? Fick du plötsligt cellförändringar eller undersökte de dig pga hpv? Hur kom de sig att de gick vidare med dig?

Tack igen för att du delar mer dig.

• Anonym (Japp)
    Anonym (Orolig) skrev 2018-05-30 11:22:29 följande:

(Japp) hur hittade de förändringarna/cancern på dig? Fick du plötsligt cellförändringar eller undersökte de dig pga hpv? Hur kom de sig att de gick vidare med dig?

Tack igen för att du delar mer dig.

Ja, det såg svåra förändringar på ett standard cellprov. Sen efter biopsin såg de cancer. Visste ej innan att jag ens hade hpv. Visste inte att man kunde ha det så länge ens, varit med samma man sen år 2001. Så jag trodde jag var förskonad. Alltid varit rädd för bröstcancer, men inte detta.
  • Anonym (Orolig)

Usch jag är så rädd att det ska vara cancer.

Om det inte är cancer utan cellförändringar som behöver tas bort med en konisering, då kan väl inte hpv viruset försvinna? Tycker det är svårt att hitta information på nätet.

Pallar inte denna väntan!!!

• Anonym (Ta det lugnt)
    Anonym (Orolig) skrev 2018-05-30 16:23:07 följande:

Usch jag är så rädd att det ska vara cancer.

Om det inte är cancer utan cellförändringar som behöver tas bort med en konisering, då kan väl inte hpv viruset försvinna? Tycker det är svårt att hitta information på nätet.

Pallar inte denna väntan!!!

I princip alla som är sexuellt aktiva smittas med hpv. Det kan hända första gången som man ligger med varandra eller hundrade. Det finns dessutom flera olika sorter, och du blir bara immun mot den sort du haft och läkt ut. Infektionen läks alltså oftast av kroppen själv, men ibland lyckas inte kroppen. Därför väntar man 3 år om man inte ser några cellförändringar men har positivt hpv-test första gången. De flesta kommer ju läka ut det själva. Om inte det hänt kollar man noggrannt efter cellförändringar och tar bort dem som man ev. hittar. Väldigt få utvecklar cancer om de följer sitt schema för provtagning. Så sluta oroa dig i onödan, det är mycket otroligt att du har cancer!
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Ta det lugnt) skrev 2018-05-30 18:19:56 följande:
    I princip alla som är sexuellt aktiva smittas med hpv. Det kan hända första gången som man ligger med varandra eller hundrade. Det finns dessutom flera olika sorter, och du blir bara immun mot den sort du haft och läkt ut. Infektionen läks alltså oftast av kroppen själv, men ibland lyckas inte kroppen. Därför väntar man 3 år om man inte ser några cellförändringar men har positivt hpv-test första gången. De flesta kommer ju läka ut det själva. Om inte det hänt kollar man noggrannt efter cellförändringar och tar bort dem som man ev. hittar. Väldigt få utvecklar cancer om de följer sitt schema för provtagning. Så sluta oroa dig i onödan, det är mycket otroligt att du har cancer!
    Just så
  • Anonym (Japp)
    Anonym (Ta det lugnt) skrev 2018-05-30 18:19:56 följande:

Problemet för oss som är över 40 år är att ta hpv- test efter 15-20 års stadig relation inte görs. Man tänker som du skriver, att det borde visat sig.

Fler än vad man tror får svåra förändringar och cancer i körtelcellerna, de sitter högre upp i livmoderhalsen och upptäcks mycket sämre med den standardiserade cellprovtagningen. Så även om man går regelbundet, som jag gjort, så kan man tyvärr missa förändringar. Jag testade 3 år innan min cancer upptäcktes och hade då inga cellförändringar enligt testet.

Så tyvärr, det förekommer mer än vad man tror. Men det betyder inte att det sker för TS!
  • Anonym (Ta det lugnt)
    Anonym (Japp) skrev 2018-05-30 22:25:25 följande:

Problemet för oss som är över 40 år är att ta hpv- test efter 15-20 års stadig relation inte görs. Man tänker som du skriver, att det borde visat sig.

Fler än vad man tror får svåra förändringar och cancer i körtelcellerna, de sitter högre upp i livmoderhalsen och upptäcks mycket sämre med den standardiserade cellprovtagningen. Så även om man går regelbundet, som jag gjort, så kan man tyvärr missa förändringar. Jag testade 3 år innan min cancer upptäcktes och hade då inga cellförändringar enligt testet.

Så tyvärr, det förekommer mer än vad man tror. Men det betyder inte att det sker för TS!

Fast det är väldigt ovanligt att få cancer om man går på sina provtagningar. Även om det såklart inträffar som i ditt fall. Tycker bara det är synd att göda TS rädsla med att berätta om undantagen. Hon behöver inte få höra om de få fall där man visat sig ha cancer trots regelbunden provtagning, hon behöver få höra faktan att det är mycket ovanligt att ett positivt hpv-test visar sig vara fullt utvecklad cancer.
  • Anonym (Orolig)

Tack ni som svarar.

Undrar, ni som fått göra konisering hur länge fick ni sedan återigen vänta på svaret från denna?

Svar på tråden Hpv