Anonym (Ta det lugnt) skrev 2018-05-30 18:19:56 följande:
I princip alla som är sexuellt aktiva smittas med hpv. Det kan hända första gången som man ligger med varandra eller hundrade. Det finns dessutom flera olika sorter, och du blir bara immun mot den sort du haft och läkt ut. Infektionen läks alltså oftast av kroppen själv, men ibland lyckas inte kroppen. Därför väntar man 3 år om man inte ser några cellförändringar men har positivt hpv-test första gången. De flesta kommer ju läka ut det själva. Om inte det hänt kollar man noggrannt efter cellförändringar och tar bort dem som man ev. hittar. Väldigt få utvecklar cancer om de följer sitt schema för provtagning. Så sluta oroa dig i onödan, det är mycket otroligt att du har cancer!
Problemet för oss som är över 40 år är att ta hpv- test efter 15-20 års stadig relation inte görs. Man tänker som du skriver, att det borde visat sig.
Fler än vad man tror får svåra förändringar och cancer i körtelcellerna, de sitter högre upp i livmoderhalsen och upptäcks mycket sämre med den standardiserade cellprovtagningen. Så även om man går regelbundet, som jag gjort, så kan man tyvärr missa förändringar. Jag testade 3 år innan min cancer upptäcktes och hade då inga cellförändringar enligt testet.
Så tyvärr, det förekommer mer än vad man tror. Men det betyder inte att det sker för TS!