• Anonym (Kalle)

Hur lättklädda är era barn på förskolan

Funderar lite då jag fått kommentarer fler än en gång om varför jag inte skickar dottern på förskola i shorts eller klänning.

Jag föredrar tunna byxor och tunn tröja... Mkt för att jag själv har lätt att blir bränd I solen och tänker att även om jag smörjer in henne på morgonen så finns ju inte det kvar lika bra på em och på förskolan har jag ingen egen koll på hur länge och hur mkt hon är i solen...Men även för att det är mkt sand på gården som dels blir väldigt varm och dels fastnar överallt. Men börjar efter alla kommentarer fundera lite.

Dottern.är 2,5 men jag har större barn som inte heller varit barbent på förskolan då var det i alla fall knälånga tights under kjol/klänning.

Så jag blir lite nyfiken på hur andra tänker....

På förskolan kommer det barn i short och t-shirt nu på morgonen fast att det är 4 grader på morgonen.. Vansinne enligt mig även om det blir varmare under dagen men det är maj så vissa dagar har det stannat på 15-16 i luften men såklart varit varmt i solen.

Jag lämnar alltid så sambon åker för tidigt på morgonen och även där har det kommit pikar. Om att jag har så mkt kläder på

• Svar på tråden Hur lättklädda är era barn på förskolan
  • Gulsoffa

Vi har haft över 20 gr nu i flera veckor och sonen har t-shirt och shorts alt tunna byxor.

Hade det varit 15-16 gr hade sonen haft tunn långärmad och tunna tajts.

Jag smörjer alltid på morgonen och sen smörjer förskolan under dagen.

• Anonym (EmmaDottern)

Dottern är 4,5 år och har oftast klänning (knälång) med kort ärm. Hon vägrar leggings nu, gick bra för en månad sen. Lägger dem på hennes hylla om hon vill ta på den när de ska ut 8.30. Händer inte så ofta. Vi smörjer henne hemma och så smörjer förskolan igen vid behov. Hon hämtas vid 15.30.

• Anonym (Anna)

Tycker också att detta är svårt. Min dotter åker dit i klänning eller shorts och vi smörjer på morgonen och personalen bättrar på under dagen. Men det är just detta att man inte vet alls hur mycket hon vistas i solen... å andra sidan har hon aldrig kommit hem bränd så jag tror mest jag är nojig :) men jag kan också tycka att det vore skönare att leka i tunna leggins och tunn tröja i tex rutschkanan, klätterställning och gungor än i en klänning så försöker ha på henne det om det inte är som nu 29 grader i skuggan på dagen.

• Fins Mamma

Nu har jag barn som aldrig behöver oroa sig för att bränna sig (pappor frpn afrika) men har haft en flaska solkräm på hyllan men hon har nog gått i shorts/kjol/klänning dit på morgonen. Vi bodde nära när äldsta dottern gick på förskolan. Blir det inte så varmt som beräknat hade hon ju kläder på hyllan att sätta på. Keps/hatt har vi varit noga med dock.

?
  • Anonym (Stella)

Jag sätter ofta på tunna långa byxor, T-shirt och en tunn tröja på morgonen. Förskolegården ligger i skugga på morgonen och det blir för kallt annars.

Det jag tycker är konstigt hos oss är att barnen alltid har på sig samma kläder på eftermiddagen då det är mycket varmare. Pedagogerna hos oss verkar inte anpassa kläderna alls. Jag har påpekat ett par gånger att de behöver hjälp att ta av tröjan men det blir ingen skillnad.

• trash panda

Dottern är 2 år och vi har haft sommarvarmt i flera veckor. Hon har t-shirt, tunna bomullsbyxor och solhatt. Jag vill inte ha shorts eller klänning på henne eftersom hon ibland snubblar och skrapar benen. Ser inte heller några andra barn i henes ålder som går klädda så på föris. När det var kyligare på morgonen hade hon en tjockare bomullströja över t-shirten så personalen kunde ta av ett lager vid behov.

(Jag smörjer med solkräm vid lämning och sen bättrar förskolepersonalen på under dagen.)

• Anonym (eh?)
    Fins Mamma skrev 2018-05-29 08:00:12 följande:

Nu har jag barn som aldrig behöver oroa sig för att bränna sig (pappor frpn afrika) men har haft en flaska solkräm på hyllan men hon har nog gått i shorts/kjol/klänning dit på morgonen. Vi bodde nära när äldsta dottern gick på förskolan. Blir det inte så varmt som beräknat hade hon ju kläder på hyllan att sätta på. Keps/hatt har vi varit noga med dock.

Bara för att någon har påbrå från ett "soligt land" betyder inte att de aldrig bränner sig. Min syster är adopterad från ett ekvatorialt land och bränner sig ett par gånger varje sommar, och hon är inte den som sitter och bakar i solen, hon använder solskydd och hela faderullan. Jag är adopterad från samma land och har aldrig bränt mig, använder aldrig solskydd och kan lätt somna på stranden eller fastna i en bok på terrassen... Du har så klart koll på om just dina barn är solkänsliga eller inte, ville bara påpeka att hudfärgen inte betyder immunitet mot bränd hud. Solig

TS, du väljer vad du tycker är lämpligt för dina barn. Jag hade nog inte velat skicka iväg barn till dagis i shorts och linne i 4 grader, men om jag vet att det blir varmt under dagen så hade jag nog sett till att det fanns ombyte och solkräm i lådan så det går att byta vid behov.
  • 2barnsmorsan
    Anonym (Kalle) skrev 2018-05-29 06:43:26 följande:

Funderar lite då jag fått kommentarer fler än en gång om varför jag inte skickar dottern på förskola i shorts eller klänning.

Jag föredrar tunna byxor och tunn tröja... Mkt för att jag själv har lätt att blir bränd I solen och tänker att även om jag smörjer in henne på morgonen så finns ju inte det kvar lika bra på em och på förskolan har jag ingen egen koll på hur länge och hur mkt hon är i solen...Men även för att det är mkt sand på gården som dels blir väldigt varm och dels fastnar överallt. Men börjar efter alla kommentarer fundera lite.

Dottern.är 2,5 men jag har större barn som inte heller varit barbent på förskolan då var det i alla fall knälånga tights under kjol/klänning.

Så jag blir lite nyfiken på hur andra tänker....

På förskolan kommer det barn i short och t-shirt nu på morgonen fast att det är 4 grader på morgonen.. Vansinne enligt mig även om det blir varmare under dagen men det är maj så vissa dagar har det stannat på 15-16 i luften men såklart varit varmt i solen.

Jag lämnar alltid så sambon åker för tidigt på morgonen och även där har det kommit pikar. Om att jag har så mkt kläder på

Tunna byxor + tunn tröja låter perfekt på ett litet barn. Det hade jag alltid på mina när de var så små. Det kan ju vara bra med lite lösa luftiga kläder om de blir varma. Men jag tycker absolut inte att så små barn ska exponeras för mycket för solen oavsett solkräm. Det bästa är ju skugga men kläder är ju näst bäst.

Mina barn är äldre nu (8-10) och brukar ha shorts och t-shirt+ keps men de är rätt bra på att aktivt söka skugga själva.
  • Fins Mamma
    Anonym (eh?) skrev 2018-05-29 08:29:16 följande:

Bara för att någon har påbrå från ett "soligt land" betyder inte att de aldrig bränner sig. Min syster är adopterad från ett ekvatorialt land och bränner sig ett par gånger varje sommar, och hon är inte den som sitter och bakar i solen, hon använder solskydd och hela faderullan. Jag är adopterad från samma land och har aldrig bränt mig, använder aldrig solskydd och kan lätt somna på stranden eller fastna i en bok på terrassen... Du har så klart koll på om just dina barn är solkänsliga eller inte, ville bara påpeka att hudfärgen inte betyder immunitet mot bränd hud.

TS, du väljer vad du tycker är lämpligt för dina barn. Jag hade nog inte velat skicka iväg barn till dagis i shorts och linne i 4 grader, men om jag vet att det blir varmt under dagen så hade jag nog sett till att det fanns ombyte och solkräm i lådan så det går att byta vid behov.

Vi har haft solskydd mot uv-strålar men hon har oavsett aldrig bränt sig (även nu när hon är äldre och vi slarvar med solskydd)
    ?
  • Anonym (eh?)
    Fins Mamma skrev 2018-05-29 08:48:36 följande:
    Vi har haft solskydd mot uv-strålar men hon har oavsett aldrig bränt sig (även nu när hon är äldre och vi slarvar med solskydd)
    Som sagt, du har självklart koll på dina barns solkänslighet.
  • Panke

Alltid långa byxor och långärmat, dock tunt, ljust och luftigt på sommaren. Slipper på så vis kladda med solkräm och när de trillar går byxorna sönder snarare än knäna.

Har behövt förklara detta för personalen men annars inga problem.

• BuoBä

TS, jag tycker det låtet helt normalt.

Dottern är 2 år. Hon har haft tights och kortärmad t-shirt/tunika nu när det varit så varmt. Shorts några gånger, men de hon har går ner över knäna. Som någon annan skrev känns det bättre att byxorna går sönder än knäna. Hon gillar inte klänning, men de få gånger hon har det sätter jag på tights under. Solhatt eller keps på huvudet.

Givetvis smörjer vi in henne, men hon har också en storskjorta hängande på förskolan som de kan dra på som solskydd. Det har personalen kommenterat i positiva ordalag, och hon har den ofta på när jag hämtar.

Det verkar väldigt märkligt att man som Panke i #11 ska behöva förklara/motivera för personalen varför man har långärmat på barnet.

• Anonym (Hfh)

Barnen (5 & 7 år) väljer själva kläder på morgonen. 5-åringen vill alltid ha klänning men har börjat slopa strumpbyxorna. Vid lämning lägger jag strumpbyxor och en kofta på hennes hylla om det är kallare när hon ska ut.

7-åringen brukar vilja ha shorts och linne, hon har långbyxor och kofta/tjock tröja i sin väska.

• Elsis

Är det mycket soligt har mina barn tunna skjortor med lång ärm. Skolbarnen väljer i övrigt övrigt kläder själva, och lillebror, snart 5, vill alltid ha shorts nu, även kyliga morgnar. Då har han en filt om sig i cykeln (lådcykel där han åker) och en jacka. Vid behov har han långbyxor på förskolan. Han har aldrig blivit bränd på benen, men får ha skjorta som skydd för armarna. Mina hade också oftast tunna byxor och tröjor/skjortor när de var små, det är ju perfekt i sol och sand.

• Anonym (Skydd)

Jag vill att de har tunna byxor/leggings som går över knäna. Har sett för många svårt skrapade knän när jag jobbat på akuten. Personalen har svårt för detta och vill gärna ta av byxorna när det är >25 grader.

Kortärmad tröja eller klänning med axlar som skydd för solen funkar bra.

Keps/solhatt.

Tunn fleecejacka/kofta på morgonen.

• Anonym (Kalle)

Tack för svar då är jag inte ensam i mitt tänk... Det där med trasiga knän är också en anledning till att ha byxor.. Hellre tunna kläder än fullt med solkräm...

Hemma använder vi dock shorts men inte linne jag vill ha en liten arm på Kläder.. Förstår inte varför småbarn ska ha bara axlar.

• Anonym (Que)

Jag reagerar lite tvärtemot på barns klädsel i förskolan.

Varför så många opraktiskt klädda barn?

En tunn sommarklänning hör inte hemma i en stekhet rutschkana. Inget skydd alls för rumpa och ben som kan bli både skrapad och svedd av kanans varma och vassa plast/metall.

Och avkletad solskyddscreme i rutschkanan känns varken hygieniskt eller särskilt mycket hjälp mot solen..

• Anonym (..)
    Fins Mamma skrev 2018-05-29 08:00:12 följande:

Du vet att mörkhyade också kan bränna sig ? Rejält dessutom.
  • Anonym (Kalle)
    Anonym (Que) skrev 2018-05-29 12:14:20 följande:

Jag reagerar lite tvärtemot på barns klädsel i förskolan.

Varför så många opraktiskt klädda barn?

En tunn sommarklänning hör inte hemma i en stekhet rutschkana. Inget skydd alls för rumpa och ben som kan bli både skrapad och svedd av kanans varma och vassa plast/metall.

Och avkletad solskyddscreme i rutschkanan känns varken hygieniskt eller särskilt mycket hjälp mot solen..

Ja det är lite så jag tänker också. Gillar inte bara ben varken I rutschkanan eller sandhögen...
  • Alexi

Mina barn har gått i tunna långbyxor på sommaren hela försloletiden, just för att skydda knäna. Och med en halvlång tunn tröja.

Jag har velat slippa använda för mycket solkräm på dem som små.

Eftersom folk i södra Europa, Afrika osv går i mycket mer kläder än vad vi gör, tunna luftiga täckande kläder, så är det ju inte så att minst kläder är svalast.

Svar på tråden Hur lättklädda är era barn på förskolan