• Anonym (Fundersam)

Någon som är påläst om blodtryck?

Är i sluttampen av graviditeten och har sedan ca 6-7 besök på mvc haft lite högre blodtryck. Oftast har det legat runt 150/85 i början, och nu de senaste gångerna lite högre.

Igår blev jag skickat till förlossningen efter ett blodtryck på 150/98 och med protein +2 i urin. Pulsen på mig har senaste månaderna legat på runt 130, och igår var även bebisen hjärtljud höga (160-170). (Jag har även blivit skickad till vc och akuten pga detta.)

På förlossningen tre timmar senare så låg helt plötsligt blodtrycket på 145/70, alltså helt normalt, och det var bara mitt och bebisens puls som var höga. Så vi skickades hem då preeklampsi uteslöts, protein +2 var godkänt.

Idag blev det koll på vc, och nu låg blodtrycket på 137/ 90.

Jättekonstigt?!

Kan det verkligen vackla så mycket? Pulsen är fortsatt hög (runt 135) vilket dom tror beror på lågt järnvärde (96).

Nu har jag koll varannan vecka på mvc, och varje gång är blodtrycket högt, antingen mer eller mindre, och jag blir remitterad till både akuten, vc och förlossning med samma svar "det är ok".

Någon som varit med om samma?

• Svar på tråden Någon som är påläst om blodtryck?
  • Anonym (Fundersam)

Skrev fel. Blodtrycket igår låg på 169/98.

• Pope Joan II

Det är inte bara en vitrockseffekt då? Alltså att du, när du går till MVC, är orolig över att trycket ska visa sig vara högt och så blir det högt på grund av just det medan du hos de andra vårdgivarna inte får samma påslag av oro?

• Anonym (Fundersam)
    Pope Joan II skrev 2018-05-29 09:47:13 följande:

Det är inte bara en vitrockseffekt då? Alltså att du, när du går till MVC, är orolig över att trycket ska visa sig vara högt och så blir det högt på grund av just det medan du hos de andra vårdgivarna inte får samma påslag av oro?

Så kan det absolut vara. Men å andra sidan så är detta min femte graviditet, och jag har aldrig någonsin haft problem med mitt blodtryck.

Jag är inte orolig generellt då jag vet att jag har täta kontroller varannan vecka och skulle något vara fel så är man på rätt plats.

Jag var dock sjukt nervös igår på förlossningen och då visade ändå blodtrycket sig vara helt normalt. Så när jag gick till vc imorse så var jag införstådd med att det skulle visa lika bra även denna gång, men då var undertrycket högre.

Skumt som tusan.
  • Anonym (?)

Har det tagit det med digital mätare? Det är säkrare med ett manuellt.

• Pope Joan II
    Anonym (Fundersam) skrev 2018-05-29 10:10:03 följande:
    Så kan det absolut vara. Men å andra sidan så är detta min femte graviditet, och jag har aldrig någonsin haft problem med mitt blodtryck.

Jag är inte orolig generellt då jag vet att jag har täta kontroller varannan vecka och skulle något vara fel så är man på rätt plats.

Jag var dock sjukt nervös igår på förlossningen och då visade ändå blodtrycket sig vara helt normalt. Så när jag gick till vc imorse så var jag införstådd med att det skulle visa lika bra även denna gång, men då var undertrycket högre.

Skumt som tusan.
    Ja, då tycker jag inte att min teori verkar stämma. 
  • Anonym (S)

Har du ny man denna graviditeten? Preklampsi är ovanligt att få om man inte haft det innan med samma man.

Du kan även ha en essentiell hypertoni?

Hade inte nöjt mig med kontroll varannan vecka med de trycken.

/en bm

• Anonym (Fundersam)
    Anonym (?) skrev 2018-05-29 10:55:34 följande:

Har det tagit det med digital mätare? Det är säkrare med ett manuellt.

Blodtrycket har alltid tagit med en digital. Läkaren på vc använde dock både manuell och digital, och blodtrycket var typ detsamma.
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (S) skrev 2018-05-29 11:09:54 följande:

Har du ny man denna graviditeten? Preklampsi är ovanligt att få om man inte haft det innan med samma man.

Du kan även ha en essentiell hypertoni?

Hade inte nöjt mig med kontroll varannan vecka med de trycken.

/en bm

Ja, det stämmer. Läkaren på förlossningen igår nämnde att en ny man kan vara "boven i dramat", men att man inte visste säkert.

Jag har ingen aning. Kan så vara då jag inte kollar upp blodtrycket i vanliga fall (är 29 år). Men å andra sidan så har jag alltid mått bra. Pulsen har i många år varit hög, dock inte som nu.

Jag hade lite den funderingen också, eftersom blodtrycket är så olika hela tiden, att man ska kolla upp det oftare. Men läkaren igår tyckte att varannan vecka var bra nog. Frågan är vad man kan kräva?
  • Migas

Jag minns inte exakt vad mitt tryck låg på men har för mig att undertrycket var typ 85 eller 90 (men då hade jag 120/70 typ hela graviditeten tills det började öka) och jag fick kontroller två tre gånger i veckan av bm på vårdcentralen. Min äggvita var inte mer påverkade än den kan vara normalt av flytningar, dock var det min första graviditeten. Jag tycker att du ska önska kontroll åtminstone en eller ett par gånger i veckan.

• Anonym (Fundersam)
    Migas skrev 2018-05-29 14:38:09 följande:

Jag minns inte exakt vad mitt tryck låg på men har för mig att undertrycket var typ 85 eller 90 (men då hade jag 120/70 typ hela graviditeten tills det började öka) och jag fick kontroller två tre gånger i veckan av bm på vårdcentralen. Min äggvita var inte mer påverkade än den kan vara normalt av flytningar, dock var det min första graviditeten. Jag tycker att du ska önska kontroll åtminstone en eller ett par gånger i veckan.

Okej. Ja, det kanske jag borde. Jag ska nog prata med min barnmorska och se om det är hon eller vc som tar sig an det. För just nu skickar dom bara runt mig till alla instanser i länet.
  • Migas
    Anonym (Fundersam) skrev 2018-05-29 15:12:48 följande:

Okej. Ja, det kanske jag borde. Jag ska nog prata med min barnmorska och se om det är hon eller vc som tar sig an det. För just nu skickar dom bara runt mig till alla instanser i länet.

Borde ju vara bm på vc som har hand om det iom att det är kopplat till graviditeten. Åtminstone i detta landsting så får man gå på extrakontroller om det finns behov för det, vilket det absolut borde göra i ditt fall. Hade det kommit över 100 i undertryck så hade jag fått en kontroll på special mvc (om det liggat fortsatt högt efter liggvila några minuter) eller om det var förlossningen, men var det mellan 90 och 100, så var det ett gränstryck som de skötte med extra kontroller på mvc.
  • Anonym (Fundersam)
    Migas skrev 2018-05-29 15:39:40 följande:

Borde ju vara bm på vc som har hand om det iom att det är kopplat till graviditeten. Åtminstone i detta landsting så får man gå på extrakontroller om det finns behov för det, vilket det absolut borde göra i ditt fall. Hade det kommit över 100 i undertryck så hade jag fått en kontroll på special mvc (om det liggat fortsatt högt efter liggvila några minuter) eller om det var förlossningen, men var det mellan 90 och 100, så var det ett gränstryck som de skötte med extra kontroller på mvc.

Toppen. Tack för svar.
  • Anonym (S)
    Anonym (Fundersam) skrev 2018-05-29 15:12:48 följande:

Din bm på mhv ska följa upp detta och kontrollera bltr, protein i urin och även prover. Bltr och urin i alla fall en gång per vecka.
Svar på tråden Någon som är påläst om blodtryck?