• Anonym (..)

Får soc göra utredning på ofött barn?

Anonym (.....) skrev 2018-05-29 20:01:28 följande:

Jag följer dessa barn hela tiden i mitt arbete ( specialpedagog) Barnen mår nästa alltid mycket bättre, (är gladare, renare och får bättre skolresultat ) inom bara några veckor efter att dom fått flytta från sin dåliga hemmiljö. Många har dock svårt med lojaliteten. Dom har ångest över att dom gillar fosterhemmet då deras biomammor pratar skit om fosterhemmet och om soc. Barnen vill inte erkänna för sina mammor att dom mår mycket bättre. Men till lärare, fosterhem, soc, kurator mfl uttrycker barnen ofta stor lättnad och tacksamhet.

Jag blev placerad som barn för min mammas alkoholproblem. Jag försvarade min mamma hela tiden då hon blev mycket ledsen och arg. Men jag hade det verkligen mycket bättre i mitt familjehem, kunde sova i lugn och ro, någon som följde mig till skolan och engagerade sig i mig. Tycker det är jättebra med LVU och att soc gör så för det var nog min räddning. Så håller med dig i allt du skriver :)
  • Anonym (..)
    Anonym (Arg) skrev 2018-05-29 21:46:41 följande:

Sen finns det barn som blivit vanvårdade i sina familjehem också

Finns nog fler barn som blir vanvårdade av sina biologiska föräldrar. De som säger annat är nog bittra föräldrar med dålig självinsikt som fått sina egna barn omhändertagna.
  • Anonym (..)
    Anonym (Arg) skrev 2018-05-29 22:01:27 följande:

Nej dom allra flesta mammor kan ta väl hand om sina barn. Hur många kan ta hand om någon annans unge bättre än modern själv? Blir nog rätt jobbigt för dom i längden . Och mammor utvecklar dessutom starka band och modersinstinkt till barnet redan när dom är gravida

Dem allra flesta mammor kan det men inte alla. Varför ska ett barn behöva växa upp med en mamma som är alkoholist, knarkare, psykiskt sjuk, lågbegåvad eller som kanske bor med en man med de problemen. Varför ska ett barn behöva må dåligt bara för att man ska ta hänsyn till ?starka band? och ?modersinstinkt?. Det låter som att du är en sådan med noll självinsikt. Om en blivande mamma är orolig för att hennes barn ska bli omhändertaget kanske hon borde ändra sin livsstil eller liknande om hon verkligen bryr sig om sitt barn.
Svar på tråden Får soc göra utredning på ofött barn?