• Anonym (Mama)

Minskade fosterrörelser v. 22? :(

Är i vecka 22 (21+1) och bebisen har varit ganska livlig senaste dagarna. Jag har kanske känt 30+ rörelser varje dag i form av sprattel och sparkar (mycket på urinblåsan), dock vid olika tider varje dag.

Idag har jag däremot knappt känt någonting alls.. Kanske 5 stycken små, diffusa buffar? Jag har en doppler som jag har lyssnat med och bebisens puls är precis som den brukar vara (148-156 slag/minuten och bebisen droppar inte drastiskt utan den är jämn/ändras lite på ett normalt vis). Jag har hört att bebisen har sparkat på dopplern när jag använt den och jag fick en jättehård spark på köpet. Men när jag slutade köra med dopplern (inte så bra att stressa bebisen i onödan och så) så har det varit tyst igen. Det här är första gången som jag är gravid så jag vet inte riktigt vad som är normalt.. 

Jag har moderkakan i framvägg men har ändå känt starka rörelser ett bra tag.. Men det kan ju ändå spela roll.. Tacksam för svar angående era erfarenheter i just vecka 21-22. Hjärta

• Svar på tråden Minskade fosterrörelser v. 22? :(
  • Anonym (25)

Det är väl inte förrän efter v.24 man ska känna ungefär lika antal och styrka på fosterrörelserna varje dag? I v.22 har det varierat för mig vad jag minns.

• Anonym (a)
    Anonym (Mama) skrev 2018-05-29 21:40:59 följande:

Är i vecka 22 (21+1) och bebisen har varit ganska livlig senaste dagarna. Jag har kanske känt 30+ rörelser varje dag i form av sprattel och sparkar (mycket på urinblåsan), dock vid olika tider varje dag.

Idag har jag däremot knappt känt någonting alls.. Kanske 5 stycken små, diffusa buffar? Jag har en doppler som jag har lyssnat med och bebisens puls är precis som den brukar vara (148-156 slag/minuten och bebisen droppar inte drastiskt utan den är jämn/ändras lite på ett normalt vis). Jag har hört att bebisen har sparkat på dopplern när jag använt den och jag fick en jättehård spark på köpet. Men när jag slutade köra med dopplern (inte så bra att stressa bebisen i onödan och så) så har det varit tyst igen. Det här är första gången som jag är gravid så jag vet inte riktigt vad som är normalt.. 

Jag har moderkakan i framvägg men har ändå känt starka rörelser ett bra tag.. Men det kan ju ändå spela roll.. Tacksam för svar angående era erfarenheter i just vecka 21-22. 

Jag hade också så vid dom veckorna men nu sparkar barnet för fullt . Barnet kan ta vilodagar eller lägga sig på ett annat sätt så den sparkar inåt ryggen istället och då känner man mindre eller ingenting. Det är från vecka 25 -26 som man ska känna barnet varje dag
  • Anonym (D)

Som sagt helt normalt. Nyfiken på vad du anser är "normal variation" på hjärtljuden? Intressant att se vad folk tror sig veta vad de hör?

• Kira2

Ring förlossningen/ mödravården om det är något som känns annorlunda eller fel. Jag vet att under någon vecka så minskade rörelserna ganska mycket men tror det var senare i graviditeten och sedan efter någon dag var det som vanligt igen. Men om du är orolig så ring och rådfråga med dem! Hellre en gång för mycket! 

• Anonym (Lugn)

Det finns inte ens något som heter minskade fosterrörelser i v 22 eftersom rörelserna inte behöver vara regelbundna förrän ca 1 månad senare. Fostret har fortfarande oregelbundet rörelsemönster i v 22 så det är helt normalt.

• Anonym (D)
    Kira2 skrev 2018-05-29 22:05:17 följande:

Ring förlossningen/ mödravården om det är något som känns annorlunda eller fel. Jag vet att under någon vecka så minskade rörelserna ganska mycket men tror det var senare i graviditeten och sedan efter någon dag var det som vanligt igen. Men om du är orolig så ring och rådfråga med dem! Hellre en gång för mycket! 

De gör absolut ingenting i den veckan. Man tillhör inte ens förlossningen före v 22+
  • Anonym (Mama)
    Anonym (25) skrev 2018-05-29 21:44:48 följande:

Det är väl inte förrän efter v.24 man ska känna ungefär lika antal och styrka på fosterrörelserna varje dag? I v.22 har det varierat för mig vad jag minns.

Hej! Jo, det är som sagt min första graviditet och jag vet inte vad som är "normalt" kring mina veckor. Rörelserna är inte direkt regelbundna (vid samma tider ungefär, vet inte riktigt vad som menas?) ändå. :) Tack för att du delar med dig av din erfarenhet! :D
    Anonym (a) skrev 2018-05-29 21:44:52 följande:
    Jag hade också så vid dom veckorna men nu sparkar barnet för fullt . Barnet kan ta vilodagar eller lägga sig på ett annat sätt så den sparkar inåt ryggen istället och då känner man mindre eller ingenting. Det är från vecka 25 -26 som man ska känna barnet varje dag
    Okej, vad härligt! Ja, så kan det ju vara. Tack för att du delar med dig :) 
  • Anonym (Mama)
    Anonym (D) skrev 2018-05-29 22:16:41 följande:
    De gör absolut ingenting i den veckan. Man tillhör inte ens förlossningen före v 22+
    Hej! Tack! Jag tillhör förlossningen redan sen RUL så jag har tillhört FL sen 18+3. Har redan varit inne där en gång pga. obehag i tappen för ett tag sen men allt var normalt. :)
    Anonym (D) skrev 2018-05-29 21:55:29 följande:

Som sagt helt normalt. Nyfiken på vad du anser är "normal variation" på hjärtljuden? Intressant att se vad folk tror sig veta vad de hör?

Hejsan. Läkare och BM tittar på normala fluktuationer i hjärtrytmen som tyder på aktivitet och att barnet mår bra osv. Bebisar har alltså inte helt jämn puls utan den går lite upp och ner inom vissa ramar! :D (jag är utbildad inom relaterade områden inom sjukvården men är inte just BM/läkare)
  • Anonym (Mama)

Vill tillägga att jag uppenbarligen inte kan läsa av några ordentliga fluktuationer via en doppler! Men hjärtat slog som det brukar och det var inga hastiga dropp eller ökningar så pulsen var fin dvs. Vet att man absolut inte förlitar sig på dopplers men eftersom jag inte är 22+0 än kan de ändå inte göra någonting åt bebisen så det är det enda jag har just nu. :)

Tog och hällde upp ett glas Sprite med en massa, massa is i. Har känt kanske 4-5 buffar sen jag började dricka glaset så hon kanske bara ligger konstigt idag.

• Anonym (D)
    Anonym (Mama) skrev 2018-05-29 22:23:22 följande:

Hej! Tack! Jag tillhör förlossningen redan sen RUL så jag har tillhört FL sen 18+3. Har redan varit inne där en gång pga. obehag i tappen för ett tag sen men allt var normalt. :)Hejsan. Läkare och BM tittar på normala fluktuationer i hjärtrytmen som tyder på aktivitet och att barnet mår bra osv. Bebisar har alltså inte helt jämn puls utan den går lite upp och ner inom vissa ramar! :D (jag är utbildad inom relaterade områden inom sjukvården men är inte just BM/läkare)

Jo jag vet precis hur det ska låta/se ut för att vara inom det normala :). Undrade bara då det är så många som lyssnar med dopton nu för tiden utan att faktiskt veta vad de ska göra med informationen som de får. Plötsliga ökningar av hjärtfrekvensen är förresten enbart positivt ;).
  • Anonym (Mama)
    Anonym (D) skrev 2018-05-29 22:35:49 följande:
    Jo jag vet precis hur det ska låta/se ut för att vara inom det normala :). Undrade bara då det är så många som lyssnar med dopton nu för tiden utan att faktiskt veta vad de ska göra med informationen som de får. Plötsliga ökningar av hjärtfrekvensen är förresten enbart positivt ;).
    Jo, jag vet hur det kan låta. :) Och jag vet också att det är svårt att avläsa alla ljud och puls på doppler om man är okunnig, hihi. ;) 
  • Anonym (Mama)

Bebisen har fortsatt att röra sig lite nu och rör sig än så jag antar att hon bara ligger väldigt inbäddad och kanske direkt under min moderkaka så jag hoppas att hon känns mer imorgon för jag tycker det är så mysigt såklart. :)

Svar på tråden Minskade fosterrörelser v. 22? :(