Mortiscia skrev 2018-05-31 09:16:40 följande:
Salmiakk skrev 2018-05-31 07:35:33 följande:
Nej. När man bor ihop som sambo så räknas hela familjen in. man är försörjningsskyldig mot varandra, som sambo.
Man har inte försörjningsskyldighet som sambos (som om man vore gifta), däremot har man gemensam skyldighet att betala räkningarna och därför räknas det som om man har gemensam ekonomi, hur separat den än är.
Kan också tillägga att ditt pensionssparande inte påverkar om ni söker bostadsbidrag, däremot kan soc kräva att du/ni tar av sparade pengar först, säljer bilen om den är värd mkt pengar osv.
Läkarbesök och mediciner har vi ju subventionerat i Sverige så det blir ändå inga större summor på ett år, det finns ju ett maxtak liksom. Sedan får man ju också tänka på vilka utgifter man kan trimma: måste man ha 100/100 hemma, har man dagstidning/hemtelefon som kan uteslutas, har man på något sätt någonting alls som kan göras där? När det gäller ekonomi så handlar det inte om att öka inkomsterna utan att minska utgifterna i första hand.
Apropå det, måste ni verkligen köpa en lgh? Jag tycker det är jättesynd om du ska ta av dina pensionspengar, av flera orsaker. Oavsett vem som betalar, om ni skulle gå isär har din sambo rätt till hälften av värdet! Kan ni inte hyra en lgh i ett billigare område, lite längre från centrum/stan? Dessutom så sabbar du ju sparandet samtidigt.
dagstidgning, hemtelefon, nej, inget sådant lyx, har inga prenumerationer, eller liknande.
zemer skrev 2018-05-31 08:39:04 följande:
Är ni sambos så får man ansöka om bostadsbidrag tillsammans. Bara han kan inte ansöka.
ja, det tror jag också, och då skiter det sig, då jag har privat-sparat lite pension, då jag inte har rätt till någon allmän pension.