Anonym (Olga) skrev 2018-05-31 17:52:32 följande:
Tack snälla du, jag ringer å det snaraste!
Känner mig så himla hjälplös och frustrerad. Alldeles nyss kom det fram att mamma hade ramlat i trappan för en månad sen. Slagit i hakan och fått ont i benet. Hon berättade det i samband med att hon berättade att hon ramlat i träsgården idag.
Jag sa att vi måste skaffa nånslags säkerhetslarm till henne. Tvärnej. "Du blir alltid så arg! Varför ska du bara tjata på mig? Dina bröder blir inte arga, de låter mig vara ifred! Jag vill inte ha nåt larm. Ingen ska komma in i mutt hus!"
Vadå arg? Vem är det som blir arg? Inte är det jag, jag är orolig. Det är hon som slår bakut på en gång. Orkar snart inte mer!
Gör så! Lycka till med samtalet!
Låter som hon är en mycket bestämd dam minsann. Det är så svårt att förstå varför man inte vill ta emot någon form av hjälp, speciellt när man ramlat. Och det är ju så jobbigt att vara anhörig i den situationen, man vill ju bara väl och att det inte ska hända något allvarligt.
Den senaste tiden har jag träffat många äldre som inte vill ha kommunens trygghetlarm utan fixat något eget som är kopplat till deras anhöriga. Det är en dosa som man kan hänga runt halsen/ha i fickan och som tydligen har ett SIM-kort i. Så man programmerar in ett par telefonnummer till anhöriga och trycker personen på larmet så ringer larmet upp telefonnumren tills någon svarar och så pratar man liksom i larmet med varandra. Den skickar även iväg ett sms om den registrerar ett plötsligt fall, så kan man ringa upp larmet om man vill. Ni kanske bor långt borta och inte kan rycka ut, men det är ju i alla fall skönt att veta att hon kan nå er om det händer något så hon inte blir liggandes och inte kan ta sig till telefonen. Vet inte riktigt vart man köper det eller vad det heter exakt men det går ju säkert att googla efter :)