Vilka parti kommer du rösta på i Riksdagsvalet 2018?
Frågan är mycket enkel: vilket parti kommer du att rösta på i riksdagsvalet 2018?
Frågan är mycket enkel: vilket parti kommer du att rösta på i riksdagsvalet 2018?
Skämtar såklart. Förstår att FL & FB inte är representativa för hela befolkningen.
Men lite säger det åt vilket håll vinden blåser.
En mer nyanserad bild underbyggt av fakta och sakliga argument hade du i ett inlägg strax ovanför ditt - se nedan
S har sträckt ut handen till C och L och MP - vilket är den regeringsbildning som har störst chans att få majoritet. frågan är om partierna klarar att kompromissa.
Den första slutsats som kan dras av dessa simuleringar är att det är osannolikt att något av de två blocken, de rödgröna eller alliansen, räcker för att bilda en regering efter valet. Antingen måste det ena eller det andra blocket bjuda in Sverigedemokraterna eller också måste en regering bildas som har stöd av partier över blockgränsen.
Den andra slutsatsen som kan dras är att det är svårt att bilda en regering som inte har stöd av två av riksdagens tre största partier, det vill säga Socialdemokraterna, Moderaterna och Sverigedemokraterna. Ett av få undantag är en regering som bygger på ett regeringsunderlag som inkluderar Socialdemokraterna och Centerpartiet, det vill säga riksdagens sannolikt största parti och riksdagens sannolikt fjärde största parti.
En tredje slutsats är att vid de fall där Socialdemokraterna och Moderaterna inte samlar sig bakom en regering, så är det med stor sannolikhet Centerpartiet som avgör vilken regering som i så fall kan bildas. Och att Centerpartiet i dessa fall antingen har att välja mellan ett regeringsunderlag inkluderande Socialdemokraterna eller ett inkluderande Sverigedemokraterna.
Kontentan av detta är att vem som bildar regering efter valet inte kommer avgöras på valnatten, utan istället av de förhandlingar som följer efter valet. Här kan man då som väljare önska att alla partier så tydligt som möjligt inför valet kan göra klart hur de ser på detta."
Vi vet alla vad C anser om SD
twitter.com/annieloof/status/9343997121192181...
"Annie Lööf
@annielööf
Nu återradikaliseras SD. Den senaste veckan har SD med all önskvärd tydlighet bekräftat det jag sagt i flera år. Det går inte att samarbeta eller göra sig beroende av ett sådant parti."
Ett sådant regeringsunderlag samlar i 95 % av simuleringarna mellan 152 ? 188 mandat. Detta betyder att detta regeringsunderlag i 92 % av simuleringarna är större än det största tänkbara oppositionsalternativet, vilket i detta fall utgörs av M, KD, SD. I 56 % av simuleringarna är ett underlag av C, L, MP och S även större än M, KD och SD samtidigt som varken Alliansen eller de Rödgröna skulle kunna bilda en regering som säkert kan få igenom en budget."
Som du ser så står det i min kommentar "om MP och KD åker ur riksdagen"dvs om,dina exempel du länkar till bygger på att inget parti åker ur riksdagen.
Om man tittar på S och C partiprogram så är skillnaden milsvid mellan dessa inte minst dom ekonomiska,det enda som verkar förena partierna är att man inte vill ge SD något inflytande,om man anser att detta är den enda viktiga frågan för Sverige för att bilda regering,är man enligt mig inte mogen att styra landet.
Jag har aldrig och kommer aldrig rösta på SD men att hävda att SD är ett nazistiskt parti är för mig endast trams,om man tittar historiskt så står socialdemokraterna med sitt rastänk,tvångssteriliseringar av vad man ansåg vara degenererade människor och upprättande av koncentrationsläger betydligt närmare nazisterna i praktiken.
Jag skulle önska att Löfven var en bättre talare - men å andra sidan är det egentligen innehållet i politiken som räknas och trots alla fel och brister framstår S som det parti som är bäst lämpade att se till att Sverige även fortsatt utvecklas i en positiv riktning.
Jag tycker också att det är lite märkligt att så många arbetsskygga element hänger upp sig på att Löfven kommer ut arbetarklassen och därmed ger honom det föraktfulla epitetet "Svetsarn".
Sett till endast arbetslivserfarenhet så föredrar jag Löfven framför exempelvis en politisk broiler som Jimmie Åkesson som aldrig haft ett vanligt "hederligt" arbete.
Jag skulle önska att Löfven var en bättre talare - men å andra sidan är det egentligen innehållet i politiken som räknas och trots alla fel och brister framstår S som det parti som är bäst lämpade att se till att Sverige även fortsatt utvecklas i en positiv riktning.
Jag tycker också att det är lite märkligt att så många arbetsskygga element hänger upp sig på att Löfven kommer ut arbetarklassen och därmed ger honom det föraktfulla epitetet "Svetsarn".
Sett till endast arbetslivserfarenhet så föredrar jag Löfven framför exempelvis en politisk broiler som Jimmie Åkesson som aldrig haft ett vanligt "hederligt" arbete.