• Anonym (Anonym behöver hjälp!)

Sambo har bokat resa bakom min rygg

Hej!
    Jag behöver hjälp och råd om hur jag ska hantera detta.

Jag och min sambo har varit tillsammans i drygt tre år och han är väldigt självständig. 
    Bakgrunden till allt detta är att jag och min sambo träffade mina vänner för ett tag sen och då sa sambon att det vore roligt om jag och mina vänner skulle boka en resa tillsammans (utan sambon). Mina vänner blev superglada och så bestämde de att vi skulle ses och boka en resa. Jag hade helst velat vara hemma (då mina vänner är singlar och bara vill ut och ragga på krogen) men kände att jag inte ville ta den diskussionen med mina vänner då. Då jag hade behövt säga till dem att jag inte vill åka med dem och därmed hamna i konflikt. Lite fegt av mig jag vet, jag tycker om mina vänner men en singelresa är kanske inget som jag är så sugen på.

Sagt och gjort, jag och mina vänner bokar en resa som är om några helger framåt. Sedan upptäcker jag att min sambo har bokat en resa själv samma helg utan att ha berättat något för mig. Vi har gemensam dator och i hans mail fanns bokningsbekräftelsen högst upp. Han har bokat en resa själv, inte för att hälsa på någon vän eller att åka med några vänner, utan en soloresa helt själv. Biljetten är väldigt dyr och han ska vara borta i ett dygn. Till saken hör också att han har bokat resan till ett resmål som vi har pratat om att åka gemensamt till i höst. 

Jag känner mig lurad och för bakom ljuset eftersom han inte har sagt något. I mina ögon är en resa något som man diskuterar tillsammans, jag gjorde i alla fall det med honom inför resan som jag ska iväg på. Resan är ombokningsbar men han vill ändå åka. Dessutom så känns det som han har planerat detta då det är han som har sett till att jag ska åka iväg...

För mig är det två problem som jag inte riktigt kan komma över. Det första problemet är att han bokade resan bakom min rygg och inte sa något. Det andra är att jag förstår inte varför han skulle vilja åka helt själv och betala en svindyr biljett för att enbart vara där ett dygn. Jag vet inte hur jag ska hantera detta, just nu känner jag mig jätteledsen och lurad. 

Hur ska jag göra/hantera detta eller är jag fånig?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Sambo har bokat resa bakom min rygg
  • Anonym (mmm)

Ett dygn? Vad är det för en resa? 

Låter onekligen som om han var så uppmuntrande till att du skulle iväg för att han då själv kunde boka detta. 

• Afterlife

Jag tycker inte att du är fånig. I min värld pratar man om sånt när man är i ett förhållande. Jag tycker att det är dubbelt, dels att han bokar utan att berätta och dels att det är ett ställe ni pratat om att åka till. Hur har ni det i övrigt med sånt? Pratar ni till vardags om saker ni planerar eller kör ni varsitt race?

• Anonym (D)

Han ska ju garanterat åka med någon annan..

• Anonym (konstigt)

Han har nåt skumt för sig. Han uppmuntrar dig att åka iväg med vännerna en specifik helg. SEN bokar han en egen resa UTAN att berätta för dig. Låter antingen som om det är en överraskningsrekognocering inför en resa med dig senare, eller så är han otrogen.

Hej! 
    Tack för responsen, det känns skönt att det inte bara är jag som tycker att det är konstigt. 

Jag vet ärligt talat inte vad det är för resa, han säger att han behöver komma bort hemifrån från alla "måsten" hemma. Dock tycker ju jag att det känns tråkigt att han känner att han behöver komma iväg från vardagen, jag är ju en stor del av denna...

I övrigt så kör vi inte våra egna race utan för det mesta gör vi mycket tillsammans och de saker som vi gör själva brukar vi ändå involvera varandra på något sätt. Innan vi sågs så var han singel länge så det har ju varit lite "bara tänka på sig själv" i början av vårt förhållande men nu är det betydligt bättre. 

Jag frågade honom om han skulle träffa någon annan och han svarade nej och vart ledsen att jag trodde det. Jag tror inte att han ska vara otrogen, det svaret jag fick var/kändes ärligt så jag tror inte att det handlar om det. Men sånt vet man ju aldrig... Jag tror att det handlar om att komma bort från vardagen.

Haha jag får väl hoppas att det är för en överraskning då... Det svåra är att jag vet inte riktigt hur jag ska hantera mina känslor om han åker. Gjort är gjort och han har redan bokat men om han bestämmer sig för att han ändå vill åka så blir jag ju ledsen. Jag kan ju heller inte förbjuda honom att åka, jag är ju ändå borta...

Någon av er som har varit i en liknande situation förut där partnern åkte bort själv? Alltså inte på någon kompisresa eller liknande (för det har inte jag några problem med) utan en resa helt själv?

• Meriall

Hur kan en endygnsresa vara så dyr? Vart är det han ska? Resmålet kan säga en hel del om anledningen till resan...

• Anonym (konstigt)
    Anonym (Anonym behöver hjälp!) skrev 2018-05-31 12:45:13 följande:
    Hej! 
    Tack för responsen, det känns skönt att det inte bara är jag som tycker att det är konstigt. 

Jag vet ärligt talat inte vad det är för resa, han säger att han behöver komma bort hemifrån från alla "måsten" hemma. Dock tycker ju jag att det känns tråkigt att han känner att han behöver komma iväg från vardagen, jag är ju en stor del av denna...

I övrigt så kör vi inte våra egna race utan för det mesta gör vi mycket tillsammans och de saker som vi gör själva brukar vi ändå involvera varandra på något sätt. Innan vi sågs så var han singel länge så det har ju varit lite "bara tänka på sig själv" i början av vårt förhållande men nu är det betydligt bättre. 

Jag frågade honom om han skulle träffa någon annan och han svarade nej och vart ledsen att jag trodde det. Jag tror inte att han ska vara otrogen, det svaret jag fick var/kändes ärligt så jag tror inte att det handlar om det. Men sånt vet man ju aldrig... Jag tror att det handlar om att komma bort från vardagen.

Haha jag får väl hoppas att det är för en överraskning då... Det svåra är att jag vet inte riktigt hur jag ska hantera mina känslor om han åker. Gjort är gjort och han har redan bokat men om han bestämmer sig för att han ändå vill åka så blir jag ju ledsen. Jag kan ju heller inte förbjuda honom att åka, jag är ju ändå borta...

Någon av er som har varit i en liknande situation förut där partnern åkte bort själv? Alltså inte på någon kompisresa eller liknande (för det har inte jag några problem med) utan en resa helt själv?
    ibland behöver man vara för sig själv. Jag har själv ett stort ensamhetsbehov och skulle bli tokig av att leva ihop med nån annan. Och han kanske det var dags för ett litet meditationsdygn för sig själv. Men lite tråkigt att han inte flaggade för det innan. Det kan ju vara så att han trodde du skulle bli ledsen, och därför uppmuntrade han dig att åka iväg, och så smög han med sin resa för att "det du inte vet har du inte ont av"...

Det är flygresan som är dyr...

Hmm när du säger meditationsdygn så låter det inte så dumt. Jag har dock aldrig upplevt att han har ett stort ensamhetsbehov, han är snarare rätt sällskapssjuk och vill ofta göra saker tillsammans. 

Vi får väl se hur det går nu ikväll, jag kan ju inte förbjuda honom att åka men det skulle kännas konstigt om/när han väl åker...

• Anonym (Realist)

Måste säga att det låter lurt. Man slappnar inte av på ett dygn. Lite synd att du låtit honom veta att du vet, skulle vara intressant att kolla om han hade påstått att han varit hemma trots att han var borta.

Det kanske inte är otrohet, kan vara bankaffärer eller fastighetsaffärer i det landet.

• Anonym (yaya)

Ville han vara otrogen hade han nog inte varit så omständig och lagt så mycket pengar. Detta låter som något helt annat.

Han planerar noga och ser till att du är borta så att du inte kommer märka att han är borta.
    han betalar DYRA pengar på en flygresa men ska bara vara borta ett dygn. Nästan "dit och vända". Inte direkt komma bort från vardagen som är hans ursäkt...
    Han ska resa till ett ställe ni planerar att resa till i höst.

För min del låter det som att han försöker planera någon stor överraskning. Typ boka bröllop där...

Svar på tråden Sambo har bokat resa bakom min rygg