Sambo har bokat resa bakom min rygg
Hej!
Jag behöver hjälp och råd om hur jag ska hantera detta.
Jag och min sambo har varit tillsammans i drygt tre år och han är väldigt självständig.
Bakgrunden till allt detta är att jag och min sambo träffade mina vänner för ett tag sen och då sa sambon att det vore roligt om jag och mina vänner skulle boka en resa tillsammans (utan sambon). Mina vänner blev superglada och så bestämde de att vi skulle ses och boka en resa. Jag hade helst velat vara hemma (då mina vänner är singlar och bara vill ut och ragga på krogen) men kände att jag inte ville ta den diskussionen med mina vänner då. Då jag hade behövt säga till dem att jag inte vill åka med dem och därmed hamna i konflikt. Lite fegt av mig jag vet, jag tycker om mina vänner men en singelresa är kanske inget som jag är så sugen på.
Sagt och gjort, jag och mina vänner bokar en resa som är om några helger framåt. Sedan upptäcker jag att min sambo har bokat en resa själv samma helg utan att ha berättat något för mig. Vi har gemensam dator och i hans mail fanns bokningsbekräftelsen högst upp. Han har bokat en resa själv, inte för att hälsa på någon vän eller att åka med några vänner, utan en soloresa helt själv. Biljetten är väldigt dyr och han ska vara borta i ett dygn. Till saken hör också att han har bokat resan till ett resmål som vi har pratat om att åka gemensamt till i höst.
Jag känner mig lurad och för bakom ljuset eftersom han inte har sagt något. I mina ögon är en resa något som man diskuterar tillsammans, jag gjorde i alla fall det med honom inför resan som jag ska iväg på. Resan är ombokningsbar men han vill ändå åka. Dessutom så känns det som han har planerat detta då det är han som har sett till att jag ska åka iväg...
För mig är det två problem som jag inte riktigt kan komma över. Det första problemet är att han bokade resan bakom min rygg och inte sa något. Det andra är att jag förstår inte varför han skulle vilja åka helt själv och betala en svindyr biljett för att enbart vara där ett dygn. Jag vet inte hur jag ska hantera detta, just nu känner jag mig jätteledsen och lurad.
Hur ska jag göra/hantera detta eller är jag fånig?
Tacksam för svar!